Webinar | Effecten van verslaving van een familielid op studiesucces

23 november 2021

In dit webinar wordt een lopend onderzoeksproject beschreven waarin wordt onderzocht hoe de verslaving van een familielid (aan alcohol, drugs, slaappillen, pijnstillers en gokken) van invloed is op de kwaliteit van leven en de mate van 'studiesucces' van jongvolwassen: Affected Family Members (AFM's).

In dit webinar presenteert docent-onderzoeker Dorine van Namen haar (voorlopige) resultaten van haar promotieonderzoek.

AFM's zijn allemaal studenten van Hogeschool Rotterdam. In 2019 ontvingen alle studenten van deze hogeschool een anonieme enquête over hun eigen alcohol- en drugsgebruik. In de enquête waren er ook vragen over het hebben van een familielid met een verslaving.

In totaal vulden 5.662 studenten de enquête in; 881 van hen waren AFM'ers (15,6%). Vergeleken met studenten zonder een familielid met een verslaving hadden deze AFM-studenten vaker studievertraging, rapporteerden ze een slechtere lichamelijke en geestelijke gezondheid, rookten ze vaker en gebruikten ze meer stimulerende medicatie en illegale drugs.

Dertig van deze AFM-studenten maakten hun e-mailadres bekend omdat ze wilden meewerken aan longitudinaal kwalitatief onderzoek. Tijdens dit webinar zal er gekeken worden naar wat zij gaan vertellen over de effecten op studiesucces van het leven met (een) verslaving(en) van een familielid.

Datum Dinsdag 23 november 2021
Tijd 15:00 uur
Locatie Online

Deelname is gratis voor leden van Afinet. Lidmaatschap is gratis, degenen die geïnteresseerd zijn in het webinar kunnen zich gratis aanmelden.