Menu
    English

    Beschouw de taalontwikkeling van studenten als een collectieve verantwoordelijkheid

     

    Wat houdt de invulling van dit uitvoeringsprincipe in?

    • De teamleden kennen en onderschrijven het belang van aandacht voor taal in de opleiding.  

    • De teamleden stellen zich op als rolmodel in het beroepsadequaat communiceren.  

    • Het management faciliteert een taalbewuste inrichting van de opleiding conform de uitvoeringsprincipes taalbewust hoger onderwijs.  

    • De teamleden dragen vanuit hun eigen rol en expertise bij aan het realiseren van taalbewust onderwijs.  

    • De teamleden kennen de opleidingsvisie op taal en weten welke ondersteuning voor studenten en docenten beschikbaar is.  

    Toelichting

    Binnen opleidingsteams werken docenten van verschillende vakgroepen, taal- en onderwijsspecialisten, ondersteuners en managers samen om studenten goed en betekenisvol onderwijs te bieden, in een doordacht en samenhangend curriculum. Daarbij draagt iedereen vanuit de eigen rol en expertise bij aan het collectieve doel: het opleiden van vaardige en vakkundige (startende) beroepsbeoefenaars. De centrale rol die taal speelt in beroepsonderwijs - enerzijds bij het denken en leren en anderzijds bij de ontwikkeling van (talige) beroepscompetenties - vraagt om een zelfde gezamenlijke inzet rond het werken aan taalontwikkeling. Wanneer alle betrokkenen bij de opleiding hun specifieke expertise inbrengen bij de ontwikkeling van het onderwijs, ontstaat een krachtig taalbewust curriculum. Een gedeelde verantwoordelijkheid voor goed onderwijs, betekent ook een gedeelde verantwoordelijkheid voor taalontwikkeling.  

    Gerelateerde uitvoeringsprincipes

    Inloggen