Menu English

Samen Opleiden 
De opleidingsscholen hebben als doel om vanuit een grote diversiteit aan schoolcontexten, in een wederkerige samenwerkingsrelatie, (aanstaande) leraren op te leiden en te professionaliseren met een sterke professionele identiteit, waarbij het onderzoekend intentioneel handelen en leren van alle (aanstaande) leraren en (pabo) docenten voorop staat. 
Er is daarbij een vorm van werkplekleren (in en buiten de klas) gerealiseerd, waarbij leermomenten vanuit de theorie en de specifieke basisschoolcontext in de praktijk, worden gekoppeld aan beroepsgerichte praktijkopdrachten, ontwerp- of onderzoeksopdrachten.

Lerende leraar 
Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan. 
 
Leeromgeving 
Een samenhangende en consistente leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de leerwerkplek. 
 
Schoolcontext 
Iedere school functioneert in een specifieke context die van belang is voor wat de school doet en welke keuzes ze maakt. Onder context verstaan we o.a.: 
- administratieve, structurele, bestuurlijke gegevens en historiek 
- socio-economische diversiteit  
- sociaal-culturele diversiteit  
- pedagogisch- en didactische contexten 
- partners, samenwerkingen 
- infrastructuur  
- financiële middelen en regelgeving   

Format Contextrijk Leren

Benutten van de diversiteit – Contextrijk leren
Binnen Samen Opleiden benutten we de diversiteit van de schoolcontexten door deze bij het opleiden van studenten en het professionaliseren van alle betrokkenen centraal te stellen. Dit vraagt van de school om de schoolcontext zo te beschrijven, dat duidelijk wordt waar de school voor staat, wat deze de student te bieden heeft en wat de student voor de school zou kunnen betekenen. Hierdoor wordt het duidelijk wat er bijzonder is aan de school en kan de student met zijn begeleiders en opleiders nagaan op welke manier hij zijn bekwaamheden in de school kan gaan ontwikkelen aan de hand van eigen leervragen. De student maakt zo kennis met de visie en speerpunten van de school en leert zich daartoe te verhouden. Doordat de begeleiders de uitvoering van onderwijs expliciteren en met de student bespreken, wordt het voor de student duidelijk vanuit welke visie en schoolcontext er gewerkt wordt en op welke wijze dit vorm krijgt. De student krijgt een beeld waar welke school voor staat, wat bijdraagt aan het ontwikkelen van een eigen visie op onderwijs.  

Door de context van de school –en daarmee de actuele thema’s die op de school spelen–als uitgangspunt te nemen voor het leren op de werkplek, worden de studenten zich bewust van die context en kunnen zij in hun leren, ontwikkeling en toekomstverwachtingen daarop aansluiten. In eerste instantie voor een brede ontwikkeling en in tweede instantie kennismaken met diverse mogelijkheden voor specialisatie. Op deze manier laten we studenten voortdurend praktijk en theorie met elkaar verbinden en dit benutten om aan hun eigen ontwikkeling te werken én die van de leerlingen. Zo realiseren studenten ook een eerste uitgangspunt van ons beroepsbeeld: Het tegemoet komen aan de diverse leerbehoeftes van leerlingen en ondersteunen van hun leren in diverse contexten. 

Het werkplekleren wordt bevorderd door aanstaande leraren optimaal te laten profiteren van alle leermogelijkheden die de school te bieden heeft, in en buiten de klas, en die per school beschreven staan in de schoolcontext. De Instituutsopleider, schoolopleider en werkplekbegeleider ondersteunen de aanstaande leraar om gebruik te leren maken van die rijke schoolcontext. 
 
Voor betrokken professionals uit de beroepspraktijk en de opleiding betekent het, dat zij zelf ook de context van binnenuit leren kennen en die kennis gebruiken om de eigen professionaliteit en werkpraktijk te blijven ontwikkelen en vernieuwen. De intensiteit van de samenwerking zorgt voor een focus op opleiden, begeleiden en professionaliseren waar niet alleen de student, maar ook de (startende) leerkracht en pabodocent van profiteren. Samen Opleiden beoogt alle betrokkenen op hun rol en taak binnen de opleidingsschool blijvend te professionaliseren.