Minor Werken in het beroepsonderwijs

In de minor 'Werken in het beroepsonderwijs' leren studenten de leerinhouden uit de schoolvakken in het beroepsonderwijs te integreren met de leerinhouden uit het toekomstig beroep van leerlingen.

De minor 'Werken in het beroepsonderwijs (inclusief het 'vmbo) is geschikt voor studenten van de lerarenopleidingen die willen kiezen voor het uitstroomprofiel Beroepspraktijkvorming waarmee zij zich voorbereiden op een functie in het (voorbereidend) beroepsonderwijs.

Naast het op elkaar afstemmen van leerinhouden van schoolvakken met die van de beroepspraktijk besteden we veel aandacht aan het kiezen en ontwikkelen van de specifieke didactiek, hand in hand met het onder de knie krijgen van de vakinhoudelijke aspecten voor dit schooltype en daarnaast aan de eisen die dat stelt aan leraren. Ook komen de specifieke zorgaspecten voor het (v)mbo zoals (studie)loopbaanbegeleiding en de relatie met het werkveld uitgebreid aan de orde

Achtergrondinformatie

De minor kent een kennisgestuurd en een praktijkgestuurd onderdeel. In het kennisgestuurde deel zijn theoretische inzichten en uitgangspunten het vertrekpunt. Door deze toe te passen in de praktijk laten studenten zien dat ze deze beheersen. Welke activerende werkvormen sluiten goed aan bij de mogelijkheden van de leerlingen?

De studenten gaan werken in groepen waar sprake is van diversiteit op allerlei gebieden. In onze regio speelt taalbeheersing, zeker in het beroepsonderwijs, altijd een grote rol. Hoe kun je hier rekening mee houden, hoe stimuleer je de taalontwikkeling bij leerlingen? Ook bieden we in deze minor workshops aan rondom onderzoeksvaardigheden.
In het praktijkgestuurde deel staat het opzetten en uitvoeren van onderzoek centraal. Hierbij gaan studenten aan de slag met een vraagstuk uit de beroepspraktijk van het beroepsonderwijs met het onderwijsveld als opdrachtgever.

Looptijd: 3-9-2018 t/m 3-2-2019