Studenten met en zonder beperking leren mét en ván elkaar

STERKplaats Rotterdam van start gegaan

21 juni 2021

In STERKplaats Rotterdam kunnen studenten met een verstandelijke beperking zichzelf ontwikkelen tot ervaringsdeskundige. Onder begeleiding van een coach ontwikkelen zij hun vaardigheden en talenten. Zo laten zij zorgprofessionals in opleiding de zorgpraktijk door hun ogen zien.

Het belang van de STERKplaats Rotterdam
Inclusie is een belangrijk thema op Hogeschool Rotterdam, maar soms is het een uitdaging om hier praktisch uitvoering aan te geven. Binnen dit project gaat Kenniscentrum Zorginnovatie onderzoeken hoe inclusie vorm kan krijgen binnen het onderwijs, wat dit vraagt en wat dit oplevert.

De opleiding tot ervaringsdeskundige
Deze week was de eerste kennismakingsbijeenkomst van de STERKstudenten en de coach. Binnen de opleiding mogen de studenten een ontwikkelplan maken, komen ze in aanraking met de praktijk en kunnen ze meedenken over onderwijsontwikkeling.

De STERKstudenten oefenen vaardigheden die zij nodig hebben als ervaringsdeskundigen in het onderwijs, bijvoorbeeld presenteren over het leven met een beperking. Het onderwijs leert ook van de STERKstudenten, door te leren van het perspectief, ervaringen en kennis van de STERKstudenten kunnen zij beter een verbinding maken met zorgvragers, waardoor zij werkelijk persoonsgericht kunnen werken.

Samenwerking
STERK staat voor ‘Samen Toewerken naar Eigen Regie en Kracht’. Dit project is een samenwerking met de zorgopleidingen van Hogeschool Rotterdam, Middin, LFB, ASVZ en Pameijer. Rotterdam is de zevende STERKplaats van de LFB, en de eerste in de provincie Zuid-Holland.

“Niemand anders die zo goed kan vertellen wat belangrijk is in de relatie tussen ‘zorgontvanger’ en ‘begeleider’ als de STERKstudent zelf.”

Reactie van deelnemer STERKplaats bij HAN University of Applied Sciences