Psychiatrie in de praktijk van alledag

Psychiatrische symptomen herkennen

Elke zorgverlener krijgt met psychiatrie te maken. De fysiotherapeut kan te maken krijgen met cliënten met onverklaarbare lichamelijke klachten. Als logopedist met cliënten met autisme of ADHD en als verpleegkundige werkt u soms met angstige of depressieve cliënten. Deze minor helpt studenten psychiatrische symptomen te herkennen en biedt handvatten om er adequaat mee om te gaan binnen hun eigen beroepspraktijk.

Door de huidige ambulantisering binnen de Geestelijke Gezondheidszorg verblijven steeds minder mensen met psychiatrische problematiek in instellingen. Hierdoor krijgen veel zorgprofessionals in hun beroepspraktijk te maken met zorgvragers waar tevens psychiatrische problematiek speelt.

In deze minor krijgen studenten via diverse onderwijsvormen (zoals hoorcolleges, werkgroepen en vaardigheidstrainingen) les over het psychiatrische werkveld. Studenten krijgen niet alleen inhoudelijke kennis over de psychiatrie aangeboden, maar worden tegelijkertijd ook getraind in gespreksvaardigheden. Hierdoor krijgen ze praktische handvaten aangeboden voor het werken met zorgvragers in hun eigen beroepspraktijk waarbij (mogelijk) sprake is van psychiatrische problematiek.

Na het volgen van deze minor zijn studenten in staat om binnen de eigen beroepsuitoefening op een passende wijze om te gaan met zorgvragers, waarbij (mogelijk) sprake is van psychiatrische problematiek.

Betrokken medewerkers

Vanuit Kenniscentrum Zorginnovatie