Introductie
De aanpak Thuis in Taal helpt pedagogisch medewerkers (pm’ers) en leerkrachten partnerschappen aan te gaan met alle ouders en met specifieke aandacht laagopgeleide, laaggeletterde en/of anderstalige ouders ter ondersteuning van de taalomgeving thuis. Op deze manier wordt beoogd kansenongelijkheid en laaggeletterdheid tegen te gaan. Thuis in Taal is een beproefde aanpak die ontwikkeld is gedurende het promotieonderzoek (2011-2020) van Martine van der Pluijm en beschreven is in het proefschrift At home in Language. Design and evaluation of a partnership program for teachers with lower-educated parents in support of their young children’s language development. Op deze pagina vind je uitleg over de aanpak. Hopelijk inspireert het je om aan de slag te gaan met ouders!
Kijk hier naar een korte introductie over Thuis in Taal:
Uitleg van de aanpak
De aanpak Thuis in Taal helpt leraren de competenties te ontwikkelen om partnerschapsrelaties aan te gaan met álle ouders en de leefwereld op school te verbinden met die van thuis, gebruikmakend van de ecologische theorie. Er is veel kennis beschikbaar over het samenwerken met ouders en over het belang om als school samen met ouders de taalontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Toch wordt deze kennis vaak onvoldoende benut. Voor de aanpak Thuis in Taal is grondig onderzoek gedaan naar welke kennis leraren kunnen inzetten en hoe dat kan op een manier die haalbaar is voor zowel leraren als ouders, júíst voor de ouders die het stimuleren van de taal van hun kind het lastigst vinden.
Aan de slag!
Materialen
Alle inzichten en materialen van de aanpak Thuis in Taal zijn vrij verkrijgbaar, met uitzondering van het boek Thuis in Taal. Samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hopelijk inspireren onderstaande materialen je bij het zoeken naar jouw aanpak.
- Boek Thuis in Taal. Samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen.
In het boek wordt de aanpak stap voor stap beschreven en vind je materialen en beelden via QR-codes. - Zeven stappen
Bekijk de zeven stappen van de aanpak Thuis in Taal. - Wegwijzer
De wegwijzer is een losbladige routekaart die houvast geeft bij het uitvoeren van de aanpak. - Blij(f) praten!
Blij(f) praten! is een handreiking voor meer interactie met jonge kinderen op de groep en thuis met de aanpak Thuis in Taal.
Je vindt materialen van Thuis in Taal ook in de Gereedschapskist.
Beelden ter inspiratie
Passend bij de stappen van de aanpak Thuis in Taal zijn beelden beschikbaar die je kunnen inspireren.
Extra's
- Lees het magazine Beter Thuis in Taal. Verbeter de samenwerking met ouders voor meer taalstimulering thuis.
- Meer weten over hoe om te gaan met meertaligheid van kinderen en ouders? Beluister de Taal & Teach podcast met Martine van der Pluijm
- Bekijk de expertmeeting Hoe kunnen leraren samen met ouders de taalontwikkeling van kinderen stimuleren?
- Lees de volgende publicaties over Thuis in Taal:
- Samenwerken met ouders. Bruggen bouwen tussen school en thuis in HJK
- Ouders leggen de taalbasis, dus lok ze uit hun schulp in Onderwijsblad
- De rol van ouders bij de taalontwikkeling in MeerTaal
- Taal stimuleren? Blij(f) praten! in KIDDO
Professionalisering
Beter samenwerken met ouders begint met het praten over de achterliggende visie, samen met collega’s en met ouders. Stapsgewijs verbeteren gaat het beste met een cyclische werkwijze, waarbij je steeds kijkt wat er al goed gaat of juist nog niet, de juiste vervolgstap ontwerpt, deze uitprobeert en evalueert. En dat steeds opnieuw. Met die kleine stapjes kom je verder en blijft het haalbaar. Hieronder vind je tips en materialen die helpen bij het ontwikkelen van de visie en competenties om met ouders te werken.
-----------------------------------------------------------------------------
Visieontwikkeling
Praten over visie gaat makkelijker met deze praatplaat.
-----------------------------------------------------------------------------
Gesprekken met ouders: een kwestie van oefenen
Ook rondom gesprekken voeren met ouders kun je aan de slag met oefenfilmpjes.
-----------------------------------------------------------------------------
Extra's
- Leraren leren het meeste van elkaar! In het gereedschap Leren van elkaar lees je meer over hoe dat kan.
- Ouder-kind activiteiten versterk je door je aanpak te evalueren met deze checklist. (Volgt nog)
- Heb je behoefte aan ondersteuning bij de implementatie van de aanpak? Actief Ouderschap helpt je graag verder. Kijk hier voor de mogelijkheden. (Volgt nog)
Projectfeiten
Financiering
RAAK-PRO, gemeente Rotterdam.
Onderzoekslijn
Inclusie en Optimalisering leerprocessen van Kenniscentrum Talentontwikkeling
Looptijd
2021 - 2024