'The Switch Game' beste presentatie op symposium Zorgtechnologie 2018 - 2019

Innovatieve concepten voor de zorg

24 januari 2019

Op woensdag 23 januari 2019 vond het gezamenlijke symposium van de minor Zorgtechnologie en project Smart en Duurzame E-zorg Concepten Rotterdam (SEDECR) plaats. Studenten van de minor Zorgtechnologie van Hogeschool Rotterdam hebben een half jaar lang samen met gebruikers, zorgprofessionals en -instellingen gewerkt aan innovatieve oplossingen voor bestaande problemen in de zorg. De minorgroepen bestaan uit studenten van zorg-, ICT-, ontwerp- en techniek opleidingen.

The Switch Game

Van ‘De Bloem’ en 'De Ster', hulpmiddelen om de wirwar lijnen en snoeren op de ICK en ICN te ordenen, tot ‘De Pottenkijker’ om drainpotten ergonomisch verantwoord staand af te kunnen lezen: de meest originele en waardevolle concepten kwamen voorbij. Tien genomineerde groepen presenteerden hun concept en tijdens de posterwalk werden de overige ideeën en prototypes van de in totaal 32 minorgroepen gedemonstreerd.

‘The Switch Game’ ging ervandoor met de prijs voor ‘Beste presentatie’. De game is een spel voor kinderen met een ernstig meervoudige beperking. Door middel van één druk op de knop worden ballen in een speciaal ontworpen spelbak geschoten. Er is een compleet werkend prototype opgeleverd aan de opdrachtgever en tijdens de testen waren alle betrokken partijen enthousiast.

De Sociale Kaart: tekst gaat verder onder foto.

Overige prijzen

De prijs voor ‘Beste posterpresentatie’ ging naar ‘De Sociale Kaart’: een systeem dat zorgt voor een overzicht van instanties voor bewoners en professionals in de wijk. ‘De Sociale Kaart’ heeft als doel om bewoners in de wijk te ondersteunen met het bevorderen van hun welzijn.

Naast de prijzen voor innovatieve concepten, werd ook dit jaar weer de ‘NLB-er van het jaar’ gekozen. Van de 69 studenten in de minor Zorgtechnologie is Nina Ebbing degene die de titel in de wacht sleept. Zij viel op bij het docententeam door haar aanpak en focus. Nina presenteerde: 'ALEX: de arterielijn extensie'. Dit is een met de patiënt meebewegende arterielijn die op buidelhoogte kan worden ingesteld zonder dat er alarmen afgaan. Ouders kunnen zo zorgeloos buidelen met hun prematuur geboren baby.

Tekst gaat verder onder foto.

Parallelsessie project SEDECR

Gedurende de middag werd er in de parallelsessie van het door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling gesubsidieerde project SEDECR onder andere gesproken over de inzet van Crownstones (Bluetooth) en GPS bij tracking van cliënten. De app ‘Cliëntradar’ is ontwikkeld om medewerkers van zorginstellingen inzicht te verschaffen in het dwaalgedrag van cliënten. Daarnaast werden er diverse presentaties gegeven door partners van het project: Consyst, Laurens, Eurocom en Almende.

Een geslaagd, interessant, maar bovenal boeiend symposium dat de toegevoegde waarde van samenwerking in de zorg laat zien.

Bekijk hieronder de foto-impressie