Nieuw onderwijs over dementie voor zorg en welzijn

27 november 2018

De zorg voor mensen met dementie is erg complex: zeker nu zij langer thuis blijven wonen. Dit vraagt om de inzet van hbo-professionals op het gebied van zorg en welzijn. Kenniscentrum Zorginnovatie heeft daarom nieuwe onderwijsmaterialen over dementie ontwikkeld. Deze materialen kunnen gebruikt worden door docenten van hbo-opleidingen in de gezondheidszorg en de opleiding ‘social work’ en door opleiders in het werkveld. De ontwikkeling van nieuw onderwijs is noodzakelijk om studenten te enthousiasmeren en te inspireren voor een baan in de dementiezorg.

Gratis download van alle onderdelen

Er zijn verschillende onderwijsvormen beschikbaar. Denk hierbij aan kennisclips met begeleidende PowerPoint-presentaties, inspiratieworkshops, opdrachten op hbo-niveau, debatten en literatuuroverzichten. Ook worden alternatieve toetsvormen besproken. Alle onderdelen zijn gratis te downloaden via de website. Docenten kunnen met deze onderdelen zelf een lespakket over dementie samenstellen of alleen een los onderdeel gebruiken.

Thema’s

Kenniscentrum Zorginnovatie heeft samen met studenten, ouderen, praktijkprofessionals en docenten verschillende thema’s gekozen. Deze thema’s zijn: ‘Algemeen’, ‘Voeding en dementie’, ‘Migrantenouderen met dementie’, ‘Sociaal netwerk’ en ‘Mogelijkheden van mensen met dementie’. Voorbeelden van de materialen zijn een kennisclip ‘Informatieverwerking bij dementie’, inspiratieworkshops bij het thema ‘Voeding en dementie’, een vierluik met literatuuroverzicht en opdrachten bij het thema ‘Migrantenouderen met dementie’ en een cursus ‘Creatief denken bij dementie.’ Deze producten zijn slechts een kleine greep uit het totale aanbod.

Samenwerking

Alle materialen zijn tot stand gekomen in samenwerking met Alzheimer Nederland afdeling Rotterdam, Genero en platform Ouderen en mantelzorgers van Genero, Gemeente Rotterdam, Conforte, Van Kleef Instituut, en Welzijnsinstelling Dock. Het project werd gesubsidieerd door het Nationaal Programma Ouderen en ZonMw programma Memorabel.