Toelating met een mbo-diploma

Toelating voor mbo'ers

Met een mbo-niveau 4-diploma ben je toelaatbaar tot een hbo-opleiding aan Hogeschool Rotterdam. Heb je een oud mbo-diploma, dan kunnen er extra eisen gelden.

Mbo-niveau 4

Als je in het bezit bent van een mbo-niveau 4-diploma ben je toelaatbaar tot de bacheloropleidingen en Associate degrees van Hogeschool Rotterdam. We stellen geen eisen aan je vakkenpakket of het domein waarin je je mbo-diploma hebt behaald.

Oud mbo-diploma

Ben je in het bezit van een 'oud' mbo-lang-diploma (zonder niveau-aanduiding), dan kunnen er eisen gesteld worden aan je vakkenpakket. Als je wilt weten of je daarmee toelaatbaar bent, neem dan contact op met Studievoorlichting.

Niet direct toelaatbaar (deficiënties)

Mis je een vak in je eindexamenpakket van je 'oude' mbo-lang-diploma? Dan heb je een deficiëntie. Geen punt, via het behalen van een deficiëntietoets kun je vaak toch gewoon beginnen met de opleiding.

Versnelde route

Als je in het bezit bent van een mbo-niveau 4-diploma dat aansluit op de gekozen hbo-opleiding, kun je bij een klein aantal opleidingen een versnelde route van 3 tot 3,5 jaar volgen. Je studie duurt dan dus een half jaar tot een jaar korter. Kijk bij de opleiding van je keuze of dat het geval is.

Aanvullende eisen

Naast de wettelijke toelatingsvoorwaarden gelden voor sommige opleidingen aanvullende eisen, selectieprocedures of andere toelatingseisen. Bij deeltijdopleidingen worden vaak eisen aan je werkplek of werkervaring gesteld. Kijk bij de opleiding van je keuze of dat het geval is.

Door wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen toelatingsvoorwaarden veranderen. Alleen het Studenten Service Center van Hogeschool Rotterdam kan uitspraken doen over je toelaatbaarheid. Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.