Menu
    English

    Verrijking Pedagogische Professionaliteit

    Een leergang om pedagogisch bewust zijn, pedagogisch legitimeren en pedagogisch handelen van leraren in opleiding te verrijken.

    Publicatiedatum: 11 september 2023

    Het leraarschap vraagt, naast het ‘technisch’ goed kunnen verzorgen van onderwijs, van onze studenten dat ze in het belang van hun leerlingen leren denken, spreken en handelen. Dit vraagt van onze studenten dat ze beschikken over pedagogische denkkaders en taal zodat ze in dialoog met medestudenten en collega’s hun leraar-leerling interacties vanuit een pedagogisch perspectief kritisch leren beschouwen en hun handelen daarmee in lijn brengen.

    Het doel van dit project is om middels een concentrisch, praktijknabij en activerend curriculum de pedagogische bekwaamheid van leraren in opleiding te verrijken, hierbij gebruikmakend van inzichten uit de bumpy-moments-methodiek. Deze methodiek richt zich op versterken van het vermogen van studenten om (1) leerlingen vanuit verschillende perspectieven te zien, (2) het belang van en voor de leerlingen te ver(ant)woorden, en (3) pedagogische intenties en handelen met elkaar in overeenstemming te brengen.

    Over het project

    Projectfeiten



    Looptijd

    mei 2022 - oktober 2024


    Financiering

    Comenius Senior Fellow 2022


    Lectoraat

    Pedagogische professionaliteit van leraren

    “So when you ponder the question: What is the world asking of me? or What is this particular moment asking of me?... then YOU come into play there. And that’s very different from saying, What would I like to do here? or What do I desire or what do I want?”

    Prof. Gert Biesta

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen