Ga direct naar de content

"Ik ben nu in staat om alle belangen te verbinden"

Babs Hermsen is mateloos gefascineerd door veranderingsprocessen. Niet alleen van organisaties, meer nog van de mensen binnen die organisaties. De laatste jaren heeft ze zich steeds meer gespecialiseerd in de begeleiding van leer- en veranderingsprocessen waarbij professionele en persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaan. "Door met mensen in gesprek te gaan heb ik geleerd vanuit verschillende perspectieven te kijken."

”In de Master Begeleidingskunde van Hogeschool Rotterdam kwamen al mijn ervaringen samen. Begeleiding van leerprocessen rondom interacties tussen mens, werk en organisaties is de rode draad. Een studie die mij heel wat heeft gebracht. Zo heb ik geleerd te kijken vanuit de verschillende perspectieven van de bij een verandervraagstuk betrokken personen. Interessant vind ik de achterliggende gedachte van iemand en diens reactie op een verandering. Waarom is iets voor iemand belangrijk? Er is een zekere meerstemmigheid en iedere betrokkene heeft zijn eigen visie en beweegreden. Door met de belanghebbenden de dialoog aan te gaan kan ik zorgen voor betekenisvolle verbinding in het spanningsveld tussen individuele ontwikkeling en organisatieontwikkeling. Een van de verdiensten van deze opleiding.”

Verbinding

“Het mooie is dat je leert partijen bij elkaar te brengen, ook al liggen de belangen uit elkaar. In deze opleiding zie ik die verbinding duidelijk terug. Als ik omkijk naar mijn vorige functies besef ik dat ik altijd al een bemiddelaar ben geweest. Vooral de methodische kant van begeleidings- en veranderingsprocessen is versterkt door deze opleiding. Al die verschillende methodieken hebben mij een flinke rugzak opgeleverd. Als begeleidingskundige kan ik, afgestemd op de specifieke situatie, vaardigheden en instrumenten van onder meer een trainer, coach en supervisor inzetten.”

Probleem versus context

'Wat ik verder leuk vind aan deze master is dat je altijd met professionals werkt. Hoe professioneel ook, het blijven mensen. Voorheen bood ik vooral trainingen aan, nu vraag ik vaker door om beter tot de kern van het probleem te komen. Vaak gaat het over veranderingen voor de totale organisatie. De contextgevoeligheid is dan erg belangrijk. In de laatste fase van de master kwam de term ‘niet-weten’ aan de orde, een eyeopener. Als een situatie erg ingewikkeld is zoek je kennis bij en ervaring van alle betrokkenen om tot een oplossing te komen. De studie vind ik ook heel mooi opgebouwd. Na het eerste jaar worden de begeleidingssituaties waarmee je oefent steeds gecompliceerder en raken vaardigheden meer geïntegreerd. In het laatste jaar kon ik het geheel meer doorvoelen en viel het kwartje, toen kwam alles samen.' 

Babs Hermsen heeft de Master Begeleidingskunde afgerond. Momenteel werkt ze als lerarenopleider (teacher educator) bij Hogeschool Utrecht en is ze eigenaar van TrainingsBureau BonTon

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.