Smart & Social Fest 2023: hét nieuwe kennisevent over de digitale transitie in Rotterdam

28 maart 2023

Hogeschool Rotterdam introduceert op vrijdag 21 april hét nieuwe kennisevent over de digitale transitie in Rotterdam: Smart & Social Fest. Op vier locaties in de stad staat deze dag in het teken van de kansen en uitdagingen van digitale technologie: mensgericht en inclusief.

Inspirerende sprekers, zoals schrijver Arjen van Veelen, bekend van het boek Rotterdam, wisselen elkaar af met verrassende virtual reality ervaringen en een interactieve theatervoorstelling. Uiteraard is er veel ruimte om kennis uit te wisselen: hoe ontwikkel je bijvoorbeeld niet-discrimerende algoritmes en wat heeft de metaverse de stad te bieden? Het Smart & Social Fest is een inspirerend event waar bezoekers kunnen zien en ervaren hoe digitale innovatie hun werk en dagelijkse leven kan verrijken zonder daarbij de belangrijke vragen uit de weg te gaan.

Digitalisering heeft grote impact op de stad

De maatschappij digitaliseert in een hoog tempo, aangejaagd door crises zoals de coronapandemie. Deze ontwikkelingen hebben grote impact op de stad en de mensen die daar wonen en werken. Want digitalisering biedt niet alleen kansen, het roept ook veel vragen op. Mirjam den Boer, projectleider Smart & Social City van Hogeschool Rotterdam: “We bouwen aan een Rotterdam waarin aandacht is voor een gezonde balans tussen digitale innovatie - Smart - en een eerlijke, inclusieve en leefbare samenleving ofwel Social. Tijdens het Smart & Social Fest onderstrepen we de urgentie van dit vraagstuk en laten we zien hoe onderzoek, onderwijs en de beroepspraktijk de krachten bundelen om met elkaar te werken aan betekenisvolle digitale innovaties.”

Rotterdam digitale voorbeeldstad 2025

“Tijdens deze dag laten we zien hoe we als kennisinstelling bijdragen aan de ambitie van Rotterdam om in 2025 voorop te lopen als digitale stad waar álle Rotterdammers kunnen meedoen in de digitale samenleving. We staan samen voor de uitdaging hieraan op een mensgerichte en inclusieve manier invulling te geven. Onze studenten, de toekomstige professionals, gaan daar een belangrijke rol in spelen”, zegt Heleen Elferink, directeur van het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie van Hogeschool Rotterdam.

Het programma: vier Rotterdamse locaties, vier thema’s

Het totale programma is een combinatie van inhoud en fun. Vier verschillende Rotterdamse locaties met ieder een eigen thema:

1. VONK (hoofdpodium)

Thema: digitale transitie in een bredere context

Hier treden een aantal keynote sprekers voor het voetlicht, aangevuld met kleinere interactieve sessies. Zo gaat Andres Colmenare - medeoprichter van creatief onderzoekslab IAM - in zijn lezing ‘Designing for responsible AI: a case for imagining intercitizenships’ in op de vraag hoe ontwerpers en andere creatieve professionals zich kunnen verhouden tot de manier waarop kunstmatige intelligentie in de digitale economie wordt ingezet, zónder principes als rechtvaardigheid, transparantie en solidariteit uit het oog te verliezen. Tijdens zijn presentatie ‘Hoe je mens blijft in een vierkante stad’, gaat schrijver en journalist Arjen van Veelen in op de vraag hoe de inzet van technologie ten dienste kan staan van het welzijn van mensen.

Tussen de keynotes door kun je je laten verrassen bij de Immersive Tech Proeverij. Praat met een digital human of laat een 3D-scan van jezelf maken en loop door de digitale straten van Rotterdam.

2. CMI (locatie Wijnhaven)

Thema: verantwoorde technologie in en voor de stad

Op loopafstand van VONK bevindt zich onderwijslocatie Wijnhaven van Hogeschool Rotterdam. Hier is volop aandacht voor verantwoorde technologie: hoe ontwikkel je niet-discrimerende algoritmes? Hoelang duurt het nog voordat drones niet meer weg te denken zijn uit het Rotterdamse straatbeeld? En wat heeft de metaverse onze stad te bieden? Op deze locatie is ook Stadslab Rotterdam te vinden. Hier ga je zélf aan de slag met digitale technologie.

3. Bibliotheek Rotterdam

Thema: een digitale inclusieve stad

In de Bibliotheek Rotterdam wordt duidelijk hoe belangrijk het is dat we digitale toepassingen bedenken en ontwikkelen die toegankelijk zijn voor íedereen. Tijdens een interactieve theatervoorstelling worden we met onze neus op de feiten gedrukt: tegen welke digitale drempels lopen Rotterdammers aan lopen en wat doet dat met hen?

4. EMI op Zuid

Thema: digitale technologie voor zorg en welzijn

In EMI op Zuid, in de wijk Hillevliet, draait alles om het belang van luisteren en aandacht hebben voor de mens en de vraag hoe je samen met bewoners kunt werken aan oplossingen die écht bijdragen aan een stad waar iedereen kan meekomen. Welke mooie initiatieven zijn er al waar we van kunnen leren? En waar slaan we plank nog volledig mis?

Hogeschool Rotterdam organiseert het Smart & Social Fest samen met haar praktijkpartners: de Gemeente Rotterdam, Bibliotheek Rotterdam en het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) op Zuid.

Kijk op de website van Smart & Social Fest 2023 voor meer informatie. Hier kun je je ook aanmelden.