“Wie braaf binnen de lijntjes blijft kleuren, zal geen impact kunnen realiseren”

De winnaars van de allereerste Deltapremie spreken zich uit

11 maart 2020

Wat is er nodig voor succesvol praktijkgericht onderzoek bij hogescholen? AnneLoes van Staa en Mark Mobach, de winnaars van de Deltapremie, zien zes voorwaarden: visie, tijd, geld, ruimte, ondersteuning en lef.

“Wie als lector braaf binnen de lijntjes blijft kleuren, zal geen impact kunnen realiseren. Een goede lector kan bovendien niet alleen tegen een stootje, maar deelt ook uit”, aldus Van Staa en Mobach.

Praktijkgericht onderzoek is de afgelopen twintig jaar een steeds vaster onderdeel geworden van de Nederlandse hogescholen, in omvang, maar ook in kwaliteit en impact. Ondanks de verschillen in de onderzoeksthema’s en domeinen ontdekken Van Staa en Mobach dat hun onderzoeksvisie en aanpak sterk overeen komt: “Wij zoeken steeds de verbinding tussen wetenschap, onderwijs en beroepspraktijk: de drie zijden van de driehoek moeten in evenwicht zijn.”

“Volgens ons is een goede lector geen pure onderwijsvernieuwer, academicus of praktijkinnovator, maar iemand die werkt op alle fronten en daartussen balanceert. Dat is een uitdagende opdracht, waarbij je vele hindernissen moet overwinnen, maar het maakt het lectorschap spannend, bevredigend en maatschappelijk relevant.”

Interview Anneloes van Staa

Meer over de Deltapremie

Eind 2019 ontvingen AnneLoes van Staa (Hogeschool Rotterdam) en Mark Mobach (Hanzehogeschool Groningen en Haagse Hogeschool) de eerste Deltapremie, een nieuwe, tweejaarlijkse prijs voor toonaangevend praktijkgericht onderzoek uit handen van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De Deltapremie is een gezamenlijk initiatief van de Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA; de prijs, een premie van 500 duizend euro, wordt tweejaarlijks uitgereikt aan twee lectoren. De invoering van de Deltapremie heeft als doel de zichtbaarheid en de maatschappelijke relevantie van praktijkgericht onderzoek te vergroten en lectoren te stimuleren zich te ontwikkelen tot ambassadeurs van dit onderzoek in de samenleving, het onderwijs en het onderzoeksdomein.