Opbouw van de opleiding
Wat kun je verwachten?Praktijkgericht onderwijs dat ertoe doet
Bij Rotterdam Academy leiden we je op tot een wendbare en toekomstbestendige professional die impact wil maken. Onze Associate degrees zijn praktijkgericht en bereiden je voor op een betekenisvolle carrière. Je leert door te doen: vanaf de start werk je aan echte vraagstukken uit de praktijk. Kennis, vaardigheden en houding komen daarbij samen. Leren gebeurt niet alleen op school, maar ook in de praktijk, samen met anderen.
Jij staat centraal
Jij als student staat bij ons centraal. We zorgen dat je goed van start gaat en je snel thuis voelt. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin jij je optimaal kunt ontwikkelen. In samenwerking met de praktijk bieden we onderwijs dat ertoe doet, met ruimte voor coaching, professionalisering, internationalisering en innovatie. Met persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact zetten we in op studiesucces en zorgen we er samen voor dat jij je opleiding succesvol afrondt.
Voorbereid op de wereld van morgen
Onze opleidingen sluiten aan op actuele ontwikkelingen in de maatschappij en in jouw vakgebied. Door interdisciplinair samen te werken met studenten van andere opleidingen, te leren van én met elkaar en in de praktijk, bieden we betekenisvol onderwijs dat aansluit op de wereld van morgen.
Hoe is de opleiding opgebouwd?
Alle Associate degree-opleidingen volgen dezelfde duidelijke structuur. Jaar 1 begint met On Track, de startfase van drie weken, waarin je een intensieve en betekenisvolle start maakt bij jouw opleiding. Je leert je medestudenten en docenten kennen, krijgt de ruimte om te wennen aan jouw opleiding, de verwachtingen en de onderwijsvormen, en krijgt alvast een kijkje in het werkveld waarvoor je wordt opgeleid. Ook werk je aan jouw studievaardigheden.
Daarna volgen er vier periodes van elk negen weken. In iedere periode staat een thema centraal, dat per opleiding kan verschillen. Onder Thema’s lees je meer over de onderwerpen en de inhoud van deze opleiding.
Jaar 2 start met drie weken Back on Track, waarin de voorbereiding op het afstuderen en de inhoud van het tweede jaar centraal staan. Ook dit jaar bestaat daarnaast uit vier periodes van negen weken, waarbij je het laatste halfjaar afstudeert tijdens een praktijkgerichte periode van 18 weken.
Welke thema's komen er aan bod?
De Associate degree-opleiding Crossmediale Communicatie is opgebouwd rond herkenbare thema’s uit de praktijk:
- Het creëren van content
- Het maken van een campagne
- Het inzetten van een event als communicatiemiddel.
Binnen elk thema werk je aan een beroepsproduct (communicatieproduct), leer je de theorie toepassen in de praktijk en ontwikkel je de vaardigheden die je als professional in dit vakgebied nodig hebt.
Elke periode staat er een thema centraal. Onder de kopjes Het eerste jaar en Het tweede jaar zie je wat je in dat jaar kunt verwachten.
Jaar 1: Ontdekken, maken en groeien
Tijdens het eerste jaar van de opleiding maak je kennis met de zes opleidingscompetenties (context en strategie, doelgroep en gedrag, concept en creatie, planning en organisatie, overtuigen en verbinden, en reflecteren en ontwikkelen) en leer je stap voor stap wat het vak van communicatieprofessional inhoudt.
Het jaar is opgedeeld in vier periodes, waarin je werkt aan verschillende communicatieproducten (beroepsproducten), zoals het maken van een communicatieplan, het ontwikkelen van een creatieve campagne en het produceren van content zoals video’s en social media posts. Deze producten stem je af op een bepaalde doelgroep.
Je maakt dit jaar kennis met storytelling, contentstrategie, creatief schrijven, beeldbewerking en online marketing. Ook leer je hoe je ideeën overtuigend presenteert, zowel visueel als mondeling. Daarbij oefen je met plannen en samenwerken, en neem je steeds meer verantwoordelijkheid in de uitvoering van projecten.
De competenties van de opleiding zijn verweven in alles wat je doet. Je leert bijvoorbeeld om strategieën te vertalen naar creatieve communicatieoplossingen, doelgroepen te onderzoeken, onderscheidende concepten te ontwikkelen en goed samen te werken, zowel binnen je projectteam als met externe partners. Ook reflecteer je regelmatig op je eigen werk en ontwikkeling, zodat je steeds beter weet waar jouw kracht ligt als communicatieprofessional.
Eén van de projecten doe je samen met studenten van andere Ad-opleidingen. Zo leer je samenwerken in interdisciplinaire teams, iets wat ook in het werkveld steeds belangrijker wordt. Meer hierover lees je onder het kopje Keuzeonderwijs.
Jaar 2: Meer diepgang, meer verantwoordelijkheid
In het tweede jaar van de opleiding bouw je voort op alles wat je in het eerste jaar hebt geleerd. De opdrachten worden uitdagender en vragen meer zelfstandigheid. Je leert hoe je complexe communicatievraagstukken aanpakt en bedenkt creatieve oplossingen die passen bij de strategie en doelen van een organisatie.
Ook nu werk je per periode aan een beroepsproduct. Je verdiept je verder in het analyseren van doelgroepen, het ontwikkelen van concepten, het plannen en uitvoeren van projecten en het overtuigend presenteren van je ideeën. Je leert hoe je keuzes onderbouwt met onderzoek en theorie, en hoe je effectief samenwerkt met opdrachtgevers en collega’s. Reflecteren op je eigen werk en ontwikkeling blijft hierbij een belangrijk onderdeel.
In de laatste twee periodes van de opleiding staat het afstuderen centraal. Meer hierover vind je onder het kopje Afstuderen.
Samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen
Bij onze Associate degree-opleidingen werk je niet alleen binnen je eigen vakgebied, maar leer je ook samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen. In twee periodes bieden we disciplineoverstijgend onderwijs (DOO) aan, waarbij je aan de slag gaat met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost.
Disciplineoverstijgend onderwijs
Disciplineoverstijgend onderwijs draagt bij aan jouw persoonlijke én professionele groei. De arbeidsmarkt verandert snel en vraagt om professionals die flexibel en wendbaar zijn. Door samen te werken met studenten van andere opleidingen leer je complexe vraagstukken benaderen vanuit meerdere invalshoeken. Je leert je eigen expertise in te zetten in een bredere context én je leert denken vanuit het perspectief van anderen. Zo ontwikkel je belangrijke vaardigheden voor de praktijk – of dat nu lokaal is of internationaal. Bovendien helpt het je ontdekken waar jouw talenten liggen en hoe je je daarin kunt onderscheiden.
In het eerste jaar (periode 4) doe je dit binnen een gezamenlijke module. In het tweede jaar (periode 6) kun je kiezen: opnieuw samenwerken met studenten van andere opleidingen, of juist de verdieping zoeken binnen je eigen vakgebied.
Hoe ziet het afstuderen eruit?
Het laatste halfjaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen. Je loopt stage bij een organisatie en werkt hier mee aan echte communicatieprojecten. Zo ervaar je hoe het is om te werken als communicatieprofessional.
Tijdens deze stage bouw je aan een bewijzenportfolio: een verzameling van jouw werk, waarin je laat zien wat je geleerd hebt en hoe je de zes opleidingscompetenties beheerst. Denk hierbij aan gemaakte content, plannen, analyses en reflecties. Met dit portfolio laat je tijdens een eindassessment zien dat je klaar bent om als communicatieprofessional aan de slag te gaan: zelfstandig, creatief en met impact.
Wat voor begeleiding krijg je?
Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en samen met jou de studievoortgang in de gaten houdt. Voor ondersteuning kun je daarnaast terecht bij Studentzaken en de studentendecaan.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Jaar 1
- Oriëntatie on Track
- Doelgroeponderzoek
- Online marketing
- Presenteren
- Communicatietheorie
- Beeld- en audiobewerking
- Storytelling
- Beroepsproduct
- Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
- Disciplineoverstijgend onderwijs
Jaar 2
- Back on Track
- Communicatiestrategie
- Trendonderzoek
- Copywriting
- Concepting en branding
- Portfolio event online marketing
- Afstuderen
- Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
- Disciplineoverstijgend onderwijs
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Wat kun je worden met Crossmediale Communicatie?
Na twee jaar studeren ben je klaar voor het werkveld. Je ontvangt het internationaal erkende diploma Associate degree of Communication – een mooie springplank naar een carrière in de communicatie. Dankzij je praktijkervaring kun je direct aan de slag in een creatieve, dynamische functie. Je kunt terecht bij bureaus, bedrijven, culturele instellingen, overheden of maatschappelijke organisaties.
Voorbeelden van functies:
Je ondersteunt de communicatieafdeling van een organisatie. Je schrijft teksten, maakt nieuwsbrieven, onderhoudt de website, organiseert campagnes of events en zorgt dat de boodschap van de organisatie goed overkomt - zowel intern als extern.
Je bedenkt en beheert content voor socialmediakanalen als Instagram, LinkedIn, TikTok of X. Je weet hoe je aandacht trekt, hoe algoritmes werken en hoe je campagnes analyseert. Jij zorgt dat een merk of organisatie zichtbaar én relevant blijft op social media.
Je maakt zelf content: video’s, visuals, blogs, podcasts of korte clips. Van idee tot eindproduct. Je houdt rekening met de doelgroep, het kanaal en het doel van de communicatie.
Je onderzoekt waar en wanneer je het beste een campagne kunt inzetten. Je maakt slimme keuzes in media: online, print, buitenreclame of tv. Daarbij houd je rekening met budget, doelgroep en timing, zodat campagnes hun maximale effect hebben.
Je bouwt mee aan het imago en de zichtbaarheid van een organisatie. Je schrijft persberichten, onderhoudt contact met journalisten, denkt mee over mediaplannen en helpt mee aan de organisatie van persmomenten of publiciteit rond campagnes.
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.