Meeloopdag
Kom bij ons langsBen je geïnteresseerd in de opleiding Mens en Techniek | Zorgtechnologie en lijkt het je leuk om een dagdeel mee te lopen tijdens een eerstejaars lesdag? Stuur een mailtje naar Danielle Bakker, dan maken we een afspraak. Je bent van harte welkom!
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Vanaf de eerste dag ben je actief bezig met leren op jouw eigen manier. Je werkt aan (deel-)opdrachten, zoekt kennis op, levert beroepsproducten op en ontwikkelt je competenties. De docent zorgt voor een krachtige leeromgeving en heeft daarin meerdere rollen; inhoudsdeskundige, procesbegeleider, coach en beoordelaar. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Je werkt gedurende vier jaar aan het ontwikkelen van acht beroepscompetenties, namelijk:
- Managen
- Onderzoeken
- Beheren
- Professionaliseren
- Analyseren
- Realiseren
- Ontwerpen
- Adviseren
De opleiding is opgebouwd uit vier taakgebieden die gericht zijn op het beroep van zorgingenieur. Deze taakgebieden omvatten samen het geheel aan competenties (kennis en kunde) en staan centraal in de opleiding:
- Bepalen zorgtechnologische behoefte
- Concretiseren zorgtechnologische oplossing
- Implementeren zorgtechnologie
- Optimaliseren zorgtechnologie
Deze vier taakgebieden zijn gedurende de gehele opleiding wisselend gekoppeld aan de context van het ziekenhuis en de thuiszorg. De opleiding speelt tevens in op de verplaatsing van ziekenhuiszorg naar de thuissituatie.
In het eerste jaar leg je de basis. Je verkent de taakgebieden en rollen van de zorgingenieur. Je leert over de organisatie van zorg, de technologie die je inzet en bij welke (medische) situaties die technologie van waarde is.
We starten met thuismeten. Je verdiept je in het hart en de nieren. Hoe meet je deze organen thuis goed? En welke medische beslissingen verbind je aan die metingen?
Daarna verdiep je je in de wereld van het ziekenhuis en leer je over medische beeldvorming, zoals echo en röntgen. Je doel is het aanschaffen van een nieuw apparaat voor een ziekenhuisafdeling. Je onderzoekt welke weefsels je in beeld wilt brengen en welke eisen patiënten, wetgeving en softwareontwikkelaars stellen aan het apparaat.
In de laatste periode werk je aan een oplossing voor het volgen van mensen en apparatuur in de ouderenzorg. Je past leefcirkels toe, een vorm van zorgtechnologie voor mensen met bijvoorbeeld dementie. Je schrijft een plan voor de invoering van jouw oplossing.
In het tweede jaar verdiep je je kennis en vaardigheden. Je werkt in twee periodes zelfstandiger en professioneler. Je ontwerpt een oplossing voor iemand met een neurologische aandoening tijdens het revalidatieproces. Daarbij maak je kennis met de afdeling Klinische Neurofysiologie en onderzoek je hoe je jouw product op de markt brengt. Ook richt je een ziekenhuisafdeling in met de focus op beademing. Je onderzoekt de risico’s bij het gebruik van apparatuur. Deze modules bereiden je voor op je stage.
In het derde jaar ga je het werkveld in. In de eerste helft loop je stage. Je ontwikkelt praktische en sociale vaardigheden en past wat je geleerd hebt voor het eerst in de praktijk toe. In de tweede helft werk je ook aan een echt vraagstuk uit de zorgpraktijk. Dat doe je samen met een echte opdrachtgever en studenten van andere technische, economische en zorgopleidingen.
Het vierde jaar rond je je opleiding af. Je start met een minor. Dat kan een specialisatie zijn of juist een verbreding van je kennis. In het laatste deel werk je als aankomend zorgingenieur aan je afstudeeropdracht in de praktijk. Na deze meesterproef ben je klaar voor het werkveld.
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. De opleiding Mens en Techniek | Zorgtechnologie heeft in het eerste jaar de keuzeruimte deels vastgelegd; iedereen draait mee met de bijspijkermodule Wiskunde & Natuurkunde Basisvaardigheden. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Tijdens de derdejaars stage werk je vier dagen per week bij een bedrijf of ziekenhuis aan een opdracht, bijvoorbeeld het schrijven van een protocol of het geven van instructie aan gebruikers.
In de laatste fase van de opleiding Mens en Techniek – Zorgtechnologie kies je een minor. Je verdiept je in je vakgebied of verbreedt je kennis in een richting die bij jou past. De onderstaande minoren horen bij deze opleiding. Je kunt ook kiezen voor een minor vanuit een ander vakgebied.
Minor Zorgtechnologie
In de minor Zorgtechnologie werk je samen met studenten van andere opleidingen binnen zorg, techniek en ICT. Jullie ontwerpen, maken en/of implementeren producten voor de zorg. Je verbreedt je kennis over innoveren, ontwerpen, samenwerken en implementeren in een zorgomgeving. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp en de toepassing van een slimme blindegeleidestok.
Minor High Tech Cardiac Care
In deze minor verdiep je je in specialistische zorg rond het hart. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen aan projecten in de praktijk, bijvoorbeeld op een interventiekamer in het ziekenhuis. Je doet ervaring op met complexe technieken voor professionals in de cardiologische zorg. Denk aan de technisch interventiemedewerker, de hartfunctielaborant of de pacemakertechnicus.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minoren van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Tijdens je vierde jaar volg je een afstudeerstage van een half jaar bij een bedrijf, instelling of ziekenhuis.Tijdens deze afstudeerstage werk je zelfstandig aan een opdracht en aan een professionaliseringsdossier waarin je je competentieontwikkeling op eindniveau beschrijft. In een afstudeerzitting dien je dit dossier te verdedigen middels een assessment, waarna je direct aan de slag kan als zorgingenieur.
Bekijk in onderstaand filmpje hoe vierdejaarsstudent Geert de Bruin zijn afstudeerstage bij Mediproma heeft ervaren:
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Onderwijsperiode 1
-
Thuismonitoring: weet wat je meet
Thuismonitoring: weet wat je meet
In het eerste jaar ontdek je de basis van zowel de zorg als de techniek die daarbij komt kijken.
Je duikt in anatomie, fysiologie en pathologie, waar je leert hoe hart en nieren werken en wat er gebeurt als ze uitvallen. Met natuurkunde ontdek je hoe meetapparatuur in de zorg werkt en oefen je zelf met metingen. Je krijgt inzicht in hoe zorginstellingen draaien bij Organisatie van de Zorg en leert waar je rekening mee moet houden op het gebied van veiligheid, privacy en ethiek. Ondertussen houd je je rekenvaardigheden scherp met wiskunde. Uiteraard krijg je van onze docenten persoonlijke tips en steun, en werk je aan leren leren, plannen en reflecteren. Zo bouw je vanaf dag één een stevige basis voor de rest van je studie.
Onderwijsperiode 2
-
Medische beeldvorming: Kijk op de zaak
Medische beeldvorming: Kijk op de zaak
Je leert in anatomie en fysiologie hoe de organen in de buik werken. Met natuurkunde duik je in de techniek achter echografie en onderzoek je hoe dit in de zorg wordt toegepast. In het vak Organisatie van de Zorg krijg je opnieuw inzicht in hoe processen en samenwerking in zorginstellingen verlopen, terwijl je in het vak wet- en regelgeving leert welke eisen en richtlijnen belangrijk zijn voor nieuwe technologieën. Met wiskunde blijf je werken aan de rekenvaardigheden die je nodig hebt om technische en medische gegevens te begrijpen en toe te passen. Ook in deze onderwijsperiode staan de docenten weer voor je klaar en leer je leren.
Denk hierbij aan het formuleren van een heldere probleemstelling, het maken van gedetailleerd pakket van eisen en wensen waar een nieuw product aan moet voldoen en bepalen welk product het best passend is.
Onderwijsperiode 3
-
Lost and found: vinden zonder te zoeken
Lost and found: vinden zonder te zoeken
Je verdiept je in anatomie, fysiologie en pathologie met de focus op hersenen en dementie. Bij natuurkunde leer je hoe track-and-trace en ICT werken bij het volgen van mensen met dementie. Het vak ontwerpen en implementeren in de zorg laat je oefenen met het vertalen van ideeën naar praktische toepassingen. Daarnaast verdiep je je in wet- en regelgeving en werk je bij persoonlijke ontwikkeling verder aan je eigen groei.
Denk aan het formuleren van een heldere probleemstelling, 'het maken van gedetailleerde ontwerpen, het testen van een nieuw product en een plan maken hoe de zorginstelling het nieuwe product kan invoeren in de praktijk
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
Semester 1
-
Design for life: een hersenkraker’
Design for life: een hersenkraker’
Je verdiept je in anatomie, fysiologie en pathologie met de focus op hersenen en spieren. In natuurkunde leer je kracht berekeningen maken en metingen doen aan de mens. Het vak behoefte bepalen, ontwerpen en implementeren in de zorg geeft je inzicht in het ontwikkelen van passende oplossingen. Daarnaast volg je Organisatie van de Zorg en wet- en regelgeving om de context en randvoorwaarden van zorgtechnologie beter te begrijpen.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
-
Begeleiding
Begeleiding
Docenten staan klaar om jou te ondersteunen in jouw persoonlijke ontwikkeling.
Semester 2
-
Service and solutions: bouwen voor de toekomst
Service and solutions: bouwen voor de toekomst
Je verdiept je in anatomie, fysiologie en pathologie met de focus op longen en COPD. In ICT leer je hoe digitale toepassingen in de zorg kunnen worden ingezet. Het vak behoefte bepalen en optimaliseren van zorg richt zich op de inrichting van ketenzorg. Tot slot verdiep je je in wet- en regelgeving, zodat je weet welke voorwaarden belangrijk zijn bij zorgtechnologie.
-
Professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling
Professionele ontwikkeling staat in het teken van jouw stage. Ter voorbereiding breng je je competenties naar een hoger niveau: je leert analyseren, onderzoeken, ontwerpen, realiseren, adviseren en managen op het niveau dat nodig is om stagebekwaam te zijn.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In deze periode is er mogelijkheid tot het volgen van een keuzevak, er zijn ruim 170 keuzevakken om uit te kiezen!
Ook is het mogelijk om achterstanden in te halen of extra bijlessen te volgen.
Semester 1
-
Stage
Stage
Je loopt 20 weken stage in het werkveld, bijvoorbeeld bij een bedrijf, ziekenhuis of zorginstelling. Je kiest zelf waar je wilt stage lopen en solliciteert hiervoor. In overleg met de opdrachtgever en de opleiding bepaal je je stageopdracht. Tijdens deze periode pas je de kennis en vaardigheden toe die je in de eerste twee jaar hebt opgedaan en ontwikkel je nieuwe inzichten en competenties. Je groei leg je vast in een professionaliseringsdossier, dat aan het einde van de stage wordt getoetst in de vorm van een assessment. Met begeleiding en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling reflecteer je op deze ervaringen en zet je een stevige stap in je professionele loopbaan.
Voorbeelden van stages zijn:
- Stagelopen binnen een bedrijf dat is gespecialiseerd in leefstijlmonitoring waarbij de student onderzoek moet doen naar de oorzaak van het moeizaam verlopen van een veranderingsproces.
- Stagelopen binnen een ziekenhuis op de afdeling Radiologie & Nucleaire geneeskunde waarbij de student een passende eLearning moest ontwerpen om medewerkers te instrueren over een nieuw röntgenapparaat
Semester 2
-
Zorgingenieur van de toekomst
Zorgingenieur van de toekomst
In het project: ‘Zorgingenieur van de toekomst’ werk je samen met andere opleidingen aan een complex vraagstuk uit de praktijk en leer je jouw kennis en vaardigheden in te zetten in een professionele context. Met begeleiding en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling reflecteer je op je rol en groei binnen het project.
Welke verbreding en verdieping zoek je in die uitdaging en wie of wat heb je daarbij nodig? Uit een breed aanbod van projecten kies je een vraagstuk uit de praktijk, waar je praktisch mee aan de slag gaat om je zo te verdiepen en bekwamen. Dit doe je in interdisciplinair verband, samen met docenten en studenten van verschillende achtergronden.
Semester 1
-
Hogeschoolbrede minor
Hogeschoolbrede minor
In het vierde jaar kies je een minor. Daarmee kun je je verdiepen in een thema dat jou aanspreekt, je kennis verbreden of je voorbereiden op een vervolgstudie. Binnen de opleiding kiezen studenten vaak voor de minoren Zorgtechnologie of High Tech Cardiac Care, maar je bent vrij om een minor te kiezen uit het brede aanbod van de hele hogeschool en daarnaast is het ook mogelijk om een minor te volgen buiten de hogeschool.
Semester 2
-
Afstudeerstage
Afstudeerstage
In de afstudeerstage werk je in het werkveld aan een opdracht die aansluit bij jouw opleiding en toekomst. Dit is de plek waar je alles wat je hebt geleerd samenbrengt en laat zien dat je klaar bent voor het werkveld.
Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente beroepsbeoefenaar, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je cv zetten, dan biedt de opleiding Mens en Techniek | Zorgtechnologie een honoursprogramma voor je aan.
Als je het programma succesvol hebt gevolgd en afsluit, krijg je aan het einde van je vierde jaar een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Als zorgingenieur kun je communiceren met zorgvragers, zorgverleners, technici, bedrijven en leveranciers. Je bent de verbindende schakel. Je hebt oog voor innovatie, veiligheid en wet-/regelgeving op het gebied van gezondheidszorg en techniek.
Je speelt een belangrijke rol bij het introduceren en onderhouden van medische apparatuur. Je bent daarbij breed inzetbaar in alle stappen van het proces, van het bedenken tot het uiteindelijke gebruik en beheer, met uitzondering van het daadwerkelijk bouwen van de apparatuur zelf.
De zorgingenieur is breed opgeleid en kan op vele plekken aan de slag. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis, de thuiszorg of voor een bedrijf dat medische apparatuur ontwikkelt.
Bekijk in onderstaand filmpje hoe een dag van een professional eruit ziet.
Je kunt onder andere aan de slag als:
Je bent in dienst van een grote gemeente of een thuiszorgorganisatie als specialist in de technische innovaties in de thuiszorg. Je adviseert en/of implementeert technische oplossingen zoals bijvoorbeeld domotica om de zorg efficiënter en effectiever te maken. Je geeft instructies aan de zorgverleners en je bent verantwoordelijk voor (technische) veiligheid en kwaliteitszorg.
Als applicatiebeheerder in dienst van een zorginstelling ben jij de specialist voor een aantal softwareapplicaties. Vanuit je kennis van de zorgprocessen en je kennis van de technologie, is je werk samen met een ICT-afdeling om deze applicaties te implementeren, te verbeteren en/of te beheren. Het betreft bijvoorbeeld informatiesystemen (EPD), onderhoudssystemen of kwaliteitszorgsystemen.
Als klinisch fysisch medewerker werk je in een (academisch) ziekenhuis op de afdeling 'klinische fysica'. Je voert controlemetingen uit, je assisteert bij wetenschappelijk onderzoek of je helpt mee bij de kwaliteitszorg op bijvoorbeeld het gebied van stralingshygiëne of medische beeldvorming.
Als medisch technicus werk je in een ziekenhuis op de afdeling medische instrumentatie. Je taak is om de zorgverlener te ondersteunen met het gebruik van medische apparatuur op bijvoorbeeld een OK of op een IC-afdeling. Je instrueert gebruikers, voert risicoanalyses uit, bent betrokken bij kwaliteitszorg of adviseert bij de inkoop van apparatuur.
In dienst van een bedrijf in medische apparatuur (bijvoorbeeld Philips) ben jij de specialist voor een aantal producten. Je kent de markt, je assisteert bij verkoop en 'aftersales-trajecten'. Je doet gebruikersonderzoek en je adviseert bij eventuele aanpassingen van het product aan de wensen van de klant.
Veel van onze studenten kiezen ervoor om na afronding van de opleiding verder te studeren aan een universiteit. Afhankelijk van je interesse kun je, vaak door eerst een premaster te volgen, starten aan een masteropleiding als Gezondheidswetenschappen, Health Care Mangement, Biomedical Technology and Physics, Medical Informatics of Human Movement Science. De toelatingseisen van (pre)masters zijn sterk aan veranderingen onderhevig, daarom kan het huidige aanbod dat aansluit op onze opleiding afwijken van de eerder genoemde voorbeelden.
Praktische informatie
De belangrijke informatie op een rijAanmelden voor de opleiding
Wil je in september starten met je opleiding? Meld je dan vóór 1 mei aan. Aanmelden loopt via Studielink. Na aanmelding nodigt de opleiding je uit voor een studiekeuzecheck.
Je aanmelden voor deze studie gaat gemakkelijk in drie stappen:
- Om je aan te melden, moet je beschikken over een DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan nu aan. De aanvraag van DigiD duurt ongeveer een week.
- Meld je aan via Studielink.
- Om je toelating af te ronden, moet je uiterlijk 31 augustus aan alle toelatingsvoorwaarden voldoen, inclusief de betalingsverplichting van het collegegeld.