Menu English

Begeleidingskunde als geëngageerde praktijkwetenschap

Taaie vraagstukken en het streven naar het goede leven

Publicatiedatum: 01 januari 2019

Het vakgebied van de begeleidingskunde heeft zich ontwikkeld vanuit de supervisiekunde (gericht op het begeleiden van individuele leer- en ontwikkelingsvragen van professionals) en organisatieontwikkeling (gericht op het leren van organisaties). Ook laat de begeleidingskunde zich voeden door de ethiek en maatschappijwetenschappen in den brede. Begeleidingskunde houdt zich bezig met taaie vragen én het streven naar het goede leven. Die tweede vinden elkaar in de opgave tot levenskunst. In de praktijk van organisatieontwikkeling en vorming van professionals wil de begeleidingskunde bijdragen aan een levenskunstig antwoord op de vraagstukken die zich voordoen. We noemen dat humanisering van het georganiseerde leven.

Toon:

Projectbeschrijving

In de openbare les, uitgegeven in het boekje ‘creatieve ruimte’ wordt de achterliggende filosofie en de doelstelling van de begeleidingskunde beschreven. Vervolgens heeft die zich ontwikkeld in tal van concrete projecten en publicaties.

Een concrete activiteit die deze voortgaande bezinning stimuleert is het redacteurschap van het tijdschrift Waardenwerk, dat elk kwartaal verschijnt, vaak met bijdragen die op de een of andere manier gelieerd zijn aan het lectoraat of de gelijknamige masteropleiding Begeleidingskunde.

Verbinding met onderwijs

Diverse collega’s en studenten hebben publicaties geschreven die raken aan de overkoepelende reflectie op Begeleidingskunde als geëngageerde praktijkwetenschap. Deze publicaties worden vervolgens weer als onderwijsmateriaal gebruikt in de masteropleiding Begeleidingskunde.