16 topscholen, 1 winnaar: de ROCA case competitie 2022 kan beginnen

03 november 2022

Europa, Azië, Australië, Noord- en Zuid-Amerika. Allemaal vertegenwoordigd tijdens de loting op zondag 13 november. Want dan komen hogescholen en universiteiten van al die continenten samen voor de ROCA case competitie van 2022. Van 14 tot en met 18 november testen ze in teams van vier wie de beste en meest creatieve oplossingen kunnen bedenken tijdens echte 'live' cases uit het bedrijfsleven. 16 teams, 5 continenten, 4 thema’s, 1 winnaar.

ROCA staat voor Rotterdam-Carleton International Case Competition. Een case-event dat het ene jaar in Rotterdam en het andere jaar in Ottawa plaatsvindt. De teams bestaan uit vier studenten met elk z’n eigen expertise, zoals marketing, finance, communication of IT. Binnen een aantal uren dient elk team een innovatief en strategisch antwoord voor het probleem te vinden en dat te presenteren aan een vakjury. Het team met het beste plan wint de wedstrijd.

Anders dan de rest

‘’ROCA is om verschillende reden uniek’’, vertelt Hans van Oudheusden, hoofd van de Rotterdam International Case Academy (RICA). ‘’Waar andere competities zich vaak nog vrij traditioneel richten op het creëren van groei of het vinden van nieuwe markten, formuleerden wij onze cases op basis van de vier thema’s waar de Rotterdam Business School voor staat: Purpose, Circular, Digital en Leadership. Daarnaast hebben we in totaal vier cases, terwijl je er in andere case competities vaak  twee of maximaal drie krijgt. En - wellicht ons meest bijzondere aspect - onze deelnemers krijgen de kans om de case te bespreken met de echte ‘problem owners’. Dus de CEO, CFO of bijvoorbeeld de sustainability manager zitten aan tafel met de studenten.’’

Om de studenten flink uit te dagen vonden Hans en z’n collega’s vier grote aansprekende bedrijven die elk met hun eigen probleem kampten: Florensis uit Hendrik-Ido-Ambacht, een grote speler in de horticultuur, die zaden en jonge plantjes levert aan bedrijven over de hele wereld; het familiebedrijf Vebego dat een gigantische speler is in bijvoorbeeld de schoonmaakindustrie; multinational Siemens dat haar Nederlandse hoofdkantoor heeft in Den Haag; en het Canadese Kanata North, een state-of-the-art technologie centrum.

De cases blijven tot de wedstrijddagen geheim, maar de organisatie geeft de teams wel de gelegenheid om zich alvast voor te bereiden door middel van een database. Daar vinden ze, vanuit hun eigen huis, tientallen artikelen over de bovengenoemde thema’s en de branches waarin de case-bedrijven actief zijn.

De competitieopzet

Net als tijdens een WK worden de teams na de loting ingedeeld in vier verschillende poules. Van maandag tot en met woensdag speelt elk team drie wedstrijden ‘head-to-head’. Tijdens elke wedstrijd zijn er dertien punten te verdelen; een krappe winst is dus bijvoorbeeld 7-6. Het team dat in totaal de meeste punten verzamelt, wint de poule en gaat verder naar de finale. Maar óók de twee beste nummers twee gaan door. Dus zelfs als je in een poule zit met een heel sterke universiteit, kan je alsnog verder. Op donderdag krijgen de deelnemers rust en staat hen een leuke Rotterdamse verrassing te wachten. Op vrijdag strijden de laatste zes om de toernooiwinst.

‘’Dat we één-tegen-één spelen is ook vrij uniek’’, zegt Hans. ‘’Vaak zie je dat alle teams dezelfde case krijgen en gerankt worden. Door het op deze manier te doen hopen we tot nog spannendere wedstrijden te komen.’’

Spelers uit de hoogste klasse

Door dit unieke concept en de uitstekende reputatie van Hogeschool Rotterdam in de wereld van case- onderwijs en competities, ontstond er zelfs een wachtlijst. De zestien scholen die dit jaar meedingen naar de titel zijn:

• Thamassat Business School, Thailand
  • University of Vermont, VS
  • Technical University Dublin, Ierland
  • University of Heilbronn, Duitsland
  • Technichal University Sydney, Australië
  • Corvinus University, Hongarije
  • Chinese University of Hongkong, Hongkong
  • BI Norwegian Business School, Noorwegen
  • University of Belgrade, Servië
  • Wilfred Laurier University, Canada
  • Universidad Panamericana, Mexico
  • University of Alberta, Canada
  • University of Southern California, VS
  • Erasmus University, Nederland
  • Rotterdam University AS, Nederland
  • Carleton University, Canada

Meedoen?

Het team dat onze eigen hogeschool, Rotterdam University of Applied Sciences, vertegenwoordigt komt uit de minor All Stars Rotterdam. Dit semester staat open voor alle studenten van Hogeschool Rotterdam. Ben je een Hogeschool Rotterdam student en lijkt het je leuk om aan case competities mee te doen? Bezoek dan de RICA website www.case-academy.nl en stuur een mailtje aan case-academy@hr.nl.

Alle studenten van de hogeschool kunnen samen met de studenten van Erasmus ook meespelen tijdens de finale in een zogenaamde ‘spin-off competition’. Op 18 november los je dan ’s morgens de finale case op en ’s middags kun je dan je eigen skills afzetten tegen die van de studenten van de beste business schools ter wereld. Interesse? Laat het weten aan case-academy@hr.nl.

Bekijk de highlights van ROCA 2017: