Dag van Praktijkgericht Onderzoek: verder kijken dan je neus lang is

16 oktober 2019

Het is donker in het auditorium op locatie Kralingse Zoom. Pikkedonker. Aanvankelijk durven bezoekers van de Dag van Praktijkgericht Onderzoek niet eens naar binnen te gaan. Maar als ze om de hoek kijken en een paarse lamp zien branden, gaan ze toch de drempel over.

Niet veel later zien zij Ad Verbrugge, filosoof en voorzitter van de vereniging Beter Onderwijs Nederland, verschijnen op het toneel. Niet in levende lijve, maar als hologram. Mensen grijpen hun mobieltjes om het opvallende tafereel vast te leggen; de moderne techniek recht voor hun neus. En juist daar gaat het verhaal van Ad Verbruggen over.

“Technologie helpt ons, zeker. Maar het kan ons ook dingen doen verleren. Neem de TomTom. Dankzij het navigatiesysteem word ik van A naar B gebracht, maar ik let meer op het schermpje dan op mijn omgeving. Moet ik links- of rechtsaf? Ik ervaar minder, waardoor ik me minder goed zelfstandig kan oriënteren in mijn eigen stad en land.”

Waarnemen

De link met onderzoek wordt snel gelegd. “Jongeren hebben alle informatie al voor handen, via Google vinden ze alles”, zegt de filosoof. “Daardoor kijken ze minder goed om zich heen. Terwijl het bij praktijkgericht onderzoek juist gaat om de weg vinden. Stel dat hier voor het gebouw van de hogeschool een nieuwe hotdogtent moet komen te staan. Wat is de beste plek? Ga dan niet gelijk op internet kijken. Maar ga kijken, waarnemen. Daar is het druk, daar is nog ruimte. Ga met mensen praten. Luister goed. Herken patronen. Dat is de basis. En probeer daarna verder te kijken, iets anders te doen buiten de gebruikelijke paden. Ga af op het onbekende.”

(Het artikel gaat onder de video verder)

Het thema van de dag is niet voor niets #durftevragen. Ad Verbrugge benadrukt dat dat niet alleen voor studenten geldt. Ook docenten moeten de verleiding weerstaan om de weg van de minste weerstand te kiezen. “Zij zijn daarin van groot belang, want het is niet altijd eenvoudig om studenten in beweging te krijgen. Docenten moeten weerstand bieden zodat het niet te gemakkelijk wordt en ook zelf het onbekende terrein durven te betreden. Dat is heel belangrijk voor de toekomst van ons land.”

Vers bloed

Dat er op die manier al succesvol praktijkgericht onderzoek gedaan wordt, blijkt uit een voorbeeld van het volgende hologram dat virtueel het podium bestijgt. Peter van der Meer, bestuursvoorzitter van het Albert Schweizer ziekenhuis, vertelt trots over een groep studenten van Hogeschool Rotterdam die een oplossing vond voor patiënten die vers bloed krijgen toegediend.

“Het gaat om een hele grote naald. Als patiënten die alleen al zien, ervaren ze al pijn. De studenten onderzochten wat het effect is als ze die naald níet zien. Dus kregen patiënten een VR-bril op en leek het alsof ze in een achtbaan zaten. Wat bleek: de pijnsensatie was verdwenen. Het is slechts een kleine innovatie, maar wel heel belangrijk voor de patiënten.”

Portfolio

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen van resultaten uit onderzoek van Hogeschool Rotterdam. In de hal van locatie Kralingse Zoom staan digitale zuilen die dienst doen als een soort portfolio, dat ook is terug te vinden in het speciale online magazine van de Dag van Praktijkgericht Onderzoek.

Om het belang van onderzoek nog eens extra te onderstrepen, werden vijf docent-onderzoekers in het zonnetje gezet. Sybe Stuij van Kenniscentrum Business Innovation, Erica Witkamp van Kenniscentrum Zorginnovatie, Brendon de Raad van Kenniscentrum Duurzame Havenstad, Tony Busker van Kenniscentrum Creating 010 en het duo Diana van Dijk en Anne Kooiman van Kenniscentrum Talentontwikkeling werden uitgeroepen tot Docent-onderzoeker van het Jaar 2019.