Earth Day: de wereld redden begint bij jezelf!

Fighting Fast Consumption

22 april 2024

Vandaag is het Earth Day; een jaarlijks terugkerend evenement dat gaat over milieubewustzijn en acties om onze planeet te beschermen. ,  Earth Day sluit naadloos aan op het thema circulaire economie, dat gekozen is als een van de vier kernthema’s van Rotterdam Business School (RBS).

In een circulaire economie kijken we op een duurzame manier naar de productie en consumptie van materialen. Zo werken we samen aan een wereld zonder afval, waarin we zorgvuldig met grondstoffen en onze aarde omgaan. Door middel van lesstof en programma’s zet RBS zich in om studenten bewust te maken van de uitdagingen die voor ons liggen en hen voor te bereiden op de toekomst, als changemakers.

In het kader van Earth Day praten we met Fernando Arguello Noguera . Naast docent van de community Creative Marketing & Innovation, is Fernando één van de docenten van het keuzeprogramma Fighting Fast Consumption*.

Onze Student Reporter Esma Sanches in gesprek met CM& en FFC docent Fernando

Groeiend probleem van overconsumptie

In een tijdperk van snel veranderende trends is overconsumptie een groeiend probleem geworden. Maar wat is overconsumptie eigenlijk? Fernando legt uit:  “Onnodige spullen kopen. Dit kan kleding zijn, maar denk ook aan persoonlijke elektronica of interieur. Consumenten worden nu aangespoord om te vaak en te veel te kopen.  Het gaat dan juist om producten die niet lang meegaan of gebruikt worden.”

Het is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar het leidt ook tot enorme verspilling van grondstoffen. Het merendeel van de aankopen eindigt uiteindelijk op de vuilnisbelt, waar ze vaak niet worden gesorteerd of gerecycled. Dit draagt dan weer bij aan de wereldwijde afvalproblematiek.

Programma Fighting Fast Consumption

Om bewustwording te creëren over dit groeiende probleem en studenten te inspireren om actie te ondernemen, is het programma 'Fighting Fast Consumption' gelanceerd. Met Fighting Fast Consumption bevorderen we een andere kijk op consumptie, waarbij we ons vooral richten op de kracht van de consument in plaats van de producent. “Meestal wordt er gewezen naar de producent om zich aan te passen (groener produceren). Wij kijken of consumenten kunnen ‘consuminderen’ of ‘consumanderen’”, licht Fernando toe.

R-ladder als actieladder

Fighting Fast Consumption benadrukt ook de waarde van de 'R-ladder', een hiërarchie van acties die consumenten kunnen ondernemen om overconsumptie tegen te gaan. Deze omvatten weigeren (refuse), verminderen (reduce), hergebruiken (reuse), repareren (repair), renoveren (refurbish), herfabriceren (remanufacture), herbestemmen (repurpose) en uiteindelijk recyclen (recycle). Door bewust te zijn van deze ladder, kunnen consumenten hun impact op het milieu verminderen en een duurzamere levensstijl aannemen.

Eigen koopgedrag onder de loep

Het programma moedigt studenten aan om na te denken over hun eigen koopgedrag en alternatieven te overwegen die minder belastend zijn voor het milieu. Maar ook studenten die het programma niet volgen kunnen kleine aanpassingen maken in hun dagelijkse koopgedrag. “Bijvoorbeeld in de kledingwinkel jezelf afvragen of je het item minstens 30 keer gaat dragen. Zo'n afweging maakt je bewuster bij het shoppen. Verder kun je ook apps downloaden die merken beoordelen op hun ecologische voetafdruk. Ook kleine acties, zoals een keer een product niet kopen, dragen bij. Vaak neigen we naar een groenere consumptie, terwijl REFUSE (R-ladder) ook een optie is.”

Een betere wereld begint bij jezelf

Tot slot benadrukt Fernando het belang van bewuste consumptie en het maken van weloverwogen keuzes voor iedereen. "Voordat je iets koopt of weggooit, overweeg altijd de R-ladder," adviseert hij. Kleine veranderingen in ons dagelijks leven kunnen een grote impact hebben op het milieu. Laten we samen werken aan een duurzamere toekomst voor ons allemaal.

Benieuwd hoe studenten van het programma Fighting Fast Consumption naar de circulaire uitdagingen kijken? Bekijk de video op onze Instagram!

Onze Student Reporter Esma Sanches en FFC-student Jozua Verhoef

*In jaar 3 krijgen studenten van alle RBS-opleidingen de mogelijkheid om interdisciplinaire onderwijsprogramma’s te volgen. Deze programma’s staan allemaal in het teken van onze vier kernthema’s: circulaire economie, betekeniseconomie, leiderschap en digitaal. Fighting Fast Consumption is één van de (nu nog) drie programma’s die onder het thema circulariteit vallen.