Leiderschap in de zorg en welzijn

Leidinggevende in de zorg en welzijn

De kosten voor de volksgezondheid lopen verder op. We beseffen dat we zo niet langer door kunnen gaan, maar de gebruikers van zorg en welzijn vragen steeds meer kwaliteit.

De professional op hbo-niveau wordt steeds meer ingezet als eindverantwoordelijke voor de (zorg)processen van de teams waarin men (samen)werkt met anderen. In deze rol krijgt de hbo-professional de verantwoordelijkheid voor coördinerende en aansturende taken in het team. Deze minor leert de student invulling te geven aan deze rol.

Om deze rol uit te kunnen uitvoeren is het nodig kennis te hebben en bekwaam te zijn ten aanzien van de volgende gebieden;

1. Persoonlijk leiderschap; ken jezelf en ken jezelf in relatie tot anderen.
  2. Inspirerend leidinggeven aan een medewerker; gedrag van medewerkers herkennen en beïnvloeden.
  3. Inspirerend leidinggeven aan een team; analyse instrumenten teamontwikkeling, teamsamenwerking, kwaliteiten binnen het team, rollen, cultuur, beïnvloeden van teamgedrag.
  4. Organisatie en HRM; plaats van de leidinggevende in de organisatie, vraag en aanbod, beleid en strategie, lerende organisatie, organiseren van de vraag.
  5. Politiek- maatschappelijke ontwikkelingen in zorg en welzijn; invloed op de organisatie en de rol van de leidinggevende.
  6. Onderzoekvaardigheden.

De minor is interessant voor studenten van het Instituut voor Gezondheidszorg (IVG) en het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO).