Menu
    English

    GKA-agenda: Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen

    GKA-agenda: Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen

    De Gelijke Kansen Alliantie is in het najaar van 2025 gestart met een nieuwe Landelijke GKA-agenda: Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen. Leraren van negentien scholen in het po en vo worden opgeleid tot interne trainers Didactisch Coachen. Aan de hand van deze methode verspreiden zij het lesgeven vanuit hoge verwachtingen binnen hun eigen school, met als doel meer kansengelijkheid voor de leerlingen.

    Lesgeven vanuit hoge verwachtingen heeft een positieve invloed op leerresultaten, zelfvertrouwen en motivatie van leerlingen. Het hoeft geen betoog dat dit ook een goede invloed heeft op de kansengelijkheid van leerlingen. Hoge verwachtingen laat je als leraar zien door vriendelijk te zijn, door vragen te stellen die leerlingen aan het denken zetten, beperkt aanwijzingen te geven, en door overwegend positieve en specifieke feedback. Schoolteams kunnen hoge verwachtingengedrag bevorderen door een training didactisch coachen. Dat kan door een trainer van buitenaf, maar het is ook mogelijk om als school  interne trainers op te leiden. De opgeleide interne trainers kunnen dan hun collega’s trainen in Didactisch Coachen en zorgen voor borging en onderhoud. Uiteraard worden ook leidinggevenden dan getraind door middel van leidinggevend Coachen. Deze combinatie leidt tot een cultuur van hoge verwachtingen in de school en daarmee tot meer kansengelijkheid.

    De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) werkt samen met scholen, gemeenten en maatschappelijke partners aan het verbeteren van kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor thuis, school en de leefomgeving. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is sinds oktober 2016 actief in heel Nederland met de GKA en vanaf oktober 2018 als het Programma Gelijke Kansen. De GKA zet zich in om vanuit een responsieve aanpak met gemeenten, scholen en maatschappelijke organisaties kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Dit gebeurt door middel van kennis, data, onderzoek, financiële middelen en communicatie. Zo wordt er met gemeenten gewerkt aan een gezamenlijke meerjarige GKA agenda en daarnaast biedt GKA aan groepen scholen de gelegenheid om samen aan de slag te gaan rondom een thema. GKA wil inzetten op het thema Hoge verwachtingen.

    Over het project

    Projectfeiten

    Looptijd

    2025 - 2027 

    Financiering

    Gelijke Kansen Alliantie

    Lectoraat

    Lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen

    Thema

     Leren en lesgeven 

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen