Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Ons onderwijs is projectmatig ingericht, wat betekent dat je in projectgroepen aan verschillende opdrachten werkt. Zo pas je wat je leert meteen toe op echte vraagstukken uit de beroepspraktijk, samen met je medestudenten, docenten, professionals uit het werkveld en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Omdat je samenwerkt in projecten, ben je in jaar 1 en 2 meestal 3 à 4 dagen per week op school om samen te kunnen werken, leren en ontwikkelen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
De opleiding richt zich op vier beroepsrollen: ontwikkelaar, vastgoedadviseur, belegger en vastgoedmanager. In het eerste jaar maak je kennis met deze rollen. Je werkt binnen verschillende grote onderwijseenheden om deze rollen te ontdekken. Elke onderwijseenheid is opgebouwd rond een thema. Hierbij ontwikkel je jouw vaardigheden en vergroot je jouw theoretische kennis. Je leert ook hoe je jouw vaardigheden in de praktijk toepast.
In het eerste halfjaar werk je aan onderwijseenheden ‘De Landing’ en ‘De Stad Leeft’. Bij ‘De Landing’ leer je de hogeschool, systemen en opleiding kennen. Bij ‘De Stad Leeft’ ervaar je de stad als vastgoedmanager en vastgoedadviseur. In het tweede halfjaar werk je aan ‘De Stad in Ontwikkeling’. Hierbij kruip je in de rol van projectontwikkelaar. Bij ‘De Waarde van de Stad’ bekijk je de vastgoedwereld als belegger. Tijdens het hele jaar werk je aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
In het tweede jaar start je met de hoofdfase van de studie. De vakken en projecten zijn opnieuw gericht op de vier beroepsrollen. Je werkt aan projecten waarbij het herbestemmen van gebouwen en stedelijke gebiedsontwikkeling centraal staan. Ook het waarderen van vastgoed en het beleggen en investeren in vastgoed zijn belangrijke onderwerpen. Je past je vaardigheden toe en lost praktijksituaties op. Dit doe je met veel aandacht voor maatschappelijke en financiële aspecten. Op basis van onderzoek naar omgevingskwaliteiten, marktontwikkelingen, omwonersbehoeften of behoeften van potentiële investeerders ontwerp je een oplossing of advies voor opdrachtgevers. Je gebruikt hierbij ook geografische data-analyse met GIS.
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
In de eerste helft van het derde jaar loop je vier maanden stage in de vastgoedsector. Dit kan bij een organisatie voor projectontwikkeling, beleggen, makelaardij of vastgoedmanagement. Ook kun je stagelopen bij een overheidsinstantie of de vastgoedafdeling van een multinational. Je werkt vijf dagen per week mee en leert de praktijk van het vakgebied goed kennen. Onder begeleiding werk je aan je leerdoelen en rond je de stage succesvol af. Dit is een kans om de kennis en vaardigheden uit de eerste twee jaar toe te passen in een echte werkomgeving. Bovendien ontdek je of dit deel van de vastgoedmarkt bij je past. De stageperiode is een belangrijke stap in je (studieloop)baan.
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting.
Fascinatie voor de gebouwde omgeving staat bovenaan het lijstje van redenen waarom je voor uitoefening van een beroep in de stadsontwikkeling kiest. De gebouwde omgeving omvat naast woningen en werkplekken in grote kantoorgebouwen ook voorzieningen als winkels, scholen en buurtcentra. Aspecten als veiligheid en bereikbaarheid spelen daarbij een zeer belangrijke rol. In een stad als Rotterdam heb je veel mogelijkheden om hierbij een rol te spelen. Diverse partijen hebben invloed op de gebouwde omgeving. Stadsontwikkeling behelst naast het ontwikkelen van vastgoed ook het aandragen van oplossingen voor thema’s als publieke ruimten, verdichting, klimaatadaptie, inclusiviteit, leefbaarheid en wijkverbeteringen. Het conceptvormingsproces staat in deze minor centraal, waarbij de stappen worden doorlopen die nodig zijn om te komen van een gebruikersvraag en initiatief tot een haalbaar concept.
“Wie betaalt, bepaalt”. Daarom is de rol van institutionele beleggers bij vastgoed zo belangrijk: vastgoed is namelijk wereldwijd de grootste beleggingscategorie (in geld). Binnen deze minor leren we je om vaardigheden te ontwikkelen om de juiste investeringsbeslissingen te nemen bij het beleggen in vastgoed. Na het volgen van de minor is de student in staat om als beginnend beroepsbeoefenaar vastgoedbeleggingsvraagstukken te analyseren, adviezen te geven en die met cijfers te onderbouwen, rendement-risicoprofielen van de belegging te bepalen en jaarverslagen van vastgoedfondsen te analyseren en prognoses te maken. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de praktijk aan de hand van twee excursies en circa zes gastcolleges.
Technologische innovatie is een van de belangrijkste disruptieve ontwikkelingen in de economie van dit moment. Ook voor de gebouwde omgeving biedt technologie steeds meer kansen. Dat zien we dagelijks om ons heen op een website zoals Funda, maar ook meer achter de schermen in de backoffice van een makelaar of projectontwikkelaar. Bij de minor Vastgoed Tech kun je diepgaand inzicht verwerven in dit soort vraagstukken. Wij behandelen diverse onderwerpen waaronder: Smart Cities, Big Data, BIM, GIS, Artificial Intelligence, Virtual Reality et cetera. Verder leren we je om oog te houden voor de menselijke maat en je persoonlijke ethiek te ontwikkelen om zo je professionele effectiviteit te beïnvloeden. Na het volgen van de minor weet jij welke technologische trends en innovaties er spelen binnen de gebouwde omgeving en ben je in staat om als beginnend beroepsbeoefenaar o.a. professionele gesprekken te voeren in combinatie met de inzet van data, data te analyseren & te verwerken.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
In de laatste helft van het vierde jaar gebruik je je opgedane kennis en vaardigheden in een praktijkgericht onderzoek. Gedurende vijf maanden werk je bij een vastgoedgerelateerd bedrijf. Je wordt begeleid door afstudeercoaches en inhoudelijke afstudeerdocenten.
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Semester 1
-
De Landing
De Landing
In deze onderwijseenheid maak je kennis met de hogeschool, de systemen waarmee wij werken én de opleiding. Je krijgt inzicht in de verschillende spelers die actief zijn op de vastgoedmarkt, de deelmarkten (bijvoorbeeld de woningmarkt), de trends en ontwikkelingen en de vastgoedcyclus. Maar ook de vier beroepsrollen waar je tijdens deze opleiding veelvuldig mee te maken krijgt, komen voorbij. Daarnaast besteden we aandacht aan presenteren, digitale vaardigheden en samenwerken.
Kortom, gedurende deze onderwijseenheid leer je de vastgoedwereld kennen in de breedste zin van het woord en zorgen we voor een zachte landing binnen de opleiding.
-
PPO: Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling
PPO: Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling
In PPO staan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling centraal. Richting geven aan jouw leer- en ontwikkelproces is iets wat zowel in je opleiding als in te toekomstige werk van jou wordt verwacht. Maar, het is voorstelbaar dat dit voor jou nog erg abstract klinkt. Wat is PPO? En hoe ontwikkel je jezelf?
Tijdens de module PPO gaan we dat zo inzichtelijk mogelijk voor je maken zodat je het tijdens je opleiding stap voor stap kunt gaan leren.
-
De stad leeft
De stad leeft
In deze onderwijseenheid ga je de stad ervaren vanuit de rol van een vastgoedmanager en een vastgoedadviseur. Hiervoor gaan we daadwerkelijk de stad in en ga je ervaren hoe je naar het vastgoed kan kijken met een vastgoedkundige bril. Je wordt je bewust van de bijdrage die vastgoed levert aan de ambities van organisaties en de maatschappelijke opgaven waar de stad en de maatschappij mee te maken hebben.
Je leert om te gaan met een vastgoedportefeuille. Wanneer houd je een pand aan en wanneer ga je het verkopen? Daarnaast leer je hoe je een huisvestingsadvies opstelt voor een organisatie, met alle wensen en eisen die daarbij komen kijken.
De rollen van vastgoedmanager en vastgoedadviseur komen vervolgens samen, zodat je ook het spanningsveld tussen deze twee beroepsrollen gaat ervaren.
Kortom, in deze onderwijseenheid ga je de eerste stappen als vastgoedprofessional zetten. -
Basis financieel rekenen
Basis financieel rekenen
Aan het einde van onderwijseenheid De Landing wordt door middel van de nulmeting financieel rekenen een inschatting gemaakt van jouw rekenkennis- en vaardigheden. Mocht daaruit blijken dat jouw voorkennis op het gebied van rekenkunde (nog) niet aansluit op het vereiste niveau, dan ga je de module Basis Financieel Rekenen volgen.
Door het volgen van deze module krijg je gedurende 15 lesweken alle stof aangereikt die nodig is om je rekenkennis en vaardigheden te vergroten, zodat deze aansluit op het vereiste niveau om succesvol de opleiding Vastgoedkunde te (ver)volgen.
-
Hogeschoolbrede keuzevakken
Hogeschoolbrede keuzevakken
Je hebt als student de mogelijkheid om hogeschoolbreed, vakken naar keuze te kiezen.
Je hebt de keuze uit circa 350 keuzevakken die aangeboden worden binnen de hogeschool. In jaar 1 en 2 heb je ruimte in je rooster om deze vakken te volgen. Je dient totaal 6 punten in jaar 1 te behalen en 4 punten in jaar 2 die vrij in te delen zijn. Dit houdt in dan je meer dan 6 punten per jaar mag halen om eerder klaar te zijn met je keuzeruimte.
Semester 2
-
De stad in ontwikkeling
De stad in ontwikkeling
In deze onderwijseenheid kruip je in de rol van de projectontwikkelaar. Je gaat aan de slag met een echte ontwikkelopgave in Rotterdam. Op een bestaande locatie in Rotterdam waar al een gebouw staat, moet iets nieuws ontwikkeld worden. Je krijgt inzicht in het proces dat je als projectontwikkelaar doorloopt, waarbij je ook verschillende uitdagingen tegenkomt waar een ontwikkelaar in de praktijk ook mee te maken krijgt. Zo dien je een antwoord te vinden op vragen zoals voor wie moet er ontwikkeld worden? Hoe gaan we rekening houden met bijvoorbeeld de belangen van de omwonenden?
Kortom, gedurende deze onderwijseenheid leer je de basiskennis en -vaardigheden die essentieel zijn voor deze beroepsrol.
-
Basis financieel rekenen
Basis financieel rekenen
Aan het einde van onderwijseenheid De Landing wordt door middel van de nulmeting financieel rekenen een inschatting gemaakt van jouw rekenkennis- en vaardigheden. Mocht daaruit blijken dat jouw voorkennis op het gebied van rekenkunde (nog) niet aansluit op het vereiste niveau, dan ga je de module Basis Financieel Rekenen volgen.
Door het volgen van deze module krijg je gedurende 15 lesweken alle stof aangereikt die nodig is om je rekenkennis en vaardigheden te vergroten, zodat deze aansluit op het vereiste niveau om succesvol de opleiding Vastgoedkunde te (ver)volgen.
-
PPO: professionele en persoonlijke ontwikkeling
PPO: professionele en persoonlijke ontwikkeling
In PPO staan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling centraal. Richting geven aan jouw leer- en ontwikkelproces is iets wat zowel in je opleiding als in te toekomstige werk van jou wordt verwacht. Maar, het is voorstelbaar dat dit voor jou nog erg abstract klinkt. Wat is PPO? En hoe ontwikkel je jezelf?
Tijdens deze module gaan we dat zo inzichtelijk mogelijk voor je maken zodat je het tijdens je opleiding stap voor stap kunt gaan leren.
-
Hogeschoolbrede keuzevakken
Hogeschoolbrede keuzevakken
Je hebt als student de mogelijkheid om hogeschoolbreed, vakken naar keuze te volgen.
Je hebt de keuze uit circa 350 keuzevakken die aangeboden worden binnen de hogeschool. In jaar 1 en 2 heb je ruimte in je rooster om deze vakken te volgen. Je dient totaal 6 punten per jaar te behalen die vrij in te delen zijn. Dit houdt in dan je meer dan 6 punten per jaar mag halen om eerder klaar te zijn met je keuzeruimte.
Semester 1
-
De duurzame stad
De duurzame stad
In deze onderwijseenheid werk je aan oplossingen voor een van de grootste thema's van deze tijd: energietransitie en circulariteit.
Je onderzoekt hoe de gebouwen en buurten van de toekomst van fossiele naar duurzame energiebronnen kunnen overstappen én beter kunnen omgaan met klimaatverandering. Denk aan slimme ontwerpen, hergebruik van materialen en het terugdringen van CO₂-uitstoot. Je leert hoe vastgoed duurzamer kan worden, van ontwerp tot renovatie. Kortom, je leert hoe je met vastgoed écht verschil kunt maken voor een leefbare toekomst.
-
De veerkrachtige stad
De veerkrachtige stad
In deze onderwijseenheid kruip je in de rol van gebiedsontwikkelaar. Je ontwikkelt plannen om een wijk in Rotterdam toekomstbestendig te maken. Onze steden staan voor grote uitdagingen om veerkrachtig te blijven. Hoe gaan we om met de gevolgen van klimaatverandering? Hoe zorgen we voor voldoende betaalbare woningen? Hoe maken we stedelijke ontwikkeling en vastgoed natuurinclusief? En hoe houden we Rotterdam leefbaar en toegankelijk voor iedereen?
Met deze én andere vraagstukken ga je aan de slag. Je krijgt inzicht in het proces van gebiedsontwikkeling en maakt kennis met de complexe uitdagingen waar gebiedsontwikkelaars in de praktijk mee te maken krijgen. Hierbij ligt niet alleen de focus op de fysieke omgeving van de stad, maar ook op de sociale omgeving. De fysieke omgeving hangt namelijk nauw samen met de mensen in de wijk en hoe zij samenleven. Kortom, je leert hoe je met vastgoed kunt bijdragen aan veerkrachtige buurten. Hoe zie jij de toekomst van Rotterdam?
-
Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling (PPO)
Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling (PPO)
Tijdens de opleiding leer je niet alleen alles over vastgoed, maar ook veel over jezelf. In het vak PPO – Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling – ontdek je waar jouw talenten liggen, hoe je het beste leert én wat voor type professional jij wilt worden.
Je denkt na over vragen als: Wat past bij mij? Waar krijg ik energie van? Hoe werk ik goed samen met anderen? En hoe wil ik bijdragen aan de maatschappij van morgen?
In workshops en persoonlijke gesprekken werk je aan thema’s als persoonlijkheid, samenwerken, studievaardigheden, beroepsoriëntatie, solliciteren en netwerken. Je onderzoekt wat jou motiveert, wat voor bedrijfscultuur bij jou past, hoe je richting geeft aan je eigen leerproces én hoe jij je kunt ontwikkelen tot een vastgoedprofessional die stevig in zijn schoenen staat.
Aan het eind van het tweede jaar heb je goed inzicht in jouw kwaliteiten, leerstijl en ambities. Daarmee ben je klaar om een passende stageplek te vinden in het derde jaar. Kortom, met PPO bouw je aan een stevige basis voor jouw toekomst in het vastgoed.
Semester 2
-
De digitale stad
De digitale stad
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in vastgoed. In deze onderwijseenheid kruip je in de rol van internationale vastgoedbelegger en maak je een investeringsvoorstel voor een gebouw of gebied.
Je gebruikt digitale tools, zoals slimme data-analyses, gebouwprestaties en locatiekaarten, om te bepalen waarin je gaat beleggen. Je leert hoe technologie en data het verschil maken bij vastgoedkeuzes, en hoe digitale gebouwen eruitzien en functioneren. Kortom, je ontdekt hoe digitalisering de vastgoedwereld verandert – en hoe jij daar slim op inspeelt.
-
Future of real estate
Future of real estate
In dit internationale project ontwikkel je actuele vastgoedoplossingen die ook bijdragen aan de belangrijke maatschappelijke thema's huisvesting, energietransitie, klimaatadaptatie, leefbaarheid en digitalisering. Iedere student ontwikkelt zijn eigen onderzoeksopgave en -plan vanuit een beroepsrol naar keuze. Daarna kies je samen met je groepsgenoten welke onderzoeksopgave je wilt uitwerken.
Samen met je projectgroep ga je vervolgens alle benodigde onderzoeken uitvoeren om jullie vastgoedoplossing te ontwikkelen, inclusief veldonderzoek in het buitenland! Uiteindelijk schrijf je een advies aan jullie opdrachtgever hoe het vastgoedvraagstuk opgelost kan worden. Gedurende deze eenheid maak je niet alleen kennis met jouw internationale projectstad, maar maak je ook kennis met vele andere internationale steden en hun specifieke vastgoedopgaven en maatschappelijk relevante trends en ontwikkelingen die van invloed zijn.
Kortom, je zal als toekomstig vastgoedprofessional veel leren van complexe, internationale vraagstukken. Daarnaast bereid je je ook voor op het afstuderen doordat je individueel jouw eigen onderzoeksopgave leert vertalen naar een onderzoeksplan.
-
Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling (PPO)
Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling (PPO)
Tijdens de opleiding leer je niet alleen alles over vastgoed, maar ook veel over jezelf. In het vak PPO – Professionele en Persoonlijke Ontwikkeling – ontdek je waar jouw talenten liggen, hoe je het beste leert én wat voor type professional jij wilt worden
Je denkt na over vragen als: Wat past bij mij? Waar krijg ik energie van? Hoe werk ik goed samen met anderen? En hoe wil ik bijdragen aan de maatschappij van morgen?
In workshops en persoonlijke gesprekken werk je aan thema’s als persoonlijkheid, samenwerken, studievaardigheden, beroepsoriëntatie, solliciteren en netwerken. Je onderzoekt wat jou motiveert, wat voor bedrijfscultuur bij jou past, hoe je richting geeft aan je eigen leerproces én hoe jij je kunt ontwikkelen tot een vastgoedprofessional die stevig in zijn schoenen staat.
Aan het eind van het tweede jaar heb je goed inzicht in jouw kwaliteiten, leerstijl en ambities. Daarmee ben je klaar om een passende stageplek te vinden in het derde jaar. Kortom, met PPO bouw je aan een stevige basis voor jouw toekomst in het vastgoed.
Semester 1
-
Stage
Stage
De eerste twee jaar van je opleiding heb je een goed beeld gekregen van de verschillende facetten van je toekomstige beroep, zowel in theorie als praktijk. Daardoor ben je nu in staat aan de slag te gaan bij een vastgoedorganisatie. Tijdens de derdejaars stage werk je gedurende 2 onderwijsperioden betrekkelijk zelfstandig. Dat wil zeggen dat je onder regelmatige begeleiding van een beroepsbeoefenaar zelfstandig werkt aan het uitvoeren van diverse reguliere (beroeps)taken in het bedrijf.
Van groot belang tijdens de derdejaars stage is dat je leert hoe het bedrijf als geheel functioneert en hoe de verschillende processen die relevant zijn voor het beroep worden bestuurd en op elkaar worden afgestemd.
-
Externe verslaglegging
Externe verslaglegging
Na deze module ben je wegwijs gemaakt in het lezen en het interpreteren van de informatie van een jaarverslag; hierbij ligt het accent op het financiële onderdeel van het jaarverslag, de jaarrekening genaamd.
-
Onderzoeksvaardigheden 2
Onderzoeksvaardigheden 2
Als je aan het afstudeertraject begint, is het belangrijk dat je in staat bent om zelfstandig onderzoek te doen. Dit betekent o.a. dat je een weloverwogen keuze kunt maken tussen een kwalitatief en/of een kwantitatief onderzoek en dat je weet welke technieken gebruikt kunnen of moeten worden om (een deel van) de onderzoeksvraag te beantwoorden.
Waar Onderzoeksvaardigheden 1 zich vooral richt op kwalitatieve onderzoeksmethodes, staat deze cursus vooral in het teken van kwantitatief onderzoek. Binnen deze cursus wordt o.a. ingegaan op het onderwerp toetsen en welke toetsen beschikbaar zijn als je de relatie tussen twee factoren wil bepalen of verschillen wil aantonen.
-
Management en ethiek
Management en ethiek
Deze module brengt twee onderdelen bij elkaar die nauw aan elkaar verwant zijn: Management (vaardigheden) en Ethiek.
Die verwantschap komt van twee kanten. Enerzijds is management aan ethiek verbonden omdat de manier waarop organisaties, afdelingen, processen en mensen aangestuurd worden, vaak gestoeld is op een compleet stelsel van gedachten, denkbeelden, normen en waarden over wat goed en fout is om te doen in een bepaalde situatie. Anderzijds is ethiek aan management verbonden omdat het de uitgangspunten in denken en handelen vorm en richting geeft. Bepaalt (bedrijfs- of management-) ethiek daarmee de handelwijze van de manager of bepaalt de managementgedachte daarmee wat ethisch is of onethisch? De bedoeling is dat je daar zelf een (kritisch) oordeel over vormt en verwoordt.
-
Fiscaal recht
Fiscaal recht
Fiscale kennis wordt door de verschillende partijen in de vastgoedwereld als een steeds grotere pré ervaren. Veel transacties of besluiten hebben een fiscale component in zich en worden hier in meer of mindere mate door gestuurd.
De doelstelling van deze module is om je vertrouwt te maken met de juridische begrippen en het trainen van vaardigheden die onmisbaar zijn bij het kunnen oplossen van fiscaal juridische vraagstukken op het gebied van vastgoed. De nadruk van deze module ligt op verdiepende kennis van de fiscale wet- en regelgeving en de praktische toepassing daarvan.
-
Actuele vastgoedeconomie
Actuele vastgoedeconomie
De module is een verdieping op vastgoedeconomie 1, die in het eerste jaar gevolg wordt. In deze module verkrijg je diepgaand inzicht in de invloed van macro economische variabelen op de resultaten van Nederlandse (vastgoed)ondernemingen. Onderwerpen zijn de structuur van de Nederlandse economie, de indeling in sectoren en bedrijfstakken, de exportoriëntatie en de technische ontwikkeling. Daarnaast worden ook maatschappelijke uitdagingen besproken, zoals de groeiende ongelijkheid en in hoeverre BBP een goede maatstaf is voor welvaart.
Je bestudeert de actuele economische effecten van inflatie, de conjunctuur, economische groei en rente op de vastgoedmarkt. De module kent daarnaast een verdieping op het gebied van het afdekken van risico’s op het gebied van rente en wisselkoersen door middel van derivaten.
-
SLC3: Communicatieve vaardigheden 4
SLC3: Communicatieve vaardigheden 4
In deze module maak je kennis met de wereld van het onderhandelen en ga je praktisch aan de slag met onderhandelingsoefeningen.
Je zult een aantal onderhandelingen moeten voeren en daarop reflecteren.
-
SLC3: Studieloopbaancoaching
SLC3: Studieloopbaancoaching
Het vak Studieloopbaancoaching (SLC) is gericht op het volgen van de competentieontwikkeling en het begeleiden van door de student te maken keuzes in verband met zijn studie en daarmee zijn voorbereidingen op de beroepspraktijk.
Tijdens SLC word je door een dedicated coach begeleidt door middel van één-op-één gesprekken en klassikale lessen. Je krijgt als student ieder schooljaar een docent als studieloopbaancoach toegewezen. Daarnaast bestaat dit SLC-jaar uit een combinatie van opdrachten en lessen die de student helpen om sociale vaardigheden te ontwikkelen en om steeds meer bewust te zijn van zijn of haar professionele ontwikkeling.
Semester 2
-
Project: Real estate management and investment project
Project: Real estate management and investment project
Verspreid over twee onderwijsperioden krijg je van een fictieve opdrachtgever verschillende opdrachten voor het maken van beroepsproducten die kenmerkend zijn voor de praktijk van de vastgoedprofessional.
Naast dat de opdrachten complex van aard zijn, kenmerkt de opdracht zich door zelfstandigheid van de projectgroep en door de onvoorspelbaarheid van de omgeving waarin de opdracht wordt uitgevoerd. Ook tijdsdruk speelt een rol, de beroepsproducten op het gebied van vastgoedmanagement, projectontwikkeling, taxeren en beleggen en dienen telkens in relatief korte tijd te worden afgerond. Aan het eind van de periode lever je een groepsportfolio in met de beroepsproducten waar je aan gewerkt hebt. Dit portfolio is de input voor een individueel mondeling assessment waarin je gevraagd wordt om de totstandkoming van de ingeleverde producten alsmede de gemaakte keuzes te verantwoorden.
-
Multidisciplinary Challenge
Multidisciplinary Challenge
De multidisciplinary challenge (MDC) is het derdejaars project waarbij je samen met studenten van andere IGO-opleidingen een team vormt.
Tijdens de multidisciplinary challenge werk je samen met studenten van verschillende opleidingen (disciplines) binnen IGO (Civiele Techniek, Bouwkunde, Facility Management, Watermanagement, Logistiek en Ruimtelijke Ordening) en doe je op deze manier ervaring op in een multidisciplinaire leeromgeving. Jouw ontwikkeling hierin is belangrijk, zodat jij voorbereid bent op de ontwikkelingen in de beroepspraktijk die steeds meer vragen om een multidisciplinaire aanpak. Bij de multidisciplinary challenge maak je een start met multidisciplinair samenwerken!
Bij MDC werk je voor en bij de opdrachtgever, meestal een bedrijf en soms een gemeente of kenniscentrum. De opdrachten zijn altijd uitdagend. Je werkt 2 weken full time aan de opdracht en rond de opdracht af met een presentatie.
-
SLC3: Studieloopbaancoaching
SLC3: Studieloopbaancoaching
Het vak Studieloopbaancoaching (SLC) is gericht op het volgen van de competentieontwikkeling en het begeleiden van door de student te maken keuzes in verband met zijn studie en daarmee zijn voorbereidingen op de beroepspraktijk.
Tijdens SLC word je door een dedicated coach begeleidt door middel van één-op-één gesprekken en klassikale lessen. Je krijgt als student ieder schooljaar een docent als studieloopbaancoach toegewezen. Daarnaast bestaat dit SLC-jaar uit een combinatie van opdrachten en lessen die de student helpen om sociale vaardigheden te ontwikkelen en om steeds meer bewust te zijn van zijn of haar professionele ontwikkeling.
Semester 1
-
Minor
Minor
Een minor is een specialisatie in een bepaald vakgebied naar jouw keuze.
Je hebt verschillende keuzes waaronder de vakgebieden: Stadsontwikkeling, Beleggen of Vastgoed Tech. Binnen de minor werk je aan een project en krijg je specialistische vakken. De opgedane kennis zou je bijvoorbeeld kunnen inzetten tijdens het schrijven van je afstudeerscriptie.
Semester 2
-
Afstuderen
Afstuderen
In het afstudeerproject laat je zien dat je in staat bent om vanuit een beroepsrol op basis van analyse en onderzoek een oplossing te ontwerpen die bruikbaar is in de praktijk.
Daarbij laat je een kritische, onderzoekende en ondernemende houding zien. Het afstudeeronderzoek wordt afgerond door middel van een beroepsproduct. Hiermee geef je antwoord op jouw onderzoeksvraag.
Het Honours Programma bied je de kans om jezelf extra te profileren. In een drukke arbeidsmarkt kan dit het verschil maken tussen opvallen of opgaan in de massa. Het programma toont aan dat je ambitieus, vernieuwingsgericht en leergierig bent. Je bouwt een HP-portfolio op met concrete en complexe projecten om je vaardigheden te tonen.
Het Honours Programma is individueel, hoewel je vaak in projecten samenwerkt. De beoordeling is echter altijd individueel. Dit geeft inzicht in je eigen ontwikkeling en voorkomt dat je afhankelijk bent van anderen. Je kunt in studiejaar 1 en 2 flexibel instappen en uitstappen. In studiejaar 3 en 4 werk je naar een duidelijk einde toe. Bij succesvolle afronding ontvang je een aantekening op je diploma.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Na het behalen van je diploma kun je onder andere aan de slag als:
- vastgoedadviseur
- vastgoedbeheerder
- projectontwikkelaar
- gebiedsontwikkelaar
- makelaar
- portfefeuillemanager
- asset manager
- property manager
Je start in veel gevallen in een ondersteunende rol waarna je met werkervaring doorgroeit naar deze (volledige) functies.
Met het bachelordiploma van Vastgoedkunde kun je doorstromen naar een aantal universiteiten voor het volgen van (pre) masteropleidingen, zoals Greenwich University (Master in Real Estate Management), de Technische Universiteit Delft (Master in Real Estate and Housing), de Universiteit van Amsterdam (Business Studies), Erasmus Universiteit Rotterdam (Business Administration), de Rijksuniversiteit Groningen (Vastgoedkunde) en Amsterdam School of Real Estate (Master in Real Estate). Iedere universiteit hanteert een aantal aanvangseisen.
Huidige arbeidsmarkt
Bron: landelijke cijfers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2025-
Gemiddeld bruto maandloon 1,5 jaar na afstuderen€ 3617
-
Vaste baan 1,5 jaar na afstuderen67%
-
Voltijdbaan 1,5 jaar na afstuderen95%
-
Spreekt van goede aansluiting arbeidsmarkt74%
-
Zou achteraf zelfde opleiding kiezen85%