Lector AnneLoes van Staa blikt terug op winst Deltapremie 2019

'Zorg dat je in de driehoek Onderwijs, Onderzoek en Praktijk echt resultaten bereikt’

19 november 2020

In 2019 kreeg AnneLoes van Staa, als een van de eerste twee lectoren, de Deltapremie toegekend. Een unieke prijs die tot doel heeft de kracht van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen zichtbaar te maken. Nu blikt ze terug op het afgelopen jaar waarin zij, door het winnen van de Deltapremie, ambassadeur voor praktijkgericht onderzoek werd.

Van Staa beschouwt het als haar missie een impuls te geven aan de maatschappelijke impact van praktijkgericht onderzoek. Om dat te bereiken, is het soms nodig buiten de lijntjes te kleuren. “Ik ben kritisch over de heersende opvatting binnen onze hogeschool dat praktijkgericht onderzoek vooral ten dienste moet staan van het onderwijs. Natuurlijk moet er een duidelijke verbinding zijn, maar het is óók belangrijk dat praktijkgericht onderzoek nieuwe inzichten oplevert voor de beroepspraktijk en de wetenschap. Het is juist de verbinding tussen deze drie domeinen - Wetenschap, Onderwijs en Praktijk - waar het om draait”, benadrukt ze.

De Deltapremie, een initiatief van Regieorgaan SIA en Vereniging Hogescholen, is een erkenning voor de waardevolle bijdrage die lectoren met hun onderzoeksgroep leveren aan de samenleving. De premie bestaat uit een bedrag van 500.000 euro. Het geldbedrag heeft AnneLoes onder andere gebruikt om meer senior onderzoekscapaciteit aan haar lectoraat te verbinden. Naast AnneLoes won ook Mark Mobach (lector Facility Management) van de Hanzehogeschool Groningen de Deltapremie. In november 2021 vindt de tweede editie van de Deltapremie plaats. Hogescholen kunnen een lector voordragen tot 1 mei 2020.

“We hebben ambassadeurs als AnneLoes nodig die anderen kunnen inspireren en meenemen in hun missie”

Ron Bormans Voorzitter CvB - Hogeschool Rotterdam