Lesgeven vanuit hoge verwachtingen heeft een positieve invloed op leerresultaten, zelfvertrouwen en motivatie van leerlingen. Het hoeft geen betoog dat dit ook een goede invloed heeft op de kansengelijkheid van leerlingen. Hoge verwachtingen laat je als leraar zien door vriendelijk te zijn, door vragen te stellen die leerlingen aan het denken zetten, beperkt aanwijzingen te geven, en door overwegend positieve en specifieke feedback. Schoolteams kunnen hoge verwachtingengedrag bevorderen door een training didactisch coachen. Dat kan door een trainer van buitenaf, maar het is ook mogelijk om als school interne trainers op te leiden. De opgeleide interne trainers kunnen dan hun collega’s trainen in Didactisch Coachen en zorgen voor borging en onderhoud. Uiteraard worden ook leidinggevenden dan getraind door middel van leidinggevend Coachen. Deze combinatie leidt tot een cultuur van hoge verwachtingen in de school en daarmee tot meer kansengelijkheid.
De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) werkt samen met scholen, gemeenten en maatschappelijke partners aan het verbeteren van kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor thuis, school en de leefomgeving. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is sinds oktober 2016 actief in heel Nederland met de GKA en vanaf oktober 2018 als het Programma Gelijke Kansen. De GKA zet zich in om vanuit een responsieve aanpak met gemeenten, scholen en maatschappelijke organisaties kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Dit gebeurt door middel van kennis, data, onderzoek, financiële middelen en communicatie. Zo wordt er met gemeenten gewerkt aan een gezamenlijke meerjarige GKA agenda en daarnaast biedt GKA aan groepen scholen de gelegenheid om samen aan de slag te gaan rondom een thema. GKA wil inzetten op het thema Hoge verwachtingen.
Over het project
De deelnemers van de scholen worden tot interne trainer Didactisch coachen opgeleid en worden gedurende dit traject begeleid en ondersteund bij het opzetten van een traject didactisch coachen binnen hun eigen school.
Uitgangspunten zijn de volgende:
- we leiden interne trainers Didactisch coachen op, zodat het een duurzame investering in de schoolontwikkeling wordt op het thema Didactiek van hoge verwachtingen;
- de interne trainers worden gesteund door hun leidinggevende;
- uit verschillende regio’s in het land participeren;
- leidinggevenden worden getraind in leidinggevend coachen.
Er zijn drie projectlijnen binnen het onderzoek, die hieronder verder worden uitgelegd.
De opleiding bestaat uit drie onderdelen, die geïntegreerd worden aangeboden:
- Beeldcoachen: met behulp van lesopnames collega’s ondersteunen en coachen bij hun leervragen in het lesgeven en in het bijzonder het toepassen van de didactiek van hoge verwachtingen
- Didactisch Coachen: Hoge Verwachtingen laten zien in je gedrag, door vriendelijk te zijn, leerbevorderende feedback te geven, denkstimulerende vragen te stellen en het aantal aanwijzingen te beperken.
- Intern Trainerschap: bijeenkomsten verzorgen over de inhoud van Didactisch Coachen. Als interne trainer ga je ook praktisch met je collega’s aan de slag: video-intervisie met een kleine groep collega’s en coaching on the job in de klas, zijn daar voorbeelden van.
Per deelnemende school worden 1 a 2 interne trainers opgeleid.
Het onderzoek is gericht op het hoge verwachtingengedrag van de interne trainers. De volgende vragen zullen onderwerp van onderzoek zijn:
- Wat zijn de effecten van het opleidingstraject Interne trainer Didactisch coachen op het hoge verwachtingengedrag van de interne trainers?
- Wat is de invloed van het traject Interne trainer Didactisch Coachen op self-efficacy van de interne trainers?
- Wat zijn de effecten op het hoge verwachtingengedrag van leidinggevenden van het traject Leidinggevend Coachen?
- In welke mate zijn de deelnemers tevreden over het opleidingstraject Interne trainers Didactisch Coachen en Leidinggevend Coachen en welke factoren beïnvloeden de satisfactie?
- Hoe ervaren leerlingen het hoge verwachtingengedrag van hun leraar die gecoacht is door de interne trainer?
- Drie symposia: startsymposium (2025), tussensymposium (2026) en eindsymposium (2027)
- Website, podcasts, webinars, masterclasses, sociale media.
- Artikelen, rapportage
- Presentaties op conferenties
- Intervisie en kennisdeling (met na afloop van project alumni-netwerk)
Er is een stuurgroep samengesteld: Penvoerder Ronald Schaeffer en Remko Koppelaar van Corlaercollege. Edwin Versluis, Jarise Kaskens, Karen van der Worp, Mieke Steenbruggen en Ard Janssen vanuit Hogeschool Rotterdam
Projectfeiten
Looptijd 2025 - 2027 |
Financiering Gelijke Kansen Alliantie |
|
Thema |