Kirsten van den Heuij begonnen als hoofddocent Zorg voor Taal bij het Lectoraat Zorg voor Communicatie en de opleiding Logopedie

11 december 2020

Begin 2020 is Kirsten van den Heuij begonnen als hoofddocent. Binnen het thema Zorg voor Taal zal er op een praktische manier invulling gegeven worden aan het woord ‘zorg’. Zorg bieden aan studenten die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en zorgen dat de taalvaardigheid van de toekomstige zorgprofessionals op niveau is om het werkveld in te gaan.

Achtergrond
In 2013 startte Kirsten als linguïst bij de opleiding logopedie. “Het thema taalvaardigheid kwam al snel op mijn pad. Ik zocht aansluiting bij projecten binnen en buiten de hogeschool om te leren van ervaringen van anderen, maar gaandeweg ook om eigen inzichten met anderen te delen. Dit leidde onder andere tot de publicaties Vo-hbo: dat is andere taal! (2016) en Vo-hbo: aan de slag met taalbeleid (2018), waarin taalbeleid in Rotterdamse onderwijscontext centraal staan.”

Binnen het Instituut voor Gezondheidszorg zet Kirsten zich al enkele jaren in voor (het verbeteren van) de taalvaardigheid van toekomstige zorgprofessionals en het creëren van draagvlak voor het onderwerp taal in de afzonderlijke opleidingen van het instituut. De opleiding Logopedie neemt hier een bijzondere positie in. “Juist voor een logopedist, de expert op het gebied van taal en communicatie, is taal van wezenlijk belang in de beroepscontext.”

Waarom een hoofddocent Zorg voor Taal?
“Hoe kunnen we - door een focus te hebben op de taalvaardigheid - het studiesucces van studenten in het hoger onderwijs verhogen? En hoe zorgen we er voor dat studenten voldoende taalvaardig zijn om straks, als zorgprofessionals, op een passende wijze te kunnen communiceren met (vertegenwoordigers van) cliënten, collega’s en andere professionals? Deze vragen dagen uit om na te denken over mogelijkheden in onderzoek, onderwijs en didactiek.

Het thema biedt mogelijkheden om in, naar én met de onderwijspraktijk onderzoek te doen. Tevens brengt het de mogelijkheid om nieuwe inzichten direct te implementeren en kennis breed te delen. De samenwerking met experts binnen het lectoraat Zorg voor Communicatie, Kenniscentrum Zorginnovatie en andere kenniscentra waar aanverwante onderzoeksprojecten lopen, biedt mogelijkheden voor ondersteuning en samenwerking om onderzoekslijnen op te zetten en verankeren.”