English

Invloed van maternale gezondheid in de preconceptieperiode en de vroege zwangerschap op zwangerschapsuitkomsten en kind uitkomsten

Van risicoselectie naar interventies in multi-etnische populaties

Onderzoek laat zien dat de vroege zwangerschap en zelfs al de preconceptieperiode, belangrijke perioden zijn voor geboorte-uitkomsten en de latere gezondheid van het kind. Dit project is gericht op de ontwikkeling van preventiestrategieën. Deze strategieën richten zich op het verbeteren van de leefstijl en het verminderen van stress van toekomstige ouders gedurende de preconceptieperiode en zwangerschap. Het doel hiervan is om het verloop van de zwangerschap, geboorte-uitkomsten en de gezondheid van hun kinderen te verbeteren. Het onderzoek is ingebed in het Generation R Next onderzoek.

De looptijd van het onderzoek is vier jaar. Het onderzoek is gestart in januari 2019 en vindt plaats in regio Rotterdam.

Dr. Romy Gaillard, projectleider, afdeling Kindergeneeskunde, Erasmus MC