Menu Zoeken English

Begeleidingskunde als geëngageerde praktijkwetenschap

Taaie vraagstukken en het streven naar het goede leven
Publicatiedatum: 01 januari 2019

Het vakgebied van de begeleidingskunde heeft zich ontwikkeld vanuit de supervisiekunde (gericht op het begeleiden van individuele leer- en ontwikkelingsvragen van professionals) en organisatieontwikkeling (gericht op het leren van organisaties). Ook laat de begeleidingskunde zich voeden door de ethiek en maatschappijwetenschappen in den brede. Begeleidingskunde houdt zich bezig met taaie vragen én het streven naar het goede leven. Die tweede vinden elkaar in de opgave tot levenskunst. In de praktijk van organisatieontwikkeling en vorming van professionals wil de begeleidingskunde bijdragen aan een levenskunstig antwoord op de vraagstukken die zich voordoen. We noemen dat humanisering van het georganiseerde leven.

Toon:

Publicaties

Grondleggende publicatie ten behoeve van beroepsprofiel van de master Begeleidingskunde:

  • Ronde, M.A. de (2016). Creatieve ruimte. Begeleidingskundige expertise gevraagd. Openbare les bij de start van het lectoraat Begeleidingskunde. Rotterdam: HR-uitgeverij.

Artikelen (onder andere):

  • Crivec, C. (2020). Ontwikkeling naar professionals governance. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr 81, p. 86-95.
  • Ronde, M.A. de (2018), Heilige verontwaardiging. Over geloof en wetenschap voorbij westerse superioriteit, naar aanleiding van ‘Die Macht des Heiligen’ van Hans Joas.  Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr 74-75, p. 181-185.
  • Ronde, M.A. de (2019), Een filosoof met een indiaan in zijn bewustzijn. Ton Lemaire, een bespreking van zijn ouevre. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr 77, p. 75-83.
  • Ronde, M.A. de (2020), Ont-snappen. Een fundamenteel boek over mens, natuur en wetenschap. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr 80, p. 110-121.
  • Ronde, M.A. de (2020), Oefeningen in waardenwerk. Dimensies van normatieve professionalisering. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr 82/83, p. 211-218.
  • Vliet, J. van (2020). Opgelegde vrijheid in het hoger beroepsonderwijs. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, nr 81, p. 96-102.

Verder kan de opbouw en samenhang van het curriculum van de masteropleiding Begeleidingskunde beschouwd worden als concreet resultaat van deze doorgaande lijn van reflectie.

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen