Het project '100 Dagen thuiskomen in taal' zocht in die tijd opleidingen om ontworpen werkvormen binnen hun leerlijn gericht op taal en thuisgevoel uit te proberen, en in het kader van een experiment van de WERKplaats Taal is Ad Management dit gaan doen. De werkvormen werden ingezet in het lopende onderwijs, binnen het studiedeel Professionele Identiteit. Meewerkende docenten maakten via workshops en experimenten een professionaliseringsslag.
Uiteindelijk integreerde Ad Management een groot deel van de 100 Dagen-leergang in het bestaande onderwijs. Ook mondde de ervaring uit in een opleidingsbreed taalbeleid, waarbij taalontwikkeling als collectieve verantwoordelijkheid is beschreven - van student én docent.
"Studenten houden nu een reisdagboek bij."
Inhoud
wat houdt deze good practice in?Van losse taalcursus naar taalbewust geïntegreerd onderwijs
Een losse taalcursus gericht op spelling en grammatica wierp weinig vruchten af. Studenten kwamen niet opdagen doordat er geen verplichting was en de connectie met het vak niet duidelijk was. Reden voor Jolanda van Gemeren om een verandering in te zetten. Het project '100 Dagen thuiskomen in taal' was aangesloten bij WERKplaats Taal en zocht nog opleidingen om hun uitgedachte werkvormen uit hun leerlijn gericht op taal en thuisgevoel uit te proberen.
Voorbeelden van ingezette werkvormen:
- Peerfeedback werkvormen in het lopende onderwijs d.m.v. Comproved (comparatief beoordelen van teksten).
- Woordenschatoefeningen gericht op bewustwording van hbo-academische taal.
- Werkvorm gericht op meertaligheid, verkennen van identiteit en samen schrijven.
Uiteindelijk heeft de Associate Degree-opleiding Management ongeveer 75% van ingezet in hun lopende onderwijs binnen het studiedeel Professionele Identiteit. Meewerkende docenten hebben via workshops en de diverse experimenten een professionaliseringsslag gemaakt.
Uiteindelijk is er een taalbeleid vastgesteld, waarbij taalontwikkeling als collectieve verantwoordelijkheid is beschreven, van docent en student.
Effect
wat leverde het op?Een herzien curriculum
In twee jaar tijd heeft de Associate Degree-opleiding Management hun curriculum herzien om taal geïntegreerd te verwerken in hun curriculum. Qua timing kwam ‘100 dagen thuiskomen in taal’ goed uit, omdat er sowieso een curriculumherziening aan kwam. Meertaligheid, focus op het schrijfproces, vergroten van woordenschat zijn verweven in het lopende onderwijs.
Hoe is de vakspecifieke vertaalslag van ‘100 dagen thuiskomen in taal’ gemaakt naar Ad Management? Een paar voorbeelden:
- Studenten houden in de eerste 100 dagen een reisdagboek bij op een manier die bij hen past (visueel, associatief of in de taal waarin zij zich prettig voelen). Deze werkvorm zorgt ervoor dat studenten op eigen tempo werken aan hun taalontwikkeling tijdens belangrijke reflectiemomenten.
- Elke week wordt een ‘Woord van de week’ gekozen door docent en student. Dit is een vakspecifiek opvallend woord. Het effect hiervan is dat de drempel tussen student en docent verlaagd wordt en dat studenten het durven te vragen wanneer ze een woord niet kennen.
- Studenten en docenten zijn meer thuis in comparatieve peerfeedback-methoden d.m.v. Comproved. Vanuit deze werkwijze zijn er ook voor de vaardigheid ‘zakelijk schrijven’ nu veel voorbeeldteksten die aangehaald worden.
- Meertaligheid is nu een item waar docenten en studenten bewust van zijn. Jolanda: “Het traject bracht een nieuw gesprek op gang over hbo-taal, identiteit en de verschillende talen die we allemaal spreken.” Dit bracht Jolanda tot de uitspraak die het leidende principe werd van het vernieuwde taalbeleid: ‘Taal is van iedereen’.
Kritische succesfactoren
wat is er nodig?Om een grote herziening als deze te doen slagen heb je een aantal zaken nodig:
- Een kartrekker die op de juiste ‘plaats’ is; deze heeft coördinerende taken om andere docenten aan te sturen, geeft zelf ook nog wat les en heeft invloed op het curriculum. Jolanda van Gemeren was hier perfect voor: vanuit haar enthousiasme wist zij collega’s goed mee te krijgen, ze kon zien hoe de werkvormen vielen bij studenten en had ook op strategisch niveau invloed op het taalbeleid.
- Goede inhoudelijke begeleiding en input van taalexperts vanuit de projectgroep ‘100 Dagen thuiskomen in taal’.
- Ruimte en tijd om te experimenteren, dit werd gefaciliteerd vanuit de Werkplaats Taal en de onderwijsmanager.
Aan de slag
- Neem contact op met taalonderwijsadvies@hr.nl
- Inschrijven en rondkijken in de Brightspace module ‘100 dagen thuiskomen in taal’: https://brightspace.hr.nl/d2l/le/discovery/view/course/76573
- Bekijk ook de toelichting bij de tool over deze Brightspacemodule
Verder kijken en lezen
Meer over de Associate Degree-opleiding Management
De Associate Degree Management wil studenten een brede bedrijfskundige basis bieden, waarin zij professionele managementvaardigheden leren. Mondelinge en schriftelijke vaardigheden en samenwerken zijn belangrijk. Afgestudeerde Ad Managementstudenten komen terecht in allerlei verschillende sectoren in functies als projectmanager, customer experience manager, HR-assistent / -officer, en event-, office of projectmanagementondersteuner. Taal neemt in het latere beroep een belangrijke rol in bij de communicatievaardigheden, in de opleiding zelf zit dit in het schrijven van verslagen, opdrachten en reflecties.