Traject Didactisch coachen

In dit traject verdiep je je met jouw collega’s in de kunst van het didactisch coachen. Jouw eigen leervragen in het kader van didactisch coachen staan centraal – je gaat hiermee aan de slag in een (kleine) groep collega’s.

Start:
In overleg

Dag en tijd:
In overleg

Investering:
€ 2450,- per jaar*

* zie werkwijze

Aantal deelnemers:
8 tot 10 deelnemers

Opbouw

Hoe is de cursus opgebouwd?

Docenten in het vo of mbo

Inhoud

Didactisch coachen en werken met beelden is een dynamisch leerproces waarbij verandering van docentgedrag in de beroepspraktijk centraal staat. Je oefent veel en probeert uit. Het is een opleiding van minimaal één jaar. Als deelnemend begeleider/docent maak je jouw functioneren bespreekbaar. Jij kunt en durft dat.

Werkwijze

We trappen af met twee startbijeenkomsten om de theorie en praktijk van didactisch coachen aan de orde te stellen en gezamenlijke taal te ontwikkelen. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om te motiveren, inspiratie op te doen en de thema’s van didactisch coachen inhoudelijk uit te werken. Met artikelen en boeken van o.a. Lia Voerman leer je de basisprincipes van didactisch coachen. In plenaire bijeenkomst 2 leggen we o.a. uit hoe je het filmen van je eigen lessen voorbereidt.

Nulmeting en feedbackgesprekken
Op basis van een video-opname van een leeractiviteit maken we voor alle deelnemende docenten een feedbackverslag en een interventie-analyse didactisch coachen. Dit verslag bespreken we met iedere docent in een individueel feedbackgesprek. Doel daarbij is dat de docent inzicht krijgt in wat hij al van didactisch coachen toepast. Ook kan hij een persoonlijk voornemen formuleren met welk aspect hij eerst aan de slag wil. Elk traject sluiten we af met eenzelfde meting en een beknopt voortgangsfeedbackverslag.

Begeleide video-intervisie
In bijeenkomsten met de groep van didactisch coaches in opleiding staat het collegiaal leren centraal. Iedere docent toont beelden van momenten dat hij in de klas aan het oefenen is om beter te worden in didactisch coachen. Onder begeleiding bespreekt de groep deze beelden met elkaar. Daarnaast oefent de groep met vragen stellen en feedbackgeven volgens de principes van didactisch coachen

Coaching on the job
Iedere docent wordt in de eigen klas/groep gecoacht door de trainer/coach van post-hbo. Bijvoorbeeld met een oortje of omdat de trainer/coach zélf werkt met de studenten. Dit wordt weer gefilmd, zodat de docent ook achteraf kan reflecteren op de beelden. Dit gebeurt o.a. tijdens de begeleide video-intervisiebijeenkomst 2.

Slotbijeenkomst 1e jaar: presentaties (eindevaluatie t.b.v. vervolg)
In een gezamenlijke evaluatiebijeenkomst presenteert iedereen zijn/haar leerproces. Hier wordt geoogst wat het traject heeft opgeleverd en waar nog ontwikkelstappen gemaakt moeten worden. De regiegroep bespreekt met de groep het vervolg(traject).

Afhankelijk hiervan: bepalen of jullie doorgaan of niet.

Tweede jaar: bestaat uit video-intervisie, coaching on the job en een eindmeting.

Video-intervisie, coaching on the job, eindmeting.

Tweede jaar:
In het tweede jaar vindt een verdiepingsslag plaats. De docenten oefenen in hun dagelijkse werk met didactisch coachen. Tijdens de bijeenkomsten (video-intervisie en verdiepende bijeenkomsten) wordt verdiepende input gegeven op het terrein van leer- en motivatie strategieën, gekoppeld aan Didactisch Coachen. Iedere docent wordt individueel gefilmd en gecoacht door een eigen beeld- en didactisch coach (indien er interne trainers worden opgeleid). Aan het eind van het twee jaar vindt de filmische voortgangsmeting plaats van de vaardigheden in didactisch coachen van iedere docent. Net als bij de nulmeting worden de vaardigheden van iedere docent in beeld gebracht door middel van de interventie en sequentiesanalyse. De resultaten worden vergeleken met de nulmeting, waardoor iedere docent van zichzelf kan zien hoe hij/zij zich ontwikkeld heeft op dit terrein.

• Er zijn twee mogelijke startmomenten: september of januari
  • Gemiddeld twee uur per week tijdinvestering
  • Deze cursus is ook incompany mogelijk.
  • Betrokkenheid leidinggevende noodzakelijk

Niet op zoek naar deze cursus?

Kijk ook eens naar deze opties