Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Studie: wat mag je verwachten…
De Rotterdam Academy heeft als kernwaarden verbinden, vakmanschap en vernieuwen. Je komt terecht in een leergemeenschap waarin je te midden van docenten en professionals kunt groeien. Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament. Je kunt veranderen door je in te spannen, te leren en ervaringen op te doen. We geven je daarom de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en bieden je veiligheid om te leren en te onderzoeken.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ook komt direct de praktijk aan bod. Je leert praktijkcases aan te pakken samen met medestudenten, docenten en professionals. Gedurende de opleiding bouw je een portfolio op met concrete producten op het gebied van tekst, beeld en online skills. Hiermee kun je aan bedrijven laten zien wat je allemaal hebt gepresteerd.
Het eerste jaar
In het eerste jaar van de opleiding werk je direct aan opdrachten uit de praktijk. Tijdens de projectvakken werk je bijvoorbeeld aan een creatieve campagne voor een organisatie. Je leert hoe je een creatief concept ontwikkelt dat aansluit bij de vraag van de organisatie. Daarnaast leer je hoe je dit concept uitwerkt in communicatiemiddelen die de doelgroep aanspreken.
In het tweede half jaar ligt de focus op het creëren van content. Je ontwikkelt hiervoor een crossmediaal plan. Je leert hoe je content voor verschillende media kunt inzetten om zo de doelgroep te stimuleren tot interactie en de relatie te versterken. Deze content ga je zelf ook maken. Denk hierbij aan een magazine, social media posts, podcasts, vlogs en nieuwsbrieven.
Naast de projectvakken krijg je les in onder andere social media management, contentcreatie, copywriting, online marketing, storytelling, Engels, mediaplanning en vormgeving. Je leert daarnaast welke theorieën en modellen je hierbij het beste kunt gebruiken en hoe je creatief kunt werken met verschillende (Adobe) ontwerpprogramma’s.
Bij de voltijdopleiding volg je vier dagen in de week lessen en moet je rekening houden met een totale studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.
Het tweede jaar
In het tweede jaar van de opleiding worden de opdrachten complexer en verwachten we meer zelfstandigheid van jou als student.
Centraal staat het organiseren van een evenement. Hierbij ligt de focus op het maken van communicatiemiddelen om de juiste doelgroep naar je evenement te trekken. Op de dag zelf zorg je er met een helder draaiboek voor dat het evenement een groot succes wordt. Uiteraard hoort het evalueren en rapporteren van dit succes er ook bij.
Je krijgt les in onder andere online marketing, mediapsychologie, videoproductie, copywriting en onderzoek.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Ondersteuning
Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Afstuderen
In de laatste fase van de opleiding laat je zien dat je een volwaardig communicatieprofessional bent door bij een organisatie mee te werken. Tijdens je werk verzamel je bewijsstukken waarmee je aantoont dat je de competenties van de opleiding beheerst op eindniveau.
Daarnaast werk je aan een crossmediaal beroepsproduct voor het bedrijf. Met de kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan, onderzoek je eerst het probleem van de organisatie. Daarna adviseer je een crossmediale oplossing, waarbij je concrete middelen uitwerkt.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Semester 1
- Beroepsproduct campagne
- Communicatie en mediaplanning
- Portfolio campagne tekst
- Portfolio campagne beeld
- Portfolio campagne online marketing
- Basis Engels
- Basis Nederlands
- Studieloopbaancoaching 1
- Professionele vaardigheden 1
- Keuzeonderwijs
Semester 2
- Beroepsproduct content
- Portfolio content tekst
- Portfolio content beeld
- Portfolio content online marketing
- Portfolio content Engels
- Content en public relations
- Studieloopbaancoaching 2
- Professionele vaardigheden 2
- Keuzeonderwijs
Semester 3
- Beroepsproduct event
- Mediapsychologie en cultuur
- Portfolio event tekst
- Portfolio event beeld
- Portfolio event online marketing
- Portfolio event Engels
- Onderzoek en plan van aanpak
- Studieloopbaancoaching 3
- Professionele vaardigheden 3
- Internationalisering
- Keuzeonderwijs
Semester 4
- Beroepsproduct crossmediaal
- Studieloopbaancoaching 4
- Professionele vaardigheden 4
- Keuzeonderwijs
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroepen
Na twee jaar studeren ben je klaar voor het werkveld. Je ontvangt het internationaal erkende diploma Associate degree of Communication – een mooie springplank naar een carrière in de communicatie. Dankzij je praktijkervaring kun je direct aan de slag in een creatieve, dynamische functie. Je kunt terecht bij bureaus, bedrijven, culturele instellingen, overheden of maatschappelijke organisaties.
Voorbeelden van functies:
Je ondersteunt de communicatieafdeling van een organisatie. Je schrijft teksten, maakt nieuwsbrieven, onderhoudt de website, organiseert campagnes of events en zorgt dat de boodschap van de organisatie goed overkomt - zowel intern als extern.
Je bedenkt en beheert content voor socialmediakanalen als Instagram, LinkedIn, TikTok of X. Je weet hoe je aandacht trekt, hoe algoritmes werken en hoe je campagnes analyseert. Jij zorgt dat een merk of organisatie zichtbaar én relevant blijft op social media.
Je maakt zelf content: video’s, visuals, blogs, podcasts of korte clips. Van idee tot eindproduct. Je houdt rekening met de doelgroep, het kanaal en het doel van de communicatie.
Jij weet hoe je met woorden mensen kunt raken, informeren of overtuigen. Je schrijft teksten voor websites, advertenties, social media, campagnes of brochures – altijd met een duidelijke boodschap en tone of voice die past bij het merk.
Je verzamelt informatie, voert interviews en maakt er toegankelijke, pakkende verhalen van. Bijvoorbeeld voor een online platform, magazine of nieuwsbrief. Je denkt mee over rubrieken, formats en hoe je content actueel en relevant houdt.
Je onderzoekt waar en wanneer je het beste een campagne kunt inzetten. Je maakt slimme keuzes in media: online, print, buitenreclame of tv. Daarbij houd je rekening met budget, doelgroep en timing, zodat campagnes hun maximale effect hebben.
Je bouwt mee aan het imago en de zichtbaarheid van een organisatie. Je schrijft persberichten, onderhoudt contact met journalisten, denkt mee over mediaplannen en helpt mee aan de organisatie van persmomenten of publiciteit rond campagnes.
Doorstuderen
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.
Praktische informatie
De belangrijke informatie op een rijAanmelden voor de opleiding
Wil je in september starten met je opleiding? Meld je dan uiterlijk 31 juli aan. Aanmelden loopt via Studielink. Na aanmelding nodigt de opleiding je uit voor een studiekeuzecheck.
Je aanmelden voor deze studie gaat gemakkelijk in drie stappen:
- Om je aan te melden, moet je beschikken over een DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan nu aan. De aanvraag van DigiD duurt ongeveer een week.
- Meld je aan via Studielink.
- Om je toelating af te ronden, moet je uiterlijk 31 augustus aan alle toelatingsvoorwaarden voldoen, inclusief de betalingsverplichting van het collegegeld.