23-een ode aan tuschinski

Abraham Tuschinski heeft zijn podium terug

06 september 2023

Misschien is het je al opgevallen. Sinds vrijdag (toen nog afgedekt) staat er een kunstwerk voor onze hoofdingang. Het is een ode aan Abraham Tuschinski. De bioscoopmagnaat die het vooroorlogse Rotterdam allure gaf, heeft hiermee letterlijk zijn podium terug in onze stad. Het kunstwerk en tegelijk gedenkteken is gister feestelijk onthuld door burgemeester Ahmed Aboutaleb.

Een ode aan Tuschinski

Wat velen niet weten is dat Tuschinski vanaf begin twintigste eeuw meerdere bioscopen en theaters in Rotterdam heeft geopend. Hij had een heel eigen kijk op hoe zijn theaters eruit moesten zien. De ambiance was voor hem heel belangrijk. Hij ontving zijn bezoekers graag in luxe theaters met gemakkelijke stoelen, fraaie tapijten en rijk gedecoreerde lampen. Maar door het bombardement op 14 mei 1940 is niets meer van zijn Rotterdamse imperium over. En tot gister herinnerde alleen een struikelsteen op de Rochussenstraat nog aan het leven van Tuschinski in onze stad. Dat moet anders, dacht kunstenares Anne-Mercedes Langhorst. Bijna 10 jaar geleden nam ze daarom het initiatief om dit kunstwerk te maken.

Iedereen verdient een podium

Het ontwerp van Anne-Mercedes, waaraan ook kunstenaar Han Goan Lim meewerkte, is geïnspireerd op het Grand Theatre dat aan de pompenburgsingel stond. Dit was het paradepaardje van de stad en tevens de grootste bioscoop van Nederland. Naast een bioscoop was het ook een podium waar optredens plaatsvonden en waar Rotterdammers geëerd werden wanneer zij iets bijzonders hadden gedaan. Daarmee maakte Tuschinski iedereen belangrijk. Daarom koos Anne-Mercedes voor een podium waar je ook daadwerkelijk op kunt staan of zitten, met de uitstraling van dit chique theater. In de rand van het podium staat een bekend citaat van Tuschinski: ‘Niets is onmogelijk!’. Het is de bedoeling dat het podium mensen bij elkaar brengt en verbindt. Hoe mooi zou het daarom zijn als wij hier straks als Hogeschool Rotterdam samen met de stad het podium kunnen pakken om onze studenten, collega’s en andere geïnteresseerden te inspireren?

Tuschinskifestival 6 tot 10 september

Om de onthulling van het kunstwerk te vieren, vindt vanaf vandaag tot zondag 10 september het Tuschinskifestival plaats in Little C, Coolhaven en het Tuschinskipark. Het festival richt zich op het vieren van de rijke geschiedenis en de sprankelende cultuur van Little C en haar omgeving. Zo kun je tijdens het festival kennis maken met belangrijke personen die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Little C door middel van een expositie, rondleidingen langs hoogtepunten en een talkshow over de impact van de nieuwe wijk op de buurt. Ook kun je deelnemen aan een wandeltour onder leiding van landschapsarchitect Cor Geluk. Hij vertelt alles over het aangrenzende Tuschinskipark en de aanleg ervan.

6 september 2023