Menu
    English

    Opbrengsten Expertisegroep Onderwijskwaliteit 2024

    Negen expertisekringen op verschillende thema’s rondom onderwijskwaliteit hebben zich verenigd in de Expertisegroep Onderwijskwaliteit. Hun missie: stimuleren van een ontwikkelende cultuur onderwijskwaliteit aan Hogeschool Rotterdam. Ze zijn het tastbare resultaat van de samenwerking tussen Kenniscentrum Talentontwikkeling en het programma Grip op Onderwijskwaliteit en Studiesucces. In 2024 behaalden ze mooie resultaten, die je op deze pagina kunt vinden.

    In 2022 zijn de eerste expertisekringen binnen Hogeschool Rotterdam gestart als initiatief om opleidingsteams te ondersteunen in het verwerven van expertise op het gebied van onderwijskwaliteit. Inmiddels zijn er negen expertisekringen op verschillende thema’s actief. Hun missie: stimuleren van een ontwikkelende cultuur onderwijskwaliteit aan Hogeschool Rotterdam. De expertisekringen zijn het tastbare resultaat van de samenwerking tussen Kenniscentrum Talentontwikkeling en het programma Grip op Onderwijskwaliteit en Studiesucces. Acht lectoren en een hoofddocent sturen de expertisekringen aan en hebben zich verenigd in de Expertisegroep Onderwijskwaliteit.

    Kennisbasis

    In 2024 hebben de kringen een scala aan activiteiten binnen onze hogeschool uitgevoerd. We hebben het afgelopen jaar ook hard gewerkt om als groep tot onderlinge afstemming in werkwijze en samenhang te komen. Eind 2024 heeft de Expertisegroep de kennisbasis en bijbehorende uitvoeringsprincipes van Onderwijskwaliteit en Studentsucces opgeleverd. Deze kennisbasis geeft richting en maakt inzichtelijk hoe we binnen Hogeschool Rotterdam aan onderwijskwaliteit werken. Hij is gebaseerd op wetenschappelijke kennis en de resultaten van uitgevoerd onderwijs binnen Hogeschool Rotterdam naar de impact van interventies. Naast deze generieke kennisbasis heeft elke expertisekring een thema-specifieke kennisbasis met uitvoeringsprincipes opgeleverd.

    "Het bestuderen van literatuur vraagt vertraging en leidt tot diepgaand begrip en inzicht in de centrale thema's van de kring. Dit zorgt voor een gedeeld begrippenkader dat onze gezamenlijke kennisbasis vormt."

    Lid van een expertisekring

    Expertisekringen

    In een expertisekring participeren, onder leiding van een lector of hoofddocent, onderwijsprofessionals die expert zijn op het thema. Denk aan: decanen, managers, docenten, onderzoekers, adviseurs van O&O en van instituten. De expertisekringen doen praktijkgericht onderzoek en hebben daarbij onder meer de hogeschool zelf als onderzoeksgebied. Dit brengt met zich mee dat de kringen een bredere opdracht hebben dan uitsluitend het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek. Kringen worden ook geacht een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de onderwijspraktijk en aan de professionalisering van degenen die daar een verantwoordelijkheid in hebben. Deze taak krijgt op twee manieren invulling: door kringleden te professionaliseren op het thema, zodat zij hun opleiding/instituut en/of in hun advieswerk kunnen ondersteunen op basis van bewezen praktijken, bij in te zetten in verbeteractiviteiten. Daarnaast hebben diverse kringen in samenwerking met andere organisatieonderdelen het voortouw genomen om uiteenlopende vormen van professionalisering te ontwikkelen waar (groepjes) docenten van verschillende opleidingen aan kunnen deelnemen. De kringen ontwikkelen dit aanbod door in samenwerking met het CTL in oprichting. Als laatste taak heeft een expertisekring het bundelen van relevante informatie (bijvoorbeeld wetenschappelijke publicaties), instrumenten en overige informatie op het themagebied, zodat we binnen Hogeschool Rotterdam kunnen handelen op basis van een gedeelde kennisbasis. 

    Opbrengsten Expertisegroep Onderwijskwaliteit

    In 2024 heeft de Expertisegroep Onderwijskwaliteit veel werk verzet, zoals de oplevering van een gedeelde kennisbasis, ze hebben zichzelf en anderen geprofessionaliseerd, lerende activiteiten ontwikkeld en aangeboden, opleidingen ondersteund door experts beschikbaar te stellen en praktijkonderzoek in en met de opleidingen van Hogeschool Rotterdam uitgevoerd. Op het gebied van professionalisering is daarbij gebruik gemaakt van verschillende methoden, zoals leergangen, professionele leergemeenschappen, communities of practice en workshops. Hieronder geven we inzage in de belangrijkste opbrengsten. 

    NB De opbrengsten op het terrein van praktijkgericht onderzoek van de afzonderlijke kringen, laten we buiten beschouwing. Die zijn te vinden op de verschillende lectoraatspagina's.

    Podcasts & video's

    Samenwerkende docenten, adviseurs en onderzoekers op instituutsniveau

    Dit voorjaar studeert de eerste lichting interne trainers Didactisch coachen af. Wat houdt deze opleiding in en waarom is het zo belangrijke om interne trainers didactisch coachen te hebben op Hogeschool Rotterdam? Lia Voerman, lector Didactiek van hoge verwachtingen en Karen van der Worp, opleider, vertellen er meer over. Lees verder >

    Experimenteren, adviseren en begeleiden opleidingen

    Leergangen met deelname van docenten uit verschillende opleidingen

    Professionalisering kringleden tot teacher-leaders

    Community of Practice

    Inloggen