Lector Henk Rosendal zet in op een gezonde leefomgeving

28 maart 2019

PERSBERICHT | Dr. Henk Rosendal, lector De Gezonde Wijk bij Hogeschool Rotterdam, geeft op 4 april 2019 zijn openbare les in Kantine Walhalla in Rotterdam. De titel van de openbare les is ‘Op naar een gezonde leefomgeving’. Rosendal meent dat gezondheid en het bevorderen daarvan nog altijd te smal wordt aangevlogen. Om de gezondheid van mensen daadwerkelijk te bevorderen is kennis over factoren die gezondheid beïnvloeden, zoals leefstijl, de sociale en fysieke omgeving, en vooral ook de samenhang tussen deze verschillende factoren, noodzakelijk. Tijdens zijn openbare les vertelt Rosendal hoe deze factoren kunnen worden beïnvloed, welke kennis hierover beschikbaar is en aan welke kennis het nog ontbreekt. Deze kennis en uitdagingen vormen het kader van het lectoraat De Gezonde Wijk.

De wijk

Gezondheid wordt door de meeste Nederlanders beschouwd als de belangrijkste voorwaarde voor een goed leven. Veel factoren voor de gezondheid bevinden zich op de plek waar mensen wonen, werken en leven: in de wijk. De wijk is daarom een geschikt aangrijpingspunt voor onderzoek. Ter illustratie heeft Rosendal een interactief programma opgesteld waarin de aanwezigen in groepen de wijk Katendrecht in Rotterdam onder de loep nemen. Hoe is het bijvoorbeeld gesteld met de groenvoorzieningen? Hoe veilig is de wijk? Elke wijk is anders en dat leidt per wijk tot een unieke en specifieke aanpak. Het bevorderen van gezondheid vraagt om een bredere blik dan zorg alleen: het vraagt om een integrale aanpak vanuit gemeente, praktijk, onderwijs en onderzoek.

Structurele samenwerking

Met het lectoraat De Gezonde Wijk wil Rosendal een bijdrage leveren aan het bevorderen van de gezondheid van wijkbewoners. Er worden verbeterprojecten in de wijken opgestart waarbij studenten en docenten samen met hen aan de slag gaan. Door gericht samen te werken met verschillende professionals, zoals wijkverpleegkundigen, huisartsen, fysio- en ergotherapeuten, social workers en architecten, ontstaan er nieuwe en betere mogelijkheden voor een effectieve aanpak van gezondheidsproblemen.

Over de lector

Henk Rosendal is sinds 2010 lector aan Hogeschool Rotterdam. Van oorsprong is hij verpleegkundige en voltooide zijn promotieonderzoek naar de effectiviteit van transmurale zorg aan de Universiteit Utrecht. In 2012 maakte hij de overstap naar het onderwijs en begon hij als lector Mensen met Chronische ziekten bij Hogeschool Leiden, waarna hij in 2010 startte met het lectoraat Wijkzorg in Rotterdam. Dit lectoraat gaat nu over in het nieuwe lectoraat De Gezonde Wijk.