Menu English

“Ook nu krijgen we de stof goed onder de knie’’

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam

09 april 2020

Het onderwijs bij Hogeschool Rotterdam gaat door. Onderwijs geven en krijgen op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks vertellen studenten en docenten over hun ervaringen. Rebecca Stolk, eerstejaars Social Work: "Ik help mijn oppasgezinnen door roosters voor de kinderen te maken."

Hoi Rebecca. Ben je aan het studeren? 

‘’Ja, ik was bezig met het lezen van teksten en het maken van leesvragen voor mijn ‘Thema-les’. Ik ben ook social media ambassadeur voor de opleiding Social Work, dus daar ben ik ook mee bezig. Zie Instagram @socialworkbyrebec.’’

Hoe ziet je dag eruit? Heb je een vast ritme?

‘’Ik zorg ervoor dat ik 9:00 uur uiterlijk uit bed ben. Soms iets later. Ik douche even en ontbijt op mijn gemak. Vaak aardbeien met yoghurt of toast met pindakaas en banaan. Om 10:00 maak ik een dagplanning en start ik met opdrachten. Momenteel hebben we best veel opdrachten en doe ik overdag veel aan zelfstudie. In de avonden ben ik veel aan het werk, bij de e-commerce van Plus. Als ik niet hoef te werken, hou ik de avond vrij. Vanavond eet ik gezellig aan de overkant, samen met mijn zus en nichtje.’’

Rebecca met haar nichtje

Hoe bevalt het studeren op afstand? Wat gaat goed?

‘’Eerlijk gezegd waren de eerste weken fijn. Ik maakte zelf lekker een planning en deed mijn eigen ding. Nu mis ik het fysieke onderwijs en het contact met medestudenten. Docenten doen wel heel erg hun best en houden ons op de hoogte. Zij zorgen ervoor dat we ook nu de stof goed onder de knie krijgen.

Vanuit mijn social media-ambassadeurschap hebben we samen de actie ‘Take Care HR’ opgezet. Hier roepen we studenten op om content over de huidige situatie, op social media, te delen. Over het thuis studeren bijvoorbeeld. Ook worden we ingezet om nieuwe studenten in te lichten over onze opleiding. Dat doen we nu extra, omdat de open dag van 28 maart is weggevallen.’’

Wat kan beter?

‘’Er is weinig ruimte om alle onderwerpen te bespreken. Tijdens teammeetings is er weleens ruis op de achtergrond. Of ik ben snel afgeleid.’’

Welke vakken volg je nu online? Welke online tools gebruik je nu voor je studie?

‘‘De ‘Thema-les’, ‘Professionele Ontwikkeling’ en ‘Onderzoekend Vermogen’. De Thema-les gaat nu over de inclusie-trias van armoede. Wat doet armoede met de maatschappij? We bekijken online documentaires, lezen teksten en maken leesvragen. Vorige week ging de documentaire over jongeren met schulden. Toen maakte ik een overzicht van inkomsten en uitgaven van een jongere met schulden. Super interessant!

Cum Laude is de online werkplek, waar alle opdrachten te vinden zijn en ingeleverd kunnen worden. Microsoft Teams gebruiken we voor het vergaderen met de klas, de docent en de projectgroepen.’’

Welke onderdelen van je opleiding kun je momenteel niet doen?

‘’De praktijkonderdelen, zoals mijn keuzevak ’Participerend Drama’. Na het volgen van een training zouden we drama als hulpmethode kunnen inzetten bij doelgroepen. Hoe vul ik die 56 uur nu in? Social media-trainingen duren vaak maar een uur. Gelukkig kan ik mijn social media-ambassadeurschap combineren met mijn nieuwe opdracht. Voor mijn lieve oppaskinderen maak ik nu roosters, zodat ze niet te veel achterlopen met school. Zij zitten nu thuis, maar veel van hun ouders werken in de vitale sector, de zorg. Zo draag ik graag een steentje bij.’’

Lees ook de andere interviews