Deze kinderen hebben te maken met verschillende etnisch-culturele werelden. Het gaat om een overwegend explorerend, kwalitatief onderzoek, waarbij ze een systematic literature review, een thematische analyse, een dyadische analyse en een longitudinale analyse uitvoert. Dit heeft ze uitgevoerd in samenwerking met de KULeuven, de Rijksuniversiteit Groningen en negen verschillende pleegzorgorganisaties verspreid door heel Nederland. Zij heeft hiervoor een NWO-docentenbeurs verworven. Daarnaast is zij als hogeschooldocent betrokken bij de opleiding Social Work aan Hogeschool Rotterdam, en verzorgt ze gastlessen binnen de hogeschool.
Achtergrond
Clementine Degener heeft op de Rijksuniversiteit Groningen de opleiding andragologie gevolgd, waarbij zij aanvullende vakken volgde bij verschillende opleidingen zoals geschiedenis, filosofie en development studies. Daarna heeft ze leertrajecten, cursussen en conferenties gevolgd op het gebied van jeugdzorg, reclassering, onderwijs, toetsing en veranderkunde. Als onderzoeker is ze betrokken geweest bij verschillende projecten binnen en buiten de hogeschool. Een van die projecten bestond uit een kwalitatief onderzoek naar de werkalliantie in de reclassering, in samenwerking met het lectoraat werken in justitieel kader, aan de Hogeschool Utrecht. Momenteel verzorgt ze, naast haar werk bij de hogeschool, gastlessen en begeleiding van studenten aan verschillende universiteiten binnen Nederland (RuG/ EUR), en maakt zij deel uit van nationale en internationale onderzoeksgroepen rondom jeugd- en pleegzorg.