Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Propedeuse
Wil en kan ik leraar worden?
Uiteraard wil je weten of de opleiding en het beroep van leraar basisonderwijs wel bij jou passen. Daarom maak je in het eerste jaar kennis met de diverse vakgebieden en met het leraarsvak. Ook wij bekijken of je geschikt bent voor het beroep en de opleiding. Je maakt direct kennis met de praktijk. Daarom loop je wekelijks stage op een basisschool. Daarnaast studeer je aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hier krijg je een inleiding in de onderwijswetenschappen en in de orthopedagogiek.
Basisfase
Basisbekwaam worden
In het tweede studiejaar ontwikkel je je tot een breedbekwame leraar basisonderwijs. Dit betekent dat je voldoende basis hebt om alle vakgebieden te mogen geven. Omdat elk kind anders is, leer je ook omgaan met verschillen op cognitief, sociaal-emotioneel en cultureel niveau. Na dit jaar kun je je gaan profileren. Ook in dit jaar studeer je aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Profileringsfase
Leeftijdspecialisatie en vakbekwaam worden
In het derde studiejaar kies je een leeftijdsspecialisatie: jongere kind (groep 1-4) of oudere kind (groep 4-8). Vanuit probleemgestuurd onderwijs (PGO) werk je in kleine groepen aan uitdagingen binnen thema’s. Opbrengstgericht werken is hiervan een voorbeeld. In deze fase word je vakspecialist: je kiest voor een wereldvak of kunstvak. Je legt in deze fase van je studie ook de landelijke kennisbasistoets taal en rekenen af. Na afronding van dit jaar beheers je de competenties op profileringsniveau: klaar om af te studeren! Op de Erasmus Universiteit Rotterdam specialiseer je je in de richting van de master die wil gaan volgen, namelijk Onderwijswetenschappen, Orthopedagogiek of Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving.
Afstudeerfase
Startbekwaam worden
Je bent er bijna. In het vierde studiejaar ontwikkel je jezelf tot startbekwame leraar basisonderwijs. Nu kun je aan de slag als innovatieve professional op hboniveau in de beroepspraktijk. In deze fase loop je een afstudeerstage. Verder volg je verdiepende vakken op de Erasmus Universiteit Rotterdam in de richting van de gekozen master Onderwijswetenschappen, Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving of Orthopedagogiek. Bovendien doe je een afstudeeronderzoek op een basisschool. Hierin laat je zien dat je startbekwaam bent en kunt instromen in de universitaire master, die je in het vijfde jaar volgt aan de Erasmus Universiteit.
Keuze en begeleiding
Keuze
Bij de Academische pabo worden je keuzevakken ingekleurd door de lessen op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Je volgt om deze reden ook geen minor, maar je bent al aan de slag met de master die je volgt.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Tijdens de opleiding loop je wekelijks stage. In je vierde jaar loop je je LIO-stage (Leraar-In-Opleiding).
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
- Onderwijskunde
- Basiscursus SLC
- Stage
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Geschiedenis
- Aardrijkskunde
- Beeldend animatie
- Schrijven
- Drama
- Inleiding onderwijswetenschappen
- PGO- en Informatievaardigheden
Onderwijsperiode 2
- Onderwijskunde
- Academische onderzoeksvaardigheden
- Basiscursus SLC
- Stage
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Taal eigen vaardigheid
- Natuur en techniek
- Geschiedenis
- Muziek
- Diversiteit
Onderwijsperiode 3
- Onderwijskunde
- Onderzoeksvaardigheden
- Individuele slc-begeleiding
- Stage
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Aardrijkskunde
- Bewegingsonderwijs
- Beeldend handvaardigheid
- Drama
- Inleiding orthopedagogiek
- Gespreksvaardigheden I
Onderwijsperiode 4
- Onderwijskunde
- Onderzoeksvaardigheden: observeren dc
- Individuele slc-begeleiding
- Stage
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Natuur en techniek
- Muziek
Onderwijsperiode 1
- Onderwijskunde
- Basiscursus SLC
- Stage
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Natuur en Techniek
- Drama
- Muziek
Onderwijsperiode 2
- Onderwijskunde
- Individuele slc-begeleiding
- Stage
- Onderzoeksvaardigheden: interviewen
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Geschiedenis
- Beeldend Tekenen
- Schrijven
- Onderzoeksmethoden I
- SPSS-vaardigheden I
Onderwijsperiode 3
- Onderwijskunde
- Individuele slc-begeleiding
- Stage
- Onderzoeksvaardigheden
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Aardrijkskunde
- Natuur en Techniek
- Muziek
- Drama
- Bewegingsonderwijs MRT
- Inleiding orthopedagogiek
- Practicum
Onderwijsperiode 4
- Onderwijskunde
- Individuele slc-begeleiding
- Stage
- Onderzoeksvaardigheden: observeren leerlinggedrag
- Taal
- Rekenen-Wiskunde
- Geschiedenis
- Aardrijkskunde
- Beeldend Beeldbeschouwing
- Opvoeding en onderwijs in multicultureel perspectief
- Kritisch lezen
Onderwijsperiode 1
- Ontwikkelings- en leerlijnen
- Voorbereiden eindtoetsen taal en rekenen
- Stage
- Onderzoeksmethoden II
- SPSS-vaardigheden II
- Individuele slc-begeleiding
Onderwijsperiode 2
- Individuele slc-begeleiding
- Visie, beleid, opbrengst-, handelingsgericht werken
- Voorbereiden eindtoetsen taal en rekenen
- Stage
- Engels
- Bewegingsonderwijs MRT
Onderwijsperiode 3
- Studieloopbaancoaching
- Stage
-
Wereldvakgebied of Kunstvakgebied
Wereldvakgebied of Kunstvakgebied
Je hebt de keuze uit:
Aardrijkskunde > Geschiedenis > Natuur of Beeldend > Drama > Muziek
Onderwijsperiode 4
- Stage
- Studieloopbaancoaching
- Orthopedagogiek II
- Onderwijswetenschappen
- Gespreksvaardigheden II
- Ontwerpvaardigheden I
Onderwijsperiode 1, richting Onderwijswetenschappen
- LIO Stage
- Afstudeeronderzoeksvoorstel (Minor)
Onderwijsperiode 2, richting Onderwijswetenschappen
- LIO Stage
- Afstudeeronderzoeksvoorstel (Minor)
- De Professionele School (Minor)
- Juridische en Ethische Beroepsvaardigheden (Minor)
- Beleid en Bestuur in het Onderwijs (Minor)
- Coaching en trainingsvaardigheden (Minor)
Onderwijsperiode 3, richting Onderwijswetenschappen
- LIO Stage
- Onderzoeksvaardigheden III (Minor)
- SPSS-vaardigheden III (Minor)
- Afstudeeronderzoek
Onderwijsperiode 4, richting Onderwijswetenschappen
- Wetenschapsfilosofie (Minor)
- LIO-stage met afstudeerassessment
- Afstudeeronderzoek
Onderwijsperiode 1, richting (Ortho)pedagogiek
- LIO stage
- Afstudeeronderzoeksvoorstel (minor)
- Biological determinants of learning and development (minor)
- Testvaardigheden 1
Onderwijsperiode 2, richting (Ortho)pedagogiek
- LIO Stage
- Afstudeeronderzoeksvoorstel (minor)
- Opvoedingsproblemen in de complexe werkelijkheid (minor)
- Testvaardigheden 4 (minor)
Onderwijsperiode 3, richting (Ortho)pedagogiek
- LIO Stage
- Onderzoeksmethoden III
- SPSS-vaardigheden III
- Juridische en Ethische Beroepsvaardigheden
- Afstudeeronderzoek
Onderwijsperiode 4, richting (Ortho)pedagogiek
- LIO stage met afstudeerassessment
- Afstudeeronderzoek
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Na vier jaar heb je je Bachelor of Education (B Ed) bij Hogeschool Rotterdam gehaald. Hierna stroom je automatisch in het vijfde jaar op de Erasmus Universiteit Rotterdam in om daar de masteropleiding Pedagogy and Education af te ronden. Je behaalt hiermee de titel Master of Science (MSc).
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroep
De functie van academische leraar heeft een dynamisch karakter. Je staat voor de klas en bent bevoegd om in alle groepen les te geven. De Academische Pabo leidt je op tot leerkracht die in het interculturele basisonderwijs kan lesgeven. Je houdt je bezig met de rijkdom aan culturen die de grote stad biedt en (mogelijke) taalachterstand bij jonge kinderen. De opleiding leert je ook over grootstedelijke problematiek.
Als academische leerkracht op een basisschool heb je een voortrekkersrol, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijsontwikkeling en -innovatie en/of gedragsproblematiek bij kinderen.