Facility Management voltijd

Vierjarige bachelor in het Nederlands, start in september

Facility professionals realiseren een 'fit for use'-omgeving. Je verbindt de ruimte, technologie, services en activiteiten met elkaar om voor mensen een optimale beleving te creëren.

Je maakt in bovenstaande onderdelen keuzes die nu, maar ook in de toekomst van toegevoegde waarde zijn voor gebruikers van de omgeving waar jij ‘in control’ bent. Je zorgt ervoor dat alle activiteiten van mensen maximaal kunnen plaatsvinden in jouw gebied of bedrijf. Dit draagt bij aan een optimale sfeer in een prettige omgeving. Dit doe je natuurlijk niet alleen. Je werkt dagelijks nauw samen met onder andere leveranciers, het management, een gebruikerspanel en je geeft leiding aan een team van facilitair medewerkers. Daarom leidt de opleiding Facility Management professionals op die kennis hebben van het totale vakgebied om een uitstekende sparringpartner te zijn. Naast kennis is een set aan vaardigheden nodig die je tijdens de studie ontwikkelt om slimme en onderbouwde managementbeslissingen te nemen. Na de studie kun je in alle branches aan de slag zoals onderwijs-, financiële en overheidsinstellingen, winkelcentra, stadions, beurslocaties, ziekenhuizen en zorginstellingen. Je kunt het zo gek niet bedenken waar je als facility manager aan de slag kunt. FM is overal!

Huisvesting en werkomgeving, mobiliteit, services, klimaatbeheersing, technologie, vitaliteit van mensen, beveiliging en veiligheid zijn slechts een paar elementen uit het vakgebied waar je de regie over hebt. Je werkt samen met verwante disciplines als inkoop, ICT, HRM en financiën. Op deze wijze stem je het aanbod van faciliteiten zodanig af dat het niet alleen de vraag van de eindgebruiker beantwoordt, maar ook de wensen overtreft.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Geslacht
Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Facility Management voltijd

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers Datum verschijning 16-05-2017 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk

    Toelichting van de opleiding

    Facility Management Rotterdam is een kleinschalige opleiding. Op ons sfeervolle “Facility Management” domein bevorderen wij het contact tussen studenten en docenten.

    Group 4

    Arbeidsmarkt

    1,5 jaar na afstuderen

    6%

    Werkloos

    83%

    Werk op niveau

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    In het begin van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar krijg je een goede indruk van het beroep van facility manager door onder meer beroepsoriëntatie, gastsprekers, bedrijfsbezoeken en het werken aan cases, naast de reguliere lessen. Je maakt kennis met de vele aspecten van het beroep: huisvesting, faciliteiten, communicatieve en managementvaardigheden, financieel management en projectmanagement. Wanneer je behoefte hebt aan extra hulp staan onze vakdocenten, maar ook werkveldprofessionals voor je klaar. Bovendien zijn er studentcoaches die je graag helpen met je studie. 

    Elk kwartaal staat een thema centraal, zoals de gebruiker, services, huisvesting en tenslotte de organisatie. Bij ieder thema werk je samen in opdracht van bedrijven en maak je kennis met deskundigen uit het werkveld. Kennis en vaardigheden die je op dat moment nodig hebt, krijg je aangeboden in vakken die parallel lopen aan het project. Denk hierbij aan inhoudelijke vakken zoals Projectmatig werken, Communicatievaardigheden, Bedrijfseconomie, Facilitair recht en Business English.

    Na het eerste jaar

    In het tweede jaar werk je aan complexere projectopgaves, onder andere op het gebied van in- en verkoop en facilitaire concepten. Daarnaast krijg je vakken als Marketing, Zakelijk communiceren, Proces- en kwaliteitsmanagement, Financieel management en Facilitair leiderschap. Studieloopbaancoaching helpt je in je persoonlijke ontwikkeling. Naast de verplichte vakken, kies je zelf keuzevakken en je stage-omgeving. In het tweede jaar duurt de stage tien weken, in het derde jaar twintig weken en de afstudeerperiode beslaat ook twintig weken. Dat kan ook in het buitenland. In het vierde jaar kies je een minor naar keuze om je verder te specialiseren. Er zijn ook mogelijkheden om een deel van het programma aan een buitenlandse hogeschool te volgen.

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het tweede jaar loop je een praktijkstage van 10 weken. Je werkt mee op diverse afdelingen en loopt mee met de facility manager. Daarnaast voer je opdrachten uit.

    In het derde jaar duurt je managementstage twintig weken. In het vierde jaar voer je in twintig weken een afstudeeronderzoek uit voor het bedrijf waar je dan stage loopt.

    Bekijk in onderstaand filmpje hoe Mark Uittenbogaard zijn derdejaars stage bij Garcia Jeans ervaart.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je met een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

    De stad als woon-, werk-, en recreatieomgeving is een boeiende uitdaging voor de facility professional. Er zijn verschillende gebruikers en stakeholders, allen met een eigen belang. Ben jij in staat om op een locatie (zoals een bedrijventerrein, winkel-, stations- of woongebied) d.m.v. slimme toepassingen de gebruikers optimaal te faciliteren? Met welke partijen ga je samenwerken om je doel te bereiken?

    Tegenwoordig wordt huisvesting steeds meer gezien als een (strategisch) bedrijfsmiddel om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Het gaat dan om kosteneffecten, maar ook om bijdragen aan de primaire bedrijfsprocessen. Aandacht wordt besteed aan strategische aspecten, de levenscyclus van een gebouw, het bouwproces en trends binnen vastgoed en huisvesting. De minor bereidt je voor op functies als huisvestingsadviseur, manager gebouwbeheer, relocation manager, parkmanager, projectmanager, beleidsmedewerker facility management en vastgoedbeheerder.

    Deze minor bereidt je voor op leidinggevende en adviserende functies. Er wordt aandacht besteed aan management- en adviesvaardigheden, intercultureel-, project- en verandermanagement, managementtrends, organisatiediagnose en onderzoeksmethoden, adviseren en consulteren, projectplanning, processturing en procesbeheersing.

     

    Student bij andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Afstuderen

    Ter afsluiting werk je aan een afstudeeropdracht. Theorie en vaardigheden die je tijdens de opleiding hebt opgebouwd, komen samen in een onderzoeksrapport waar de opdrachtgever mee aan de slag kan.

    Bachelorscripties

    Bekijk hieronder de laatste bachelorscripties voor een indruk van afstudeeronderwerpen.

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Binnen de opleiding Facility Management is het mogelijk om deel te nemen aan het Honoursprogramma "Future FM". Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die iets extra's uit de studie willen halen. Het Honoursprogramma doe je naast je bachelorprogramma dus het is alleen weggelegd voor echte doorzetters. Het versterkt je ontwikkeling in het vakgebied Facility Management door middel van projecten op het gebied van innovatie en toegepast onderzoek. Rond jij als 'excellent student' dit programma succesvol af dan krijg je op je diploma de eervolle vermelding 'Honours Degree'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen les per week
    15 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Business Administration (BBA) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepsbeeld

    Als facility professional werk je niet alleen goed samen met je eigen team, maar ook met andere partijen. Ben jij gastvrij ingesteld en in staat om snel te schakelen en kun je goed organiseren, improviseren en communiceren, dan ben jij geschikt voor dit vak. Spreekt dit je aan en herken je jezelf in de begrippen management en serviceverlening, dan is Facility Management een uitdagende opleiding voor jou. Na deze studie kun je aan de slag in allerlei sectoren en branches, in zowel non-profit als profit organisaties. Je kunt hierbij denken aan de zorg (cure en care), onderwijs, dienstverleners en gemeentes. In diverse beroepen kun je je talent verder versterken en je ontplooien in de richting waarin jij dat wilt.

    Jettie Beukers is een oud-student die kan beamen dat je bij uiteenlopende organisaties aan de slag kan. Zij is projectmanager die via haar werkgever werkt voor verschillende organisaties. In het filmpje vertelt zij over haar werkzaamheden en wat er nodig is om een goede projectmanager in haar vakgebied te kunnen zijn. 

    Beroepen

    Na het afronden van de studie kun je in de meest uiteenlopende organisaties aan de slag. 
     

    Niet iedereen wordt meteen facility manager in een groot bedrijf. Vaak begin je als manager van een van de afdelingen van de facilitaire organisatie, zoals de catering. Je hebt contact met klanten over geplande evenementen of de catering bij een vergadering. Je overlegt met de facility manager over het aanbod, en bijvoorbeeld het budget.

    Je werkt voor een adviesbureau dat wordt ingehuurd om huisvestingsvraagstukken aan te pakken. Je onderzoekt en adviseert. Daarbij is huisvesting slechts een onderdeel. Als consultant ben je in dienst bij een commercieel adviesbureau dat haar klanten helpt bij het oplossen van allerlei facilitaire vraagstukken. Opdrachten kunnen variëren van een klus van een paar dagen tot enkele maanden. Het is een gevarieerde baan. Zo begeleid je bijvoorbeeld een reorganisatie van de facilitaire afdeling, adviseer je over een nieuw concept voor de kantoorinrichting of train je de medewerkers van de receptie in hun klantvriendelijkheid. Soms werk je bij de klant, dan weer op kantoor, thuis of onderweg. Het is vaak hard werken, maar je krijgt veel vrijheid en kunt veel leren.

    De facility manager is de spin in het web van een bedrijf. Zonder faciliteiten kan een bedrijf immers niet goed functioneren. Als manager of hoofd van de afdeling heb je veel verantwoordelijkheid. Samen met de medewerkers van jouw team zorg je ervoor dat alle faciliteiten goed geregeld worden. Je stuurt bijvoorbeeld leidinggevenden aan, houdt diverse kosten in de gaten en zorgt voor een kloppend budget. Daarnaast overleg je met de directie over het aanbod van facilitaire producten en diensten.

    Je gaat op zoek naar de beste deals voor jouw bedrijf. Je zoekt het web af naar geschikte leveranciers, onderzoekt of zij kunnen leveren wat jouw bedrijf nodig heeft en onderhandelt op het scherpst van de snede over prijs en kwaliteit. Vanuit jouw facilitaire achtergrond weet je natuurlijk alles over de producten die jij inkoopt, dus verkopers zullen jou niet zo snel om de tuin kunnen leiden!

    Als projectmanager binnen het facility management kom je regelmatig voor vragen te staan die niet tot de dagelijkse werkzaamheden behoren. Zo zal een bedrijf niet wekelijks verhuizen naar een ander kantoor en zal de facilitaire afdeling niet dagelijks reorganiseren. Dergelijke vraagstukken kun je beter als project aanpakken en dan heb je natuurlijk een manager nodig die dit project in goede banen leidt. De projectmanager zorgt er met zijn projectteam voor dat het doel van het project bereikt wordt binnen de gestelde kaders. Denk hierbij aan de oplevering vóór de deadline en budget- en kwaliteitsbewaking.

    Je verzorgt en beheert de contracten van bedrijven die bij jouw organisatie de schoonmaakactiviteiten afnemen. Jij bent de contactpersoon voor de klant en voor je teamleiders. Veel bedrijven doen niet alles meer met eigen personeel. De schoonmaak wordt bijvoorbeeld vaak uitbesteed aan gespecialiseerde schoonmaakbedrijven. Met jouw kennis van facilitaire producten en diensten kun je terecht als manager bij allerlei leveranciers van faciliteiten, bijvoorbeeld als regiomanager bij een schoonmaakbedrijf. Als regiomanager ben jij het aanspreekpunt voor meerdere klanten in jouw regio. Je zorgt dat de afspraken in het contract worden nagekomen en stuurt daarop de teamleiders aan die met hun team schoonmaken in de panden van jouw klanten. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat de kosten binnen het budget blijven en de taken en gestelde eisen worden volbracht.

    Als teamleider van de servicedesk zorg jij er samen met jouw team voor dat de balie bemand is, de telefoon en e-mail wordt beantwoord en dat alle reserveringen goed en snel verwerkt worden. In overleg met jouw team kijk je hoe zaken sneller of beter geregeld kunnen worden en ben je verantwoordelijk voor het maken van de personeelsplanning. Ook overleg je regelmatig met de facility manager over de gang van zaken bij de servicedesk en heb je contact met andere afdelingshoofden, zoals de cateringmanager, de technische dienst, leveranciers en beveiliging.

    Doorstuderen

    Na de opleiding Facility Management heb je verschillende mogelijkheden om door te studeren. Zowel voltijd als in deeltijd bij een hogeschool of een universiteit. Je kunt denken aan de Master Facility and Real Estate Management. Je kunt na je studie ook kiezen voor een master Bedrijfskunde, Personeelsmanagement, Sociologie of Organisatiewetenschappen.

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers HBO-Monitor 2017

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.