Menu
    English

    Casus meneer Arslan

    Ga terug naar: Hoofdstukken overzicht 

    Dit is een samenvatting van een interview met de zoon van meneer Arslan. Meneer Arslan heeft dementie. De zoon is de mantelzorger van meneer Arslan. Het interview geeft dus het perspectief van de zoon op de situatie weer. De naam meneer Arslan is een fictieve naam. De samenvatting van de casus is geschreven aan de hand van de thema’s die overeenkomen met de inhoudelijke hoofdstukken in de e-learning.

    Thema's

    Voor het onderwijs/scholing

    Aan het eind van de samenvatting van de casus staan vragen voor (aankomende) zorg- en welzijnsprofessionals. De samenvatting van de casus kan gebruikt worden als:

    • Voorbereiding op een les. De (aankomende) zorg- en welzijnsprofessional leest de samenvatting van te voren en beantwoordt de vragen (zoekt de antwoorden eventueel op).
    • Aan het begin van de les worden de ervaringen en vragen besproken.
    • Praktijkopdracht na het volgen van een les om de lesstof te verwerken.
    • Toets in het onderwijs of voor bijscholing.
    • Onderdelen van de samenvatting van de casus (achtergronden plus een gedeelte over een van de onderwerpen: eerste tekenen; diagnostiek; zorgbehoeften; mantelzorg; en inzet professionele zorg) kunnen als casusbespreking in een les gebruikt worden.

    Voor de (aankomende) zorg- en welzijnsprofessional (geef hier de opdracht die van toepassing is).

    Opdrachten voor (aankomend) zorg- en welzijnsprofessionals

    Voor de docent: bepaal of je de zoekaanwijzingen erbij wilt zetten of niet.

    Algemeen - les 1Lees het hoofdstuk Achtergronden en cultuurbenaderingen

    • Welke aspecten van ziekte en zorg zou je in deze casus als cultureel willen aanmerken? Motiveer waarom dat volgens jou zo is.
    • Wat zouden culturalistische valkuilen kunnen zijn in deze casus?

    Signalen van dementie - les 2Lees het hoofdstuk over signaleren

    • Onder het kopje in de casus Vroegsignaleren …. worden een aantal signalen van dementie besproken. Welke eerste signalen van dementie ken je nog meer? (Raadpleeg bijvoorbeeld de signalenkaart)
    • Gedragsverandering wordt vaak niet gezien als een teken van dementie. Wat zou je kunnen doen om dit meer bekend te maken?

    Fase van diagnostiek - les 3Lees het hoofdstuk over signaleren

    • Waarom is het belangrijk in een vroeg stadium een diagnose te stellen?
    • Wat had je de mantelzorgers in de casus kunnen adviseren toen die zich zorgen maakten over de signalen en of hun naaste dementie had? (Kijk bv op dementie.nl)
    • Wat zou je kunnen doen als familieleden verschillend aankijken tegen de dementie of als sommigen ontkennen dat er sprake is van dementie?
    • Als een huisarts geen actie onderneemt bij een vermoeden van dementie door mantelzorgers, hoe zou je de mantelzorger kunnen helpen?
    • Hoe had de huisarts in de casus de diagnose Alzheimer kunnen stellen en waar moet die speciaal opletten bij ouderen met een migratieachtergrond? Welke mogelijkheden zijn er om migrantenouderen met dementie door te verwijzen voor een diagnose. Wat zou je de huisarts in dit geval adviseren? (Kijk bv bij de NHG-standaard dementie).
    • Als de diagnose gesteld is door een geriater of neuroloog, wat is dan nog de taak van de huisarts (wat had de huisarts kunnen doen in de casus)?
    • Waarom zouden families meer vertrouwen hebben in artsen in het land van herkomst?

    Goede zorg bij dementie - les 4: Lees het hoofdstuk over ondersteuningsbehoeften (volgt nog)

    • Welke andere professionals kunnen in deze casus worden ingeschaked om zorg te verlenen? Denk aan mogelijkheden op lichamelijk, psychisch, sociaal en spiritueel gebied.
    • Vraag bij zorgbehoeften: hoe zou jij deze ondersteuningsbehoeften van de familie aanpakken, met in het achterhoofd dat de familie veel zelf kan en wil doen? Denk aan interventies op het gebied van zorg, begeleiding, contacten, activiteiten.
    • Wat vind je van de oplossingen die de zoon heeft gevonden voor het naar buiten gaan en rondwalen  van zijn vader?

    Mantelzorg - les 5: Lees het hoofdstuk over ondersteuningsbehoeften (volgt nog)

    • Waarom is het belangrijk dat mantelzorgers hun grenzen bewaken? Hoe kan je hen daarbij helpen (in het geval van de casus)?
    • Hoe kan een casemanager of ouderen maatschappelijk werker samenwerken met een mantelzorger uit migrantenfamilies die er alleen voor staat (zoals in de casus)?
    • De zoon denkt dat hij de zorg wel aankan, terwijl hij erg overbelast lijkt. Wat zou je kunnen betekenen voor de zoon? Welke tips kan je hem geven?
    • De dochter die dichtbij woont, wil haar vader thuis niet helpen. Zou je daar iets aan kunnen doen?
    • Als het op een gegeven moment thuis echt niet meer gaat en de oudere zoals in de casus gaat naar een verpleeghuis, waar moet je dan op letten en voor zorgen? Denk aan zijn persoonlijkheid, zijn achtergrond, zijn wensen en behoeften en wat de familie belangrijk vindt.
    • Hoe zou je de mantelzorger kunnen voorbereiden op een mogelijke overplaatsing, terwijl die dat eigenlijk niet wil vanuit eigen zorgmotieven?

    Inloggen