Diversiteit en inclusie

Wat betekent dit voor jou, je collega’s en studenten in de klas?

23 april 2024

De visie van Hogeschool Rotterdam is om een veilige inclusieve hogeschool te zijn, waar iedere student en medewerker zich thuis voelt. Om dit te kunnen zijn, heeft iedereen binnen de hogeschool kennis en vaardigheden nodig om hier wat in te kunnen doen. We kijken namelijk allemaal met onze eigen bril naar de verschillende thema’s die onder inclusie vallen. Zo kun je er bijvoorbeeld vanuit je etnische achtergrond naar kijken of juist met een facilitaire blik (is ons gebouw toegankelijk voor iedereen). Het is daarom belangrijk om meer van elkaars belevingswereld te weten te komen. Tijdens de IGO ontmoet van 11 april hebben Guusje Tavecchio (staffunctionaris Diversiteit en Inclusie) en Rohini van de Sanden (studentenredactie INCLUDED) ons hierin meegenomen.

Tijdens het eerste deel van deze IGO ontmoet heeft Guusje ons meer verteld over de theorie achter diversiteit en inclusie. Waar hebben we het eigenlijk over en hoe gaan we hier binnen de hogeschool mee om. Zo legde zij het verschil tussen diversiteit en inclusie uit. Diversiteit is interessant als je gegevens wilt meten, je kunt hier veel uithalen. Hiermee duid je de variëteit van een groep aan zoals, de samenstelling en aantallen van bijvoorbeeld sekse, religie, afkomst en leeftijd. Inclusie gaat over erbij horen, meedoen en het gevoel hebben er onderdeel van te zijn wat een positief effect heeft op jouw welzijn en psychische gesteldheid. Dit alles vanuit jouw eigenheid en niet vanuit de voorwaarden van de groep. Je kunt dus echt zijn zoals je bent en voelt je hierdoor goed.

Belevingswereld
Onder diversiteit en inclusie vallen veel thema’s. Denk aan kansen(on)gelijkheid; instroom, doorstroom en studentsucces; representatie; armoede; racisme, discriminatie en uitsluiting; veiligheid en ongewenst gedrag. Vanuit jouw achtergrond voel jij je in meer of mindere mate bij een aantal van deze thema’s betrokken. Ook kijk je hier vanuit jouw eigen belevingswereld naar. Een student kan hier weer heel anders naar kijken dan een medewerker of MT-lid. Waarbij ook andere variabelen een rol spelen zoals; religie, sekse, beperkingen en culturele achtergrond. Daarom is het belangrijk om meer over elkaars belevingswereld te weten te komen en hierover open en zonder vooroordelen het gesprek met elkaar aan te gaan.

Inclusieve paraplu
Om die veilige inclusieve hogeschool te kunnen zijn, heeft Hogeschool Rotterdam de paraplu van de inclusieve cultuur opgesteld. Deze bestaat uit vijf kernthema’s, waarbinnen verschillende uitgangspunten zijn geformuleerd om dit te met elkaar te kunnen bewerkstelligen. De vijf kernthema’s zijn; werkomgeving, leiderschap, leeromgeving, communicatie en werving & selectie. Benieuwd wat de uitgangspunten inhouden en wat we hieronder verstaan? Bekijk dan deze PowerPoint.

Platform INCLUDED
Om meer begrip en bekendheid te geven aan studentenervaringen die je niet vaak hoort, is het platform INCLUDED opgericht voor studenten en medewerkers. Zij geven aandacht aan deze ingewikkelde thematieken via online artikelen en live events. Rohini gaf ons een mooi inkijkje in haar eigen verhaal en die van drie andere studenten. Zo heeft Rohini voor haar komst bij de hogeschool te maken gehad met discriminatie op het gebied van leeftijd en huidskleur. Door deze ervaringen trad het zogenoemde stapeleffect op, waardoor het gevoel van welzijn en kansenongelijkheid toeneemt. Rohini ging er daardoor vanuit dat dit ook bij Hogeschool Rotterdam wel zou gebeuren. Gelukkig heeft zij hier het tegendeel mogen ervaren. De docenten die zij is tegengekomen oordelen niet en dankzij de docenten van kleur heeft zij een stukje herkenning en ziet zij dat zij niet de enige is die iets van haar leven wil maken. Maar helaas gaat het nog niet overal en bij iedereen goed. Dat laten de drie andere verhalen zien die zij heeft gedeeld:

Interactie met elkaar
In het tweede deel van de IGO ontmoet zijn we met deze achtergrond kennis in groepjes het gesprek met elkaar aangegaan aan de hand van een aantal opdrachten. Dit leverde mooie en persoonlijke gesprekken op. Wil jij dit ook met je collega’s? Op de laatste slides van deze PowerPoint vind je de opdrachten uitgeschreven, zodat jullie hier zelf ook mee aan de slag kunnen. Laten we deze kans met elkaar aangrijpen om onze hogeschool nóg een stukje veiliger en inclusiever te maken.