Menu
    English

    Lage verwachtingen hebben? Hoge doen!

    Jezelf reguleren bij lastige begeleidingssituaties

    Met het hart op de goede plek doen docenten en begeleiders elke dag hun best om studenten en leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden. Vaak geeft het voldoening, en soms is het frustrerend. Vooral wanneer een student of leerling weinig voortgang boekt, of als het contact stroef verloopt om wat voor reden dan ook. Op die lastige momenten zijn jouw verwachtingen van de student/leerling mogelijk niet al te hoog. Gedachten als ‘het zal hem niet zo snel lukken’, ‘daar is ze toch niet zo goed in’, of ‘hij is niet zo goed in contact zoeken’, ‘wat luistert deze leerling eigenlijk slecht’ liggen op de loer…en voor je het weet ga je je er als docentbegeleider ook naar gedragen. En we weten dat onze verwachtingen, hoog of laag, een enorme impact hebben op de leerprestaties van onze studenten/leerlingen.

    Daarom ontwikkelden medewerkers van het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen deze vragenset. We hopen je hiermee te stimuleren jouw eigen rol als begeleider, en jouw student/leerling in een ander licht te gaan zien - zodat je, ook al had je lage verwachtingen, met hernieuwde energie hoge verwachtingen bij deze student/leerling kunt gaan doen!

    Symbolen en invalshoeken

    Tekeningen: Claire Ohlenschlager

    Jouw beeld van de student en van jezelf

      Eigen modus en kwaliteiten onderzoeken en reguleren  

      Het gesprek voorbereiden  

      Eigen modus reguleren tijdens het gesprek  

    "De voorbereiding heeft me vooral geholpen. Om daar rustig te zitten en in een soort openheid naar haar te kunnen kijken zonder vooroordeel van, 'nou, het wordt best een moeilijke'."

    Marianne

    Mogelijke werkvormen

    Ter voorbereiding op het werken met de vragenset: neem een student of leerling in gedachten waar je jezelf soms betrapt op lage verwachtingen. Belangrijk hierbij is dat je de student/leerling momenteel op de een of andere manier begeleidt, bijvoorbeeld bij zijn profielwerkstuk, haar stage, of... Het kan ook zijn dat je zijn/haar mentor of studieloopbaancoach bent. In de verschillende werkvormen vragen we je om ‘de situatie’ te schetsen, dit gaat dan om de context waarbinnen je de student/leerling begeleidt, en hoe jij deze begeleiding ervaart.

    Totstandkoming vragenset

    Toen Lia Voerman lector werd bij Hogeschool Rotterdam, nodigde ze de leden van de kenniskring uit om een praktijkgericht onderzoek op te zetten en uit te voeren, gericht op de didactiek van de hoge verwachtingen. Ik moest gelijk terugdenken aan een lessituatie uit mijn onderwijspraktijk, van jaren geleden.

    De vragen uit deze vragenset zijn gebaseerd op het boek Didactisch coachen van Lia Voerman en Frans Faber

    Ooit was ik stagebegeleider van een derdejaars groep bij de lerarenopleiding. Het was onder andere mijn taak om mijn studenten voor te bereiden op een assessment, waarvoor ze een portfolio moesten maken. De opdracht om te komen tot een volwaardig assessmentportfolio was geen makkelijke. Ik vond het als begeleider erg spannend, succes en falen van studenten straalt toch ook een beetje op jou als begeleider. En het was mijn eer te na: ik wilde natuurlijk graag dat ze het allemaal haalden. Maar, zo was mijn overtuiging, dit is erg moeilijk: mijn studenten hadden vaak al moeite met schrijven, en wisten eigenlijk ook niet echt goed wat ze moesten doen. Tijdens de stagebegeleidingslessen ging ik er vol voor, waarbij ik veel zelf aan het woord was en veel aanwijzingen gaf en de studenten welwillend naar mij luisterde.

    Deze situatie zat me niet lekker, en na een intervisieronde waarbij ik deze casus inbracht, ontdekte ik dat ik stiekem lage verwachtingen van deze studenten had, ondanks ons prettige contact. Het advies dat ik toen meekreeg: bereid je volgende les voor alsof je hoge verwachtingen van ze hebt: ze kunnen dit, en gaan het ook allemaal halen. Ik stond open voor dit experiment en ging aan de slag met de voorbereiding van de volgende bijeenkomst. Ik gaf meer ruimte, formuleerde oefeningen en opdrachten die gebaseerd waren op vertrouwen, en ook uitdagender en opener waren, ook al dacht ik er diep in mijn hart het mijne van.

    Deze anders ingerichte les verliep tot mijn verbazing totaal anders dan eerdere lessen, het leek wel alsof ik een andere klas voor me had. Studenten konden het gewoon aan en namen het heft in handen! Mijn overtuiging draaide hierdoor snel bij en ik kon mijn studenten met meer vertrouwen en meer ontspannen benaderen.

    Mijn persoonlijke conclusie is dat ik met de nodige nieuwsgierigheid in het begin ook kan ‘doen alsof’ ik hoge verwachtingen hebt om me daarna te laten verrassen.

    Maar… in hoeverre is dit ook van een algemenere geldigheid? Kun je echt lage verwachtingen hebben, en ondanks dat toch concreet met studenten werken vanuit hoge verwachtingen? En zo ja, wat is daar dan voor nodig, hoe kunnen ervaren docenten dat voor elkaar krijgen? Intrigerende vragen die de start vormden van mijn praktijkonderzoek.

    Ik besloot om een ‘reflectieve ochtend’ te organiseren voor enkele docenten, met als startpunt de lage verwachtingen die ze hadden van een van hun student. Mijn vraag was: Hoe veranderen de verwachtingen van docenten na deze reflectieve middag en na de ervaring(en) met studenten die ze hierna opdoen?  

    De basis van deze ochtend was een eerdere versie van deze vragenset. Hierbij heb ik me laten inspireren door de Categorie 2 en categorie 3 vragen uit het boek van Lia Voerman en heb een vertaalslag gemaakt in twee stappen: de vragen uit de set zijn bedoeld voor zelfreflectie in plaats van het coachen van studenten/leerlingen. Daarnaast zijn de vragen toegesneden op de rol van begeleider.

    Ik heb twee ochtenden van drie uur georganiseerd – de intensieve werkvorm die ook op deze site beschreven staat heb ik toegepast. In totaal hebben 10 collega’s aan deze ochtend meegedaan. Iedere collega eindigde de ochtend met een concreet voornemen, om zo met een andere mindset het gesprek in te gaan, Met zes van deze collega’s heb ik een gesprek gevoerd na afloop van hun begeleidingsgesprek.

    Een van hen kon melden dat haar verwachtingen wel hoger waren na het gesprek, de anderen waren hier wat voorzichtiger mee. Wel gaf bijna iedereen aan dat ze met een meer open vizier en beter voorbereid het gesprek in zijn gegaan. Elke collega gaf aan dat het gesprek anders, fijner verliep, en soms veranderde het beeld dat ze van hun student hadden.

    Inloggen