Ons Instituut voor de Gebouwde Omgeving is meer dan een verzameling opleidingen en afdelingen. Ons instituut bestaat uit een voor Nederland unieke combinatie van zes opleidingen, die allen de opgaven in de gebouwde omgeving vanuit verschillende perspectieven benaderen: technisch, sociaal en economisch. Door over de grenzen van onze opleidingen te kijken en gebruik te maken van elkaars expertise kunnen wij bovendien samen tot innovatieve en integrale oplossingen komen. Daar zit ook onze grote kracht. Als we met elkaar samenwerken creëren wij het vermogen om onze sector daadwerkelijk te vernieuwen en te innoveren richting een toekomstbestendige gebouwde omgeving. Dit doen wij met de onderstaande opleidingen.
Opgavegericht onderwijs
De gebouwde omgeving is in transitie en we staan voor grote maatschappelijke opgaven. Zes daarvan staan centraal in ons opgavegericht onderwijs, namelijk klimaatadaptatie, circulariteit, energietransitie, leefbaarheid en inclusiviteit, huisvesting én digitalisering. Het is onze opdracht om onze studenten zo op te leiden dat ze als toekomstige professionals het verschil gaan maken in het oplossen van deze opgaven. Dat vraagt van ons dat we onze studenten een stevige (inhoudelijke) basis geven vanuit de opleidingen en dat we studenten leren over de grenzen van vakgebieden heen te kijken, multidisciplinair samen te werken en te ontdekken hoe, waarom en wanneer ze de ander nodig hebben. Daarom maken we de komende jaren met onze opleidingen de slag naar het opgavegericht onderwijs. Waarbij we Rotterdam gebruiken als ons laboratorium en waar we samen met onze partners leren en innoveren.
Rotterdamse context
Rotterdam biedt voor ons onderwijs een prachtige maar complexe omgeving. Wij zijn hecht verbonden met de stad Rotterdam, een wereld- en havenstad in een delta met een zeer diverse bevolkingssamenstelling. Door onze binding met de stad zijn we nauw verbonden met de maatschappelijke opgaven waar zij voor staat; ook de grote mondiale ontwikkelingen zijn in Rotterdam goed zichtbaar en voelbaar. Daarom kijken we ook wat internationale ontwikkelingen zijn en werken we in een internationale context. De Rotterdamse context maakt dus dat er juist in onze stad een rijke en bijzondere leeromgeving ontstaat voor onze studenten.