Menu English

"Ik vind dat mijn leerlingen heel hard werken"

Online Onderwijs bij Hogeschool Rotterdam

21 april 2020

Het onderwijs op Hogeschool Rotterdam gaat door. Maar hoe zit het met stages? Bij sommige opleidingen kan de stage doorgaan, bijvoorbeeld voor Daan de Nooijer, derdejaars Lerarenopleiding Aardrijkskunde. Hij geeft nu online les aan leerlingen van een middelbare school.

Hoi Daan, waar was je mee bezig? 

‘’Ik was eigenlijk bezig met mijn studie, met het schrijven van een reflectieverslag. In februari ben ik naar Ghana geweest en heb ik onder andere les gegeven op verschillende scholen en de buurt verkend op maatschappelijk en sociaal gebied…’’ 

Jij loopt op dit moment stage, kun je daar wat meer over vertellen? 

‘’Ik loop voor mijn tweede jaar stage bij het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek, één van de middelbare scholen van Wolfert van Borselen. Ik heb daar sinds september 2019 een vaste aanstelling als Docent Aardrijkskunde.‘’ 

Hoe kun je nu toch stagelopen? Hoe doe je dat precies nu dit online/op afstand gebeurt?

‘’Alles gebeurt online en in een vast schema. Doordeweeks houd ik zeker een normaal ritme aan en ga ik 7:30 mijn bed uit en ontbijten. Vervolgens stel ik een to-do-lijstje op voor de structuur. Straks ga ik mijn les voorbereiden voor morgen. Sowieso start ik met het controleren van huiswerk. We hebben een huiswerk-app, waarop we kunnen zien of en hoe leerlingen iets gemaakt hebben. Meestal geef ik op dinsdag of woensdag les. Morgen geef ik bijvoorbeeld om 9, 10 en 12 uur les via Google Meets.’’ 

Hoe bevalt het les geven op afstand? Wat gaat goed?

‘’Goed, aangezien je contact kunt houden met je klassen. Ik vind het niet per se leuker dan in de klas staan. Ik vind wel dat mijn leerlingen heel goed werken. Huiswerk wordt gemaakt, vragen worden gesteld, opdrachten worden gemaakt. Ze krijgen het goed voor mekaar in deze periode.’’ 

Wat kan beter? 

‘’Ik heb een goede band heb met mijn klas en kan mijn leerlingen jammer genoeg niet meer direct aanspreken en aankijken. Zo geven leerlingen online soms minder antwoord, omdat ze een beetje verlegen zijn…

Mentoren bijvoorbeeld, kunnen individuele gesprekken voeren. Ik als docent, heb niet echt een oplossing. Zo had ik laatst tijdens het lesgeven, zicht op de PowerPoint-presentatie in plaats van op de leerlingen. Een leerling stak zijn vinger op en dat kon ik niet zien tijdens de presentatie! Het niet kunnen zien van leerlingen vind ik het voornaamste dat ik mis.’’ 

Hoe ziet het online lesgeven op je stage eruit? 

‘’Als eerste stuur ik een half uur voor de les een link naar mijn leerlingen. Ze kunnen dan inloggen in Google Meets en elkaar zien en horen, met de boeken bij de hand. Precies op het aangegeven tijdstip begin ik mijn les. Ik start met wat actualiteiten. Wat is er op het nieuws qua aardrijkskunde? Wat zijn de doelen van de les? Daarnaast gebruik ik meestal PowerPoint. Ook neem ik voorbeelden mee uit de praktijk, door het toevoegen van krantenberichten. Wat is duurzaamheid? Zo was er laatst een artikel over Blue City in Rotterdam en circulaire economie.’’ 

Welke onderdelen van je stage kun je momenteel niet doen?

‘’Leerlingen begeleiden bij het zelfstandig werken en zicht hebben op wat er wordt gedaan door leerlingen. In de tweede klas heb ik het idee dat ze wat terughoudender zijn. Je kunt moeilijk de camera aanzetten terwijl iedereen aan het werk is.’’ 

Wat mis je het meest aan het lesgeven op locatie? Wat doe je er aan?

‘’Collega’s en leerlingen. Je ziet collega’s en sociale contacten normaal in de pauze om dingen te bespreken. Meestal videobellen we met collega’s om in contact met elkaar te blijven.  Ik heb een beetje moeite met het onderscheid tussen werk, studie en vrije tijd. Voor de rest vind ik het best goed gaan hoe we het als school hebben opgelost.’’

Lees ook de andere interviews