Omgaan met ouders en taal

Het is van belang om de taalomgeving van kinderen te verrijken. Maar hoe kunnen ouders die zelf maar weinig taal tot hun beschikking hebben daaraan bijdragen? Dit gereedschap is bedoeld om u te helpen bij het in beeld krijgen van de taalomgeving van kinderen thuis en het aansluiten daarbij.

De wereld vergroten

"De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld" zei de filosoof Wittgenstein. Voor kinderen die opgroeien in taalarme gezinnen is de wereld klein. Het is van belang dat we deze kinderen helpen de grenzen van hun wereld te verleggen. Hoe meer taal zij tot hun beschikking hebben, hoe beter zij hun talenten kunnen ontplooien.

Thuis in Taal

Vanuit het onderzoek ‘Thuis in Taal’ doet Martine van der Pluijm, samen met een groep basisscholen en een peuterspeelzaalorganisatie, kennis en ervaring op rond dit thema. Dat levert het gereedschap Omgaan met ouders en taal op. Dit gereedschap is bedoeld om u te helpen bij het in beeld krijgen van de taalomgeving thuis en het aansluiten daarbij. De voorgestelde werkwijze vormt de basis voor het ondersteunen van ouders om de taalomgeving thuis te verrijken, bijvoorbeeld tijdens inloopactiviteiten

Veel succes met het vergroten van de wereld van leerlingen en hun ouders!

Zelf aan de slag

Omgaan met ouders en taal