Gezamenlijke openbare les Mariëlle Theunissen en Ellen Klatter

24 mei 2017

Wat is binnen Hogeschool Rotterdam nodig om onze studenten effectief te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun talenten als aankomend professionals? Welke talenten hebben zij nodig op de arbeidsmarkt en in het dagelijkse leven in de grootstedelijke context? Deze vragen zullen centraal staan tijdens deze middag. Beide lectoren presenteren hun individuele onderzoeksprogramma.

Welke nieuwe kennis heeft het onderwijs nodig om de huidige praktijken op scholen te verbeteren? Ton Roelofs, directeur Onderwijs van het PENTA College, deelt tijdens de openbare les hoe zijn school aankomende docenten begeleidt en opleidt. Mariëlle Theunissen gaat in haar lectorale reden in op hoe opleidingsscholen en het hoger onderwijs samen aankomende docenten kunnen opleiden.

Docenten zijn van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs. Ook spelen zij een belangrijke rol bij het succesvol afronden van een studie of opleiding. Maar wat is studiesucces en over wiens succes hebben we het eigenlijk? Ron Bormans, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Rotterdam, introduceert het thema studiesucces en de ambitie van de hogeschool op dit gebied. In de openbare les van het lectoraat Studiesucces zal Ellen Klatter haar visie op studiesucces en bijbehorend onderzoeksprogramma presenteren.

Klaas van Veen, hoogleraar onderwijskunde en directeur van de universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, neemt deze middag de rol van dagvoorzitter op zich.