Aan het werk met mensen met een arbeidsbeperking

Ontwikkeling en implementatie van evidence-based dienstverlening op maat voor werkgevers

Publicatiedatum: 30 januari 2024

Veel mensen met een arbeidsbeperking willen graag aan het werk. Maar veel werkgevers zijn huiverig om hen in dienst te nemen en zien allerlei belemmeringen. Met dienstverlening aan werkgevers probeert de overheid die belemmeringen weg te nemen of te verkleinen. Dit project beoogt de professionals die deze dienstverlening aan werkgevers leveren te ondersteunen. Via onderzoek en ontwikkelactiviteiten worden hulpmiddelen voor de professionals ontwikkeld. Welke dienstverlening hebben werkgevers nodig om belemmeringen weg te nemen? Welke werkgevers zijn kansrijk als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een beperking? Hoe kan werkgevers maatwerk in de dienstverlening geboden worden? In het project werken verschillende partijen samen om deze hulpmiddelen voor professionals te ontwikkelen: de professionals, werkgevers, mensen met een arbeidsbeperking, en onderzoekers.

Over het project

Projectbeschrijviing

De aanleiding voor dit onderzoek is de achterblijvende arbeidsdeelname van mensen met een arbeidsbeperking die wel graag aan het werk willen. Een van de oorzaken hiervoor is dat werkgevers nog onvoldoende bereid en in staat zijn om passende werkplekken te bieden of andere belemmeringen zien om deze doelgroep in dienst te nemen en te houden. Werkgeversdienstverlening ondersteunt werkgevers hierbij, maar er is nog weinig onderzoek gedaan naar de vraag of deze ondersteuning voldoende past bij wat werkgevers nodig hebben, en of er ook verbetermogelijkheden zijn. Dit onderzoeks- en ontwikkeltraject onderzoekt via kwalitatief en kwantitatief onderzoek daarom de ‘fit’ tussen werkgeversdienstverlening en door werkgevers ervaren belemmeringen en gebruikt in een ontwerpgericht traject de inzichten uit dit onderzoek om samen met betrokkenen bestaande werkgeversdienstverlening te verbeteren. Het project is een invulling van de ambitie van het lectoraat Inclusieve Arbeid om in onderzoek naar de inclusieve arbeidsmarkt meer aandacht te geven aan de mogelijkheden en verantwoordelijkheden van werkgevers.

Verbinding met het onderwijs

In dit onderzoeksprojecten werken twee docent-onderzoekers van de opleiding Social Work mee als onderzoeker en ontwikkelaar. Het thema past binnen de kennisagenda van deze opleiding. Binnen het project zijn afstudeermogelijkheden voor studenten Social Work en HRM.

(Beoogde) resultaten

De beoogde resultaten zijn ten eerste onderzoeksrapporten over de ‘fit’ tussen werkgeversdienstverlening en door werkgevers ervaren belemmeringen volgens wetenschappelijke literatuur en ons eigen survey-onderzoek. Daarnaast beogen we versterking van de werkgeversdienstverlening in de aangesloten regio’s op basis van de onderzoeksuitkomsten. Ten slotte verspreiden we de inzichten landelijk onder werkgeversorganisaties en beroepsverenigingen.

Samenwerking

Onderzoekspartners zijn Rik van Berkel van Universiteit Utrecht en Paul de Hek van SEOR BV.

Praktijkpartners zijn Gemeente Rotterdam/WSP Rijnmond, Gemeente Dordrecht/WSP Drechtsteden, Gemeente Zoetermeer/WSP Zuid-Holland-Midden en Gemeente Den Haag/WSP Haaglanden.

Daarnaast heeft het onderzoek een klankbordgroep met vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers, werkgeversorganisaties en beroepsorganisaties.

Projectfeiten

Looptijd

1-1-2024 tot en met 31-12-2026

Financiering