Winnaars bekend van de Jacomine de Lange Prijs

28 september 2023

Ieder jaar reikt Kenniscentrum Zorginnovatie (Hogeschool Rotterdam) een prijs uit aan studenten die werken aan betere zorg voor ouderen, in het bijzonder voor mensen met dementie. Dit jaar feliciteren wij de studenten Rianne Smits, Mack Bron, Karuna Kanhai, Las Majid en Amine Hayoun met hun werkstuk over een belevenistafel voor oudere migranten met dementie!

De belevenistafel

De eerste prijs is vandaag gewonnen door de derdejaars studenten van Bedrijfskunde, Fysiotherapie, Human Resource Management, Mens en Techniek en Gezondheidstechnologie. Zij hebben in opdracht van het bedrijf dat een belevenistafel voor mensen met dementie op de markt brengt, aanbevelingen gedaan om deze tafel aan te passen voor ouderen met een migratieachtergrond. De tafel biedt bewoners van woonzorginstellingen ontspanning, beleving en stimulering van het geheugen.

De jury vond dat de studenten zich goed hebben verdiept in de belevingswereld van mensen met dementie. Zij observeerden in de praktijk hoe de tafel gebruikt werd. Ze geven heel praktische  aanwijzingen voor aanpassing van de tafel voor ouderen met een migratie-achtergrond met concrte verwijzingen naar muziek en filmpjes. Daarbij hebben zij technische verbeteringen bedacht voor obstakels die ze tegenkwamen. Maar ook hebben zij een nieuwe handleiding geschreven voor het gebruik, toen bleek dat de oude niet voldeed, waardoor ze meer gedaan hebben dan de eigenlijke opdracht. Dik verdiend dus die eerste prijs, bestaande uit een oorkonde en een geldprijs!

“Leuk dat studenten van heel verschillende opleidingen op die manier geleerd hebben om samen te werken.”

Jurylid Jacomine de Lange

Twee aanmoedigingsprijzen

Marlies van Dalen, een student Social Work, heeft met haar onderzoekswerkstuk over seksualiteit en intimiteit onder ouderen met dementie een aanmoedigingsprijs gewonnen. De jury vond het moedig dat zij als tweedejaars dit onderwerp heeft gekozen, dat nog moeilijk bespreekbaar is in de zorg.

Ook Cody Rietdijk, vierdejaars Sociaal Work, won met haar afstudeerscriptie ‘Breek de stilte, preventie en aanpak van ouderenmishandeling in de intramurale zorg’ een aanmoedigingsprijs. Ze geeft praktische aanbevelingen voor de organisatie en de afdeling om ouderenmishandeling te signaleren en de signalen bespreekbaar te maken.

Waarom de Jacomine de Lange Prijs?

De prijs wordt vernoemd naar Jacomine de Lange, die van 2003 tot 2019 lector Transities in Zorg bij Kenniscentrum Zorginnovatie was. Daarnaast werkte zij meer dan 25 jaar als senior-onderzoeker in het programma Ouderen van het Trimbos-instituut.

Jacomine heeft zich steeds ingezet voor betere zorg voor ouderen, in het bijzonder voor mensen met dementie en hun naasten.