Zingeving: zo ondersteun je ouderen om ook nu een zinvolle dag te beleven

04 mei 2020

In deze corona pandemie zijn ouderen de belangrijkste risicogroep. Ouderen blijven meer binnen, krijgen minder bezoek en ook activiteiten buitenshuis zijn vaak afgelast. Soms zijn medewerkers van de thuiszorg de enige personen die nog in huis komen bij ouderen. Hoewel de bezoekjes door de drukte mogelijk korter zijn kan er wel wat gedaan worden om deze betekenisvol te laten zijn.

In de thuiszorg is de relatie tussen een patiënt en een zorgverlener vaak een langdurige. De patiënt en zorgverlener kennen elkaar goed. Soms is het al merkbaar hoe een patiënt zich voelt wanneer de zorgverlener de kamer binnen komt. Om ouderen te ondersteunen tijdens de coronacrisis is het belangrijk om oprecht interesse te tonen en te vragen hoe het gaat. Het is voor veel mensen belangrijker om zich gehoord te voelen dan een oplossing te krijgen.

Op dit moment ligt er erg veel nadruk op kwetsbaarheid, maar ouderen hebben ook sterke kanten. Dit benadrukken en de ouderen hierop aanspreken helpt enorm. Ouderen zijn ook geïnteresseerd in anderen. Misschien is er een gemeenschappelijke interesse, wellicht een hobby (muziek,fotografie,lezen,koken), natuur of kinderen.

Het is mogelijk dat in deze tijden ouderen ook met levensvragen zitten waar zij zelf niet uitkomen. Vragen kunnen zijn: doet mijn leven er zo nog toe? Kan ik nog iets voor iemand anders betekenen? Wil ik wel doorleven als ik naar een ziekenhuis zou moeten en mijn familie niet meer zie? Soms bespreken ouderen deze vragen met naasten, bijvoorbeeld hun kinderen of vrienden. Soms is er echter niemand met wie zij dit gesprek kunnen voeren. Er zijn verschillende doorverwijsmogelijkheden waar dan rekening mee gehouden kunnen worden.

Een selectie uit de doorverwijsmogelijkheden: