- Geef in een groepje met drie studenten een korte presentatie (10 minuten) aan je klas over mantelzorg bij migrantenfamilies en factoren die een rol spelen. Bereid het voor in je groepje aan de hand van de vraag wat volgens jullie de meest opvallende factoren zijn en waarom? Maak een PPt en eindig met een discussievraag bv of er grote verschillen zijn met mantelzorgers bij ouderen die geen migratieachtergrond hebben. Bespreek klassikaal elkaars presentatie, geef peerfeedback (sterke- en verbeterpunten).
- Hoe zou je willen achterhalen of een mantelzorger van een oudere migrant met dementie overbelast is? Hoe zou je deze mantelzorger willen helpen? Waar zou je rekening mee willen houden? Maak een plan met een medestudent en maak gebruik van instrumenten in de Toolbox. Hoe zou je het willen aanpakken bij een spilzorger en bij een mantelzorger in een familiesysteem? Waar zijn er verschillen? Verwerk dat in het plan. Wissel het plan uit met een ander groepje.
- Organiseer een debat met de klas aan de hand van stellingen. Verdeel de ruimte in een kamp Voor (bv groen) en een kamp Tegen (bv rood) door een middenlijn. De debatleider leest een stelling op en de studenten gaan in een van de vakken staan. De debatleider vraagt in ieder kamp 2 studenten naar hun motivatie. Daarna stelt ieder kamp 2 open vragen aan het andere kamp over hun argumenten. Vervolgens is er een korte discussie. Daarna dezelfde ronde bij de volgende stelling (per stelling 10-15 minuten).
Stelling 1: De meeste ouderen met een migratieachtergrond en dementie of geheugenproblemen willen cultuurspecifieke zorg.
Stelling 2: Mantelzorg in migrantenfamilies met een oudere met dementie is bij uitstek genderspecifiek, in dit geval een vrouwenaangelegenheid. Mannelijke familieleden mantelzorgen uit noodzaak en doen bij voorkeur praktische taken.
Stelling 3: Migrantenfamilies willen geen professionele hulp voor de oudere met dementie. Zij hebben geen vertrouwen in professionals.
- Maak in groepjes met drie studenten een plan voor een familiebijeenkomst voor een familie met een oudere migrant met (signalen van) dementie. Hoe ga je dat aanpakken? Wat is het doel? Denk aan voorlichting / psycho-educatie over hersenziekte dementie, verloop en omgaan met gedrag, mantelzorg. Wat zijn nog meer belangrijke thema’s? Hoe wil je die aankaarten? Wie is de organisator en waar vindt het plaats? Maak gebruik van de Toolbox. Presenteer je plan voor de rest van de klas.
- Zoek in tweetallen in een gebied van Rotterdam uit welke generieke, cultuursensitieve en cultuurspecifieke voorzieningen er zijn voor migrantenouderen met dementie of geheugenproblemen. Maak een overzicht van typen voorzieningen en voor welke doelgroep.
Hoe zou je bij een thuiswonende oudere migrant met dementie willen achterhalen welke passende zorg /voorziening deze oudere nodig heeft? Maak met tweetallen een plan en welke stappen je wilt zetten. Neem de volgende vragen mee in je plan:
Welke factoren spelen een rol en onderbouw waarom? Welke instrumenten wil je gebruiken om zorgbehoeften in kaart te brengen?
Welke voorzieningen zou je willen adviseren, wanneer en waarom? Hoe zou je dat willen doen?
Wissel met elkaar in de groep ieders plan uit. Bespreek overeenkomsten en verschillen. Stel elkaar vragen over de stappen.