Didactisch coachen voor leidinggevenden

Om Didactisch Coachen duurzaam te implementeren is het belangrijk dat er op verschillende niveaus in de organisatie een ontwikkelproces op gang wordt gebracht. Een proces waaraan iedereen meedoet, een proces dat ruimte biedt aan kennismaken met de achtergronden en de systematiek van Didactisch Coachen, aan de vertaling naar de praktijk en aan het leren van de vaardigheden die bij Didactisch Coachen horen.

Op dezelfde manier als de docenten geschoold worden in Didactisch Coachen, worden de leden van de schoolleiding geschoold in Didactisch Coachen voor leidinggevende. Didactisch Coachen voor Leidinggevende richt zich op leidinggevende die een cultuur willen realiseren waarin de diversiteit aan kwaliteiten bij medewerkers wordt benut met de focus op zelfsturing en zelfstandigheid.

Start:
In overleg

Dag en tijd:
In overleg

Investering:
€ 2450,-

Aantal deelnemers:
6 tot 8 deelnemers

Opbouw

Hoe is de cursus opgebouwd?

Leidinggevende binnen een schoolorganisatie.

Inhoud

Het is wetenschappelijk al lang vastgesteld dat de kwaliteit van de interacties van invloed is op het functioneren van organisaties. In het onderwijs betekent dit de kwaliteit van interacties tussen medewerkers en leidinggevenden en leidinggevenden onderling.

Goed functionerende organisaties kenmerken zich door kwaliteit in interactie. Deze wordt zichtbaar in o.a. een procesgerichte feedbackcultuur waarin plaats is voor zowel positieve als negatieve specifieke feedback. Leidinggevend coachen werkt op basis van de vertaling van wetenschappelijke uitgangspunten met betrekking tot leren en ontwikkelen naar de praktijk. Het is een combinatie van een fundamentele visie op groei (en als zodanig breed en krachtig) en een methode met concrete praktische handvatten. Hierbij gaat het om het luisteren, feedback (ook kritische) geven en vragen stellen.

Het professionaliseringstraject Leidinggevend Coachen is praktisch ingericht. Dat betekent dat iedere deelnemer o.a. feedback krijgt op de eigen manier van communiceren met behulp van op data gebaseerde feedback en video-intervisie. Het spreekt vanzelf dat we in de training dezelfde uitgangspunten hanteren als in de training Didactisch Coachen: deelnemers worden zich (meer) bewust van hun eigen talenten en de manier waarop ze die kunnen inzetten. Zo kunnen zij verder bouwen aan hun coachende vaardigheden als leidinggevende.

Werkwijze

We hebben het traject zo opgezet dat er voldoende ruimte is voor kennismaking met de achtergronden en de systematiek van Leidinggevend (Didactisch) Coachen. Daarnaast biedt dit traject veel mogelijkheden voor de vertaling naar de praktijk van deze aanpak.

Uitgangspunt is om een actief diepgaand en meerjarig maatwerkproces op gang te brengen. De onderstaande opzet beschrijft slechts de eerste stappen in dit proces. Het traject bestaat in totaal uit 8 bijeenkomsten met alle leden van de schoolleiding. Niet alle bijeenkomsten zijn met alle deelnemers tegelijk.

Opzet van het 1-jarig traject

• Bijeenkomst 1: Startbijeenkomst Inleiding Leidinggevend Coachen
    • Video-opnames maken en versturen aan de trainer
  • Bijeenkomst 2: Individueel feedbackgesprek met beeld
    • Ongeveer 40 minuten per persoon
  • Bijeenkomst 3: Video-intervisie in subgroepen van max. 6 deelnemers
  • Bijeenkomst 4: Trainingsbijeenkomst  De visie van de school en het lesbezoek
  • Bijeenkomst 5: Video-intervisie: het (leerbevorderende) feedbackgesprek n.a.v. het lesbezoek
  • Bijeenkomst 6: Trainingsbijeenkomst Confronteren en coachen
  • Bijeenkomst 7: Video-intervisie in subgroepen van max. 6 deelnemer n.a.v. Confronteren en coachen
    • Video-opnames maken en versturen aan de trainer ten behoeve van voortgangsmeting en feedbackgesprek
  • Bijeenkomst 8: Afronding van het traject met gezamenlijke slotbijeenkomst

Deze cursus is ook incompany mogelijk.

Niet op zoek naar deze cursus?

Kijk ook eens naar deze opties