Zin in je werk - Zin in je leven

Podcast om even stil te staan bij wat er toe doet

Als je zin in je werk ervaart heeft dit een grote impact op je levenskwaliteit. Het is belangrijk om af en toe even een stap terug te doen, rust te zoeken en na te denken over wat betekenis geeft in jouw leven en werk.

Deze podcast is begin 2021 gemaakt voor de vitaliteitsweken van Hogeschool Rotterdam. Voor de Sterk in je Werk Week van de Rotterdamse Zorg zijn er vragen bij gemaakt.

Laat je gedachten eens gaan over:

• Waarom ben je dit werk gaan doen? Waar gaat het uiteindelijk om in je werk?
  • Welke keuzes maak jij om daarmee bezig te kunnen zijn? Kan je dat zelf beïnvloeden? Hoe? Soms is het iets kleins dat al het verschil kan maken.
  • Mensen in de zorg zijn geneigd om veel te geven. Heb je ook aandacht voor wat je allemaal krijgt in je werk? Kan je daarvan genieten?
  • Wat geeft betekenis aan jouw leven? Wat is echt belangrijk voor jou?
  • Besteed je voldoende tijd en aandacht aan datgene dat er voor jou toe doet? Hoe komt dat?
  • Wat jou voedt of inspireert jou? Dit kunnen heel veel verschillende dingen zijn. Lukt het om daar elke dag bewust bij stil te staan?
  • Met wat of wie voel jij je verbonden? Hoe voel je die verbondenheid?
  • Wat biedt jou troost of steun? Zoek je dat ook op?
  • Zijn de zaken die belangrijk zijn voor jou in balans?
  • Hoe ziet een fijne dag er uit voor jou? En een goede dag?
  • Hoe zorg je dat je vrije dagen fijne dagen zijn?
  • Kijk nu eens met aandacht om je heen, luister met aandacht, ruik wat er te ruiken valt. Wees even stil. Wat valt je op?

De podcast Zingeving en Vitaliteit is een van de vier podcasts die zijn gemaakt voor de vitaliteitsweken van Hogeschool Rotterdam. De andere afleveringen gaan over fysieke vitaliteit, mentale vitaliteit en voeding.

Beluister hier alle podcasts

Nieuwsgierig naar wat Kenniscentrum Zorginnovatie doet op het gebied van zingeving? Kijk op de website van Betekenisvol Leven in de Buurt en Linking-Zin. Daar vind je ook de contactgegevens. We vinden het leuk als je ons een mailtje stuurt wat je van de podcast en vragen vond, als je vragen hebt of als je met ons in contact wil blijven over zingeving.