Menu
    English

    Veerkrachtige Gemeenschap en Netwerkzorg

    In deze LWG werken verschillende partijen (welzijnsorganisaties, GGZ/zorg, woningbouwcorporatie e.a.) samen om mensen met (ernstige) psychiatrische gezondheidsuitdagingen (of met een risico daarop) te steunen bij herstel, sociale participatie en bestaanszekerheid. Dat doen deze partijen vanuit een gedeelde visie op netwerkzorg.

    Netwerkzorg is een visie én werkwijze die behandeling, ondersteuning en netwerk (informeel en formeel) voor (en met) burgers met een hulpvraag verbindt. Samen met de burger, naasten, de omgeving, gemeenschap en professionele organisaties een wederkerige werkwijze realiseren. Deze werkwijze verbindt zelfhulp, ondersteuning, zorg en behandeling voor burgers. Het stelt de burger centraal en vergroot, waar mogelijk, de eigen regie en empowerment. Dit met het doel om de kansen op herstel op meerdere vlakken, inbedding in de gemeenschap en op een gezonde leefomgeving zo groot en duurzaam mogelijk te maken.

    Deze LWG biedt daarom een unieke leeromgeving waar jij al met vragen over de zorg en ondersteuning van nu én in de toekomst bezig kunt houden. Je leert van andere studenten en krijgt ook een kijkje in de keuken van andere organisaties.

    Wat betekent dit voor jou?

    • Je solliciteert op één van de vacatures van de deelnemende organisaties. Deze organisatie wordt jouw ‘moederorganisatie’. Je werkt dus al lerend bij bij SOL, Antes, CVD, Pameijer, etc.. Daar ondersteun je mensen met complexe problematiek en psychische gezondheidsuitdagingen en je bevordert het persoonlijk en sociaal functioneren.
    • Je maakt kennis met de state of the art werkwijzen van netwerkzorg en je leert op een integrale wijze mensen en hun sociale netwerken te ondersteunen.
    • Daarnaast maak je onderdeel uit van de Proeftuinen Netwerkzorg. In de proeftuinen wordt, naast dat aan directe samenwerking in de wijk wordt gewerkt, ook gewerkt aan het verder uitwerken van de verschillende bouwstenen van netwerkzorg. De proeftuinen hebben per wijk leernetwerken van professionals van verschillende organisaties en daar maak je deel van uit. Je draagt daar, met jouw studieopdrachten, aan bij.
    • Je krijgt, doordat je met studenten van verschillende achtergronden/profielen samenwerkt, een bredere blik op het werkveld en de ontwikkelingen daarbinnen.
    • Je doet samen met de medestudenten projecten in de wijk, gericht op het bespreekbaar maken van onderwerpen op het vlak van mentale gezondheid. Je draagt met jouw studieopdrachten bij aan onderzoeksmatige projecten die weer bijdragen aan betere zorg, etc.
    • Je ontmoet studenten en onderzoekers van andere opleidingen en zo mogelijk werk je daar ook mee samen aan maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld met studenten van de Masteropleiding Transitie van Zorg naar Welzijn en Gezondheid. Je leert zo ook hoe op micro, meso- en macroniveau in samenhang aan betere zorg en een veerkrachtige samenleving gewerkt kan worden.

    Deze LWG is verbonden aan het Expertise Centrum Maatschappelijke Innovatie. Je leert daarmee jouw perspectief te verbreden en vanuit hele andere disciplines naar sociaal werk vraagstukken te kijken. Ook is het Lectoraat Sociale Innovatie aan deze LWG verbonden. Jaarlijks ontwikkelen we gezamenlijk nieuwe projecten waarmee we bijdragen aan gemeenschapskracht, preventie, nieuwe of betere herstelmogelijkheden in de wijk en betere, integrale, netwerkzorg.

    In het begin van jouw stage leer natuurlijk het werk van jouw eigen moederorganisatie kennen. Gezamenlijk zorgen we voor een ‘onboardingsprogramma’, waarmee je direct ook de wijk en de andere organisaties leert kennen.

    Een voorbeeld van een gezamenlijk project

    De Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving (RvS) werkte in 2025 aan een advies om de regering te stimuleren om bij te dragen aan een betere psychische volksgezondheid. Zij werken dan eerst een aantal ‘denklijnen’ uit en gaan daarover met verschillende partijen in de samenleving in gesprek. Studenten voltijd en deeltijd dachten mee over dit advies en schreven daarvoor een brief aan de RvS. Deze brief boden zij aan een vertegenwoordiger van de RvS aan en zij gingen daarover in gesprek. Een van de studenten zei ook: ‘ik krijg zo ook weer een beetje hoop. Je ziet dat als student sociaal werk wel degelijk kunt bijdragen aan het denken over beter beleid en een veerkrachtige samenleving’. 

    Inloggen